Μειωμένο κατά 5% περίπου, αναμένεται να είναι φέτος το κόστος του πασχαλινού τραπεζιού σε σχέση με τα δεδομένα του 2017. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας του ΙΕΛΚΑ ( Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών ), η οποία βασίστηκε σε πρωτογενή δεδομένα που συνέλλεξαν οι ερευνητές από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ προκύπτουν τα παρακάτω συμπεράσματα:
- Στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος η τιμή του αρνιού. Η μέση τιμή του αρνιού την Μεγάλη εβδομάδα αναμένεται να είναι μειωμένη σε σχέση με το 2017 κατά -1% στα 5,90€ ανά κιλό και η τιμή του Κατσικιού κατά -1% στα 6,75€ ανά κιλό.
- Συνολικά το μέσο τυπικό καλάθι του 2018 στις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ υπολογίζεται στα 55,74€ και παρουσιάζει μείωση της τάξης του 5% σε σχέση με το 2017 με 58,53€. Η μείωση αυτή είναι αποτέλεσμα τριών κυρίως προϊοντικών ομάδων:
- Τα οπωροκηπευτικά, τα οποία παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση στην τιμή, οι πατάτες κατά -29%, οι ντομάτες κατά -24% και τα μαρούλια κατά 7% ως αποτέλεσμα και των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών.
- Προϊόντα με πολλές και έντονες προωθητικές ενέργειες, όπως το αλεύρι, με νέα σημαντική μείωση κατά -12%, η μουστάρδα κατά -11% και τα αναψυκτικά κατά -7% (λόγω και προωθητικών ενεργειών στο προϊόν).
Προϊόντα με αύξηση στην έμμεση φορολογία την προηγούμενη 3ετία (είτε με την αύξηση του ΦΠΑ από 13% σε 24% είτε με ειδικούς φόρους κατανάλωσης), τα οποία εμφανίζουν διόρθωση μετά από προηγούμενες αυξήσεις, όπως το κρασί και οι μπύρες με μείωση κατά -9% και -5% αντίστοιχα και το τσουρέκι κατά -12%.
Το χαμηλότερο επίπεδο των πασχαλινών τιμών σε σχέση με τις τιμές του προηγούμενου έτους δεν είναι τυχαίο. Κατά κύριο λόγο στηρίζεται στον έντονο ανταγωνισμό των εταιρειών, το μειωμένο εισόδημα του καταναλωτικού κοινού και τις επιχειρηματικές αλλαγές που έχουν συντελεστεί τα προηγούμενα έτη.
Σημαντικό ρόλο για άλλη μια χρονιά αναμένεται να παίξει και η παρατηρούμενη το τελευταίο διάστημα ένταση των προσφορών και προωθητικών ενεργειών από τις αλυσίδες σουπερμάρκετ και τις προμηθευτικές εταιρείες με τη μορφή παροχής επιπλέον εκπτώσεων, εκπτωτικών κουπονιών κλπ (η οποία αφορά σχεδόν το σύνολο των εποχιακών προϊόντων και εκτιμάται ότι παρέχει επιπλέον όφελος περίπου 10-12% κατά μέσο όρο στους καταναλωτές που θα τις επιλέξουν).
Περισσότερες πληροφορίες για την έρευνα στο www.ielka.gr