Στις τιμές που επικρατούν στα ράφια, αλλά και στις πρακτικές των πολυεθνικών αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σουπερμάρκετ Γιάννης Πηλίδης, σε πρόσφατη τηλεοπτική εμφάνιση. Ο ίδιος είπε: «Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε όλοι είναι το πώς καθορίζονται οι τιμές σε συνθήκες ελεύθερης αγοράς. Πρώτον είναι ο ανταγωνισμός και δεύτερον είναι η ζήτηση του προϊόντος. Όταν λειτουργεί ο ανταγωνισμός και όταν η ζήτηση του προϊόντος πέσει, τότε πέφτουν και οι τιμές. Και αυτό είναι και το πρόβλημα με τις πολυεθνικές. Όσο επιλέγει ο καταναλωτής αυτά τα προϊόντα, δεν πρόκειται να πέσουν εύκολα οι τιμές».

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Η αλήθεια είναι ότι το πρώτο εξάμηνο του 2024 έχουμε μια σταθεροποίηση της κατάστασης, όχι πτώση τιμών, σταθεροποίηση. Δηλαδή, εάν υπολογίσει κάποιος, από 1/1/24 μέχρι 30/6/24 θα δει ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα είναι, περίπου, στο μηδέν, οπότε έχει σταθεροποιηθεί η κατάσταση. Δεν έχουμε αποκλιμάκωση των τιμών, διότι δεν παύει το σουπερμάρκετ, λόγω των ανατιμήσεων των προηγούμενων ετών να είναι ακριβό και δεν θα ισχυριστεί κανείς ότι είναι φθηνό. Ωστόσο, εμείς είμαστε, μόνο, οι ενδιάμεσοι. Δηλαδή παίρνουμε τους τιμοκαταλόγους από τους προμηθευτές μας, βάζουμε το ποσοστό κέρδους το οποίο, δεν μπορούμε να το αυξήσουμε, σύμφωνα με το νόμο 31/8/21 του υπουργείου Ανάπτυξης».

Ο ίδιος πρόσθεσε: «Σύμφωνα με τους κανόνες του υπουργείου Ανάπτυξης, ό,τι ποσοστό κέρδους είχαμε στις 31 Οκτωβρίου 2021 το ίδιο ποσοστό κέρδους είμαστε υποχρεωμένοι να βάζουμε και σήμερα. Δεν μπορούμε να αυξήσουμε τα ποσοστά κέρδους, παρόλο που για μας αυτό είναι δυσβάσταχτο. Το μέτρο αυτό, θεωρώ ότι είναι καλό για τον καταναλωτή, γιατί όπως αντιλαμβάνεστε έχουν αυξηθεί τα λειτουργικά κοστολόγια λόγω της αύξησης του ρεύματος κτλ, αλλά δεν είχαμε την δυνατότητα να αυξήσουμε τα ποσοστά μας, άρα απορροφήσαμε ένα μέρος του λειτουργικού μας κόστους κι αυτό έχει δώσει πολύ μεγάλη μείωση κερδοφορίας στα σουπερμάρκετ».

»Δεν καθορίζουμε εμείς τις τιμές στο ράφι, τις καθορίζει η βιομηχανία και εκεί είναι και η μεγάλη κερδοφορία. Αν ψάξετε τους ισολογισμούς των προμηθευτών μας, θα δείτε ότι η κερδοφορία τους είναι τεράστια. Επομένως, ό,τι τιμοκαταλόγους μάς δίνουν, με βάση αυτούς κινούμαστε και εμείς. Αν δηλαδή η βιομηχανία δεν ρίξει τις τιμές, δεν μπορούμε να τις ρίξουμε και εμείς.

Το μέτρο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διατήρηση των τιμών, το οποίο πραγματικά δεν το περίμενα όταν ανακοινώθηκε, αλλά με εξέπληξε, είναι το μέτρο ότι όποια εταιρεία κάνει αύξηση στις τιμές δεν έχει το δικαίωμα να κάνει προσφορές. Αυτό πραγματικά ήταν ένα πολύ μεγάλο χτύπημα στους προμηθευτές, διότι όλοι θέλουν να κάνουν προσφορές και από τη στιγμή που αν κάνουν ανατίμηση τους απαγορεύονται οι προσφορές, δεν μας έχουν δώσει πλέον καινούργιους τιμοκαταλόγους, το 95% των εταιρειών».

Ο ίδιος ολοκλήρωσε την τοποθέτηση του λέγοντας: «Υπάρχουν ισχυρές πολυεθνικές που τα προϊόντα τους δεν μπορείς να μην τα έχεις στο ράφι. Εκεί συμβαίνει ο εκβιασμός. Δεν θέλω να πω ονόματα εταιρειών, αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι στα αναψυκτικά υπάρχει μια δεσπόζουσα θέση κάποιας εταιρείας. Μπορείς να μην έχεις αυτή την εταιρεία στο ράφι σου; Να την πεις δεν θα σε βάλω στο ράφι; Μην με βάζεις, θα σου πει. Από την άλλη πλευρά, δεν μπορούν και τα σουπερμάρκετ να συνασπιστούν όλα μαζί διότι, λόγω της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αυτό θεωρείται εναρμονισμένη πρακτική. Δεν μπορούμε δηλαδή οι αλυσίδες μεταξύ μας να συνεννοηθούμε για να πιέσουμε τους προμηθευτές, υπάρχει η Επιτροπή Ανταγωνισμού».