Τα σοκολατούχα φυτικά ροφήματα προσελκύουν τα παιδιά, που αποτελούν «βασικούς» πελάτες της μικρής λιανικής.
Η «εκδίκηση» του αμυγδάλου
Ως πιο διαδεδομένο προϊόν στην κατηγορία και κυριότερος «ανταγωνιστής» του συμβατικού γάλακτος χαρακτηρίζεται το γάλα αμυγδάλου, ένα ρόφημα που περιέχει σχεδόν τις μισές θερμίδες σε σχέση με το αγελαδινό γάλα, τη μισή ποσότητα πρωτεΐνης και είναι πλούσιο σε ασβέστιο. Το γάλα αμυγδάλου περιέχει αποκλειστικά καλά λιπαρά και όχι κορεσμένα ή βλαβερά και είναι απολύτως ασφαλές για άτομα με υψηλή χοληστερόλη, ζάχαρο, αλλεργίες στο αγελαδινό γάλα, για όσους προσέχουν το βάρος τους ή επιθυμούν να ενισχύσουν την πρόσληψη ασβεστίου.
Το συγκεκριμένο προϊόν στο εξωτερικό είναι εδώ και αρκετά χρόνια καθιερωμένο στη συνείδηση και τις προτιμήσεις των καταναλωτών και λειτουργεί κυρίως ως υποκατάστατο του «συμβατικού» γάλακτος. Η τάση αυτή με σταθερά βήματα φαίνεται να επηρεάζει και την ελληνική αγορά, αφού αντίστοιχα προϊόντα «κοσμούν» πλέον τα ράφια και των εγχώριων σούπερ μάρκετ. Οι εταιρείες δίνουν έμφαση στα πλεονεκτήματα του φυτικού ροφήματος αμυγδάλου, δηλαδή στο γεγονός ότι έχει χαμηλή περιεκτικότητα λιπαρών, είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, ασβέστιο και βιταμίνες (Β2, Β12, Ε), προκειμένου να προσελκύσουν διαφορετικές κατηγορίες πελατών και πέρα από τους «αναμενόμενους» χορτοφάγους ή όσους έχουν δυσανεξία ή δεν καταναλώνουν από επιλογή γαλακτοκομικά προϊόντα.
Στην Ε.Ε. η ραγδαία ανάπτυξη των φυτικών ροφημάτων έχει αναστατώσει την επίσημη αγορά της γαλακτοκομίας.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της εταιρείας ερευνών Innova Market Insights, η παγκόσμια αγορά φυτικών ροφημάτων έχει πολλές δυνατότητες και αναμένεται το 2018 να αγγίξει τα 16,3 δισ. δολάρια, σε σχέση με τα 7,4 δισ. δολάρια του 2010. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα δε μπορούν να παραβλέψουν την αυξανόμενη ζήτηση, με αποτέλεσμα να προσπαθούν σταδιακά να αποκτήσουν μερίδιο στα κέρδη. Το «γάλα αμυγδάλου» υπολογίζεται να «αναρριχηθεί» στα 2,68 δισ. δολάρια σε ορίζοντα πενταετίας, εντοπίζοντας τα μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης στην περιοχή της Ασίας.
Στόχος το «άνοιγμα» και στους νέους
Κι ενώ τα προηγούμενα χρόνια τα φυτικά ροφήματα στην ελληνική αγορά ήταν διαθέσιμα κυρίως από ξένες εταιρείες, τώρα πια βιομηχανίες, όπως η Όλυμπος και η Δέλτα, φαίνεται να έχουν επενδύσει στο συγκεκριμένο υποσχόμενο τομέα, δίνοντας αρκετές επιλογές στους καταναλωτές με διευρυμένη γκάμα προϊόντων, καθώς αποτελεί εναλλακτικό και ιδιαίτερα ενδιαφέρον κανάλι για τη διάθεση και την αξιοποίηση της εγχώριας παραγωγής ξηρών καρπών, που μοιάζει να κάνει τα πρώτα βήματα και στη χώρα μας.
Εκτός από το πιο δημοφιλές στην κατηγορία «γάλα» αμυγδάλου, εναλλακτικά, ο επαγγελματίας σε ένα μίνι μάρκετ μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον των πελατών και με άλλα ροφήματα, όπως το ρόφημα φιστικιού ή φουντουκιού, προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε φυτικές ίνες, σε ανόργανα άλατα και βιταμίνες και το ρόφημα καρυδιού με Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα, πλούσια σε πολυακόρεστα. Στην αγορά επιπλέον υπάρχουν ροφήματα από φυσικό καρπό καρύδας με αντιοξειδωτική δράση και από ταχίνι, που βασίζονται στις ευεργετικές ιδιότητες του σουσαμιού.
Τον τελευταίο καιρό μάλιστα κυκλοφορούν και σοκολατούχα φυτικά ροφήματα, που στοχεύουν να προσελκύσουν κυρίως παιδιά και νέους, μια σημαντική μερίδα πελατών για τη μικρή λιανική, δείχνοντας την τάση διεύρυνσης του κοινού από την πλευρά των εταιρειών, διαμέσου νέων κωδικών που επεκτείνουν τις επιλογές.