Αντίστοιχα, στη Βρετανία, μία από τις κορυφαίες υπηρεσίες delivery, το Deliveroo, πρόσθεσε για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της καραντίνας και τα ψώνια του μανάβικου στην πλατφόρμα της, η οποία μέχρι σήμερα περιελάμβανε κυρίως εστιατόρια. Παρόμοια κινήθηκε και το e-food στην Ελλάδα, με πολλά παντοπωλεία και μίνι μάρκετ να προστίθενται στη λίστα του σε όλη την Αττική. Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, όμως, αυτή η νέα τάση δεν είναι παροδική, αλλά ήρθε για να… μείνει. Έρευνα του ΙΕΛΚΑ κατέγραψε ότι ακόμη και πριν από την καραντίνα η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα έχει διπλασιαστεί από μία μεγάλη μερίδα καταναλωτών σε σχέση με πέρυσι.
Ταυτόχρονα, όμως, πολλοί Έλληνες δοκίμασαν για πρώτη φορά αυτή τη διαδικασία και θεωρείται πλέον πιο εύκολο να την «εμπιστευτούν», το οποίο και ήταν το βασικό πρόβλημα της ευρείας διάδοσης του online καναλιού, ειδικά στα τρόφιμα. Ως εκ τούτου, τα e-shop κι οι online παραγγελίες φαίνεται ότι επηρεάστηκαν θετικά από την κρίση του κορωνοϊού και είναι πιθανό να προσφέρουν μελλοντικές ευκαιρίες κέρδους σε όποιους τα εμπιστεύονται. Τα περιθώρια ανάπτυξης, άλλωστε, είναι τεράστια, αφού παρά την «εκτόξευση» των τελευταίων μηνών, μόλις το 20% των Ελλήνων ψωνίζει διαδικτυακά, ενώ η online χρήση των τραπεζών -για παράδειγμα- «αγγίζει» πια το 40%.
Τα e-shop κι οι online παραγγελίες φαίνεται ότι επηρεάστηκαν θετικά από την κρίση του κορωνοϊού και είναι πιθανό να προσφέρουν μελλοντικές ευκαιρίες κέρδους σε όσους τα εμπιστευτούν επιχειρηματικά.
Επανέρχεται η τάση του Drive Through
Μία λογική που επικράτησε επί δεκαετίες στις ΗΠΑ και τη Βρετανία, συνεχίζοντας μέχρι και σήμερα, φαίνεται να έχει ακόμη καλύτερο μέλλον τα επόμενα χρόνια και μετά την εμφάνιση του κορωνοϊού. Πρόκειται για τα λεγόμενα «Drive Through» καταστήματα, όπου οι πελάτες μπορούν να κάνουν τα ψώνια τους ή να αγοράσουν φαγητό, χωρίς να κατέβουν από το αυτοκίνητό τους. Η τάση δεν είναι άγνωστη στην Ελλάδα, αφού πέρα από τα McDonald’s που λειτουργούν ακόμη αντίστοιχο κατάστημα στου Ρέντη, οι περισσότεροι Αθηναίοι θα θυμούνται και το θρυλικό περίπτερο επί της Βουλιαγμένης που έβγαζε τα τσιγάρα και τα ψιλικά με την κουτάλα στα οχήματα που σταματούσαν στο πεζοδρόμιο μπροστά του για να ψωνίσουν.
Ο κορωνοϊός, λοιπόν, κι οι νέες συνήθειες που δημιούργησε στους πολίτες εκτιμάται ότι θα δώσουν νέα ώθηση σε αυτού του τύπου τα καταστήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο «κατακλυσμός» από αυτοκίνητα που δημιουργήθηκε σε Drive Through κατάστημα των Burger King στο Χάμσαϊρ της πόλης Σαουθάμπτον, στην Αγγλία. Το κατάστημα «άνοιξε» ξανά μετά την πρώτη άρση των μέτρων για τον κορωνοϊό στα τέλη Απριλίου και από την πρώτη ημέρα επικράτησε «πανικός», με δεκάδες αυτοκίνητα να προκαλούν κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή, περιμένοντας επί ώρες στην ουρά για να αγοράσουν τα γνωστά μπέργκερ της εταιρείας. Η ανάγκη να παραμείνουμε όλοι μακριά από… κοινωνικές συναναστροφές σε αυτή τη δύσκολη περίοδο του κορωνοϊού, μετέτρεψε σε τέλεια ιδέα τα drive through, η οποία φαίνεται ότι θα έχει και συνέχεια.
Αντίστοιχη είναι, άλλωστε, κι η λογική του Drive In σε άλλες περιπτώσεις. Στη Γερμανία, το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου άρχισε ξανά, προσφέροντας τη δυνατότητα στους οπαδούς να δουν τους αγώνες σε γιγαντοοθόνες μέσα από τα αυτοκίνητά τους, ενώ και στην Ελλάδα, εν μέσω κορωνοϊού, εμφανίστηκε η είδηση ότι θα διοργανωθεί ένα Drive In φεστιβάλ στη Γλυφάδα, αλλά κι ότι ετοιμάζεται ένας νέος κινηματογράφος Drive In στην Αθήνα, με τη σχετική σελίδα στο Facebook να έχει πάνω από 5.000 Likes μέσα σε λίγες μέρες.
«Στροφή» στα έτοιμα γεύματα
Μία ακόμη παγκόσμια τάση που «εκτινάχθηκε» κατά την περίοδο της καραντίνας και του κορωνοϊού ήταν τα λεγόμενα «grab and go meals». Τα έτοιμα δηλαδή φαγητά που είναι εύκολα διαχειρίσιμα για τους καταναλωτές και μπορείς να τα πάρεις γρήγορα από το κατάστημα, να φύγεις και να τα καταναλώσεις σπίτι σου. Πρόκειται για μία τάση που έχει ήδη αρχίσει να εμφανίζεται και στην Ελλάδα. Από τη σειρά έτοιμων φαγητών με την «υπογραφή» διάσημων σεφ, όπως του Άκη Πετρετζίκη στα ΑΒ Βασιλόπουλος, μέχρι τα ζυμαρικά σε ποτήρι από την Knorr, οι εύκολες λύσεις στα σνακ και το φαγητό φαίνεται ότι έχουν πλέον μέλλον και στην Ελλάδα.
Την περίοδο του κορωνοϊού, σε ολόκληρο τον κόσμο, πολλά εστιατόρια άρχισαν αντίστοιχα να φτιάχνουν και να πωλούν έτοιμα γεύματα, καταφέρνοντας με αυτό τον τρόπο να αντισταθμίσουν τις ζημιές τους από το «κλείσιμο» των καταστημάτων τους. «Έξαρση» πωλήσεων εμφανίζουν αντίστοιχα τα συσκευασμένα κοκτέιλ, αλλά και αντίστοιχα προϊόντα, όπως τα smoothies σε μπουκάλι ή άλλες μεταφερόμενες συσκευασίες. Γενικά, παρά την αύξηση του μαγειρέματος στο σπίτι, κατά τη διάρκεια της καραντίνας, τα έτοιμα συσκευασμένα γεύματα δεν επηρεάστηκαν αρνητικά, αντίθετα θεωρήθηκαν σε πολλές περιπτώσεις πιο ασφαλή, λόγω του «σφραγίσματός» τους.