Αυξάνεται η ζήτηση, τα προϊόντα κι οι… ευκαιρίες για τα μίνι μάρκετ
Γλυκά Snack Ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής είναι η κατηγορία των γλυκών snack και των σχετικών γλυκισμάτων, καθώς αποτελεί σημαντικό κομμάτι του υπάρχοντος τζίρου και παρουσιάζει συνεχώς μεγαλύτερα περιθώρια ανάπτυξης. Σοκολάτες, μπάρες δημητριακών, ατομικά συσκευασμένα γλυκά αποτελούν προϊοντικές ομάδες που απευθύνονται στους καταναλωτές κάθε ηλικίας και διατίθενται στην αγορά σε μια τεράστια ποικιλία, που καλύπτει κάθε προτίμηση. Oι σύγχρονες διατροφικές τάσεις, που έχουν δημιουργηθεί σταδιακά στην παγκόσμια και εγχώρια αγορά τοποθετούν τα snack σε πρώτο πλάνο. Οι σημερινοί καταναλωτές στρέφουν το βλέμμα τους διαρκώς στα προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας, κυρίως, εξαιτίας του σύγχρονου ρυθμού διαβίωσης που δεν αφήνει πολλά περιθώρια για χρονοβόρες παρασκευές.
Οι πελάτες των σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής αναζητούν εύκολες λύσεις όχι μόνο φαγητού αλλά και γλυκισμάτων, με αποτέλεσμα οι πωλήσεις των snack να ανεβαίνουν σταθερά, παρά τα δύσκολα χρόνια της οικονομικής ύφεσης που χαρακτήρισαν την τελευταία δεκαετία. Μία από τις κατηγορίες τροφίμων που γνώρισε ραγδαία ανάπτυξη στη χώρα μας είναι αυτή των δημητριακών και κυρίως της μπάρας. Και πιο «ένοχα» όμως προϊόντα, όπως οι σοκολάτες, σταδιακά προσαρμόστηκαν στις νέες τάσεις, αλλάζοντας μορφή, και παρέμειναν μία από τις επιλογές στο καλάθι των νοικοκυριών. Όπως υπέδειξε και σχετική εέρευνα της Mondelez International, έξι στους δέκα ενηλίκους σε όλο τον κόσμο (59%) λένε ότι προτιμούν να τρώνε πολλά μικρά γεύματα καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, σε αντίθεση με λίγα και μεγαλύτερα γεύματα.
Στην ελληνική αγορά, τα τελευταία χρόνια, έχουν κυκλοφορήσει αναρίθμητοι κωδικοί σε γλυκά με ταχίνι, φιστικοβούτυρο, μέλι κι άλλες υπερτροφές.
Το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 70% στη γενιά των millennials, που φαίνεται να επιλέγουν συστηματικά τα snack στη διατροφή τους. Επιπλέον, 71% των ενηλίκων λένε ότι τα snack τους βοηθούν να ελέγχουν την πείνα τους και να διαχειρίζονται τις θερμίδες όλη την ημέρα. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, η πλειονότητα των ανθρώπων λέει ότι τα snack είναι εξίσου σημαντικά για την ψυχική (71%) και συναισθηματική (70%) ευεξία, όπως είναι κι η σωματική ευεξία. Την τάση αυτή επιβεβαιώνει κι αντίστοιχη έρευνα του ΙΕΛΚΑ που σκιαγραφεί τις ανερχόμενες διατροφικές τάσεις στην Ελλάδα για τους καταναλωτές της επόμενης δεκαετίας. Σύμφωνα με τα ευρήματα, ο αυξανόμενος ρυθμός ζωής στην καθημερινότητα, η αύξηση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης κι οι δημογραφικές αλλαγές διαμορφώνουν ένα καταναλωτικό κοινό με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Πρόκειται για ένα κοινό το οποίο έχει περιορισμένο χρόνο για να αφιερώσει στη μαγειρική και λειτουργεί κυρίως τις βραδινές ώρες. Το κοινό αυτό αναζητά όλο και περισσότερο εύκολες λύσεις για να καλύψει τη διατροφή του, αντικαθιστώντας γεύματα με snack και τη μαγειρική με έτοιμες λύσεις κι αξιοποιώντας όλο περισσότερο το food delivery. Οι αλλαγές αυτές επηρεάζουν τόσο τη βιομηχανία προϊόντων, η οποία καλείται να απαντήσει με νέες προτάσεις, όσο και το λιανεμπόριο το οποίο πρέπει να παρέχει πλέον λύσεις και όχι μόνο προϊόντα.
Σε γλυκά snack επενδύουν τα σούπερ μάρκετ
Την ανάπτυξη της κατηγορίας των snack επιβεβαιώνει κι η σημερινή εικόνα στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Μεγάλοι και μικροί «παίκτες» της αγοράς επενδύουν συνεχώς σε γλυκά snack κι ατομικά γλυκίσματα, για να αυξήσουν τα κέρδη τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η κίνηση της ΑΒ Βασιλόπουλος που, στο πλαίσιο της συμπλήρωσης των 80 χρόνων από την έναρξη της λειτουργίας της, μεγάλωσε την γκάμα των προϊόντων της με δεκάδες κωδικούς snack από όλο τον κόσμο. Εκλεκτές σοκολάτες με ιδιαίτερες γεμίσεις, τραγανά γλυκά κι αλμυρά ποπ κορν, σπάνιοι ξηροί καρποί με εξωτικές γεύσεις, αλμυρά και γλυκά μπισκότα, που διατίθενται στα ειδικά stands επιλεγμένων καταστημάτων, είναι κάποια από τα προϊόντα που μπορούν να προμηθεύονται οι καταναλωτές. Παράλληλα, η ίδια εταιρεία έφερε στην Ελλάδα τη σοκολάτα «Delicata», η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές σε 4 διαφορετικές επιλογές: Everyday Happiness, Sparkling Happiness, Discover Happiness και Original Happiness.
Στο 60% του τζίρου στα μίνι μάρκετ
Εκτός, όμως, από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τα σημεία μικρής λιανικής ευνοούνται σημαντικά από την ανάπτυξη της κατηγορίας των snack. Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, το ποσοστό των πωλήσεων στα αλμυρά και τα γλυκά snack που αφορά τα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα περίπτερα ανέρχεται ακόμη και στο 60% επί του συνόλου της αγοράς. Πρόκειται, μάλιστα, για προϊόντα σε πολύ μεγάλη γκάμα που δίνουν τη δυνατότητα διαφοροποίησης στο ράφι κάθε καταστήματος, με πολλές επιλογές που μπορούν να ενισχύσουν το περιθώριο κέρδους. Ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής μπορεί να τοποθετήσει στο κατάστημά του προϊόντα που προσφέρουν κέρδος ακόμη και της τάξης του 50-60%. Μεγάλη ζήτηση κυρίως έχουν τα προϊόντα που συνδυάζουν την υψηλή διατροφική αξία με τον μειωμένο αριθμό θερμίδων κι ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις για «υγιεινά» γλυκά. Μπισκότα δημητριακών, μπάρες, σοκολάτες με στέβια φαίνεται να «παίζουν» ψηλά στις πωλήσεις της μικρής λιανικής.
Κερδίζουν «έδαφος» οι mini συσκευασίες
Το μέγεθος συσκευασίας φαίνεται να παίζει τον δικό του ρόλο πλέον στο κανάλι των γλυκών snacks, καθώς οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία επενδύουν σταθερά τα τελευταία χρόνια σε πρακτικές συσκευασίες ή μίνι προϊόντα. Προκειμένου τα γλυκά να γίνουν πιο δελεαστικά στους καταναλωτές και να «απενοχοποιηθούν» από τις -σε αρκετές περιπτώσεις- πολλές θερμίδες, οι εταιρείες λανσάρουν snacks σε τύπο «μπουκίτσας» σε μικρές συσκευασίες που μπορούν εύκολα να καταναλωθούν κάθε ώρα της ημέρας, κυρίως στον δρόμο ή το αυτοκίνητο. Αρκετοί κωδικοί της συγκεκριμένης λογικής έχουν κυκλοφορήσει τελευταία στην εγχώρια αγορά, όπως είναι για παράδειγμα τα Snickers Bites ή τα Kinder Bueno Mini.
Μεγάλο περιθώριο κέρδους από την κατηγορία των vegan
Με τους ακόλουθους της βίγκαν διατροφής να αυξάνονται με γρήγορο ρυθμό στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, οι βιομηχανίες τροφίμων που δραστηριοποιούνται στο κανάλι των snack έχουν στρέψει την προσοχή τους στην παραγωγή αντίστοιχων προϊόντων. Πλέον, στην εγχώρια αγορά κυκλοφορούν αρκετά γλυκά snack, που έχουν παρασκευαστεί με ανάλογα υλικά, ώστε να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των χορτοφάγων και βίγκαν καταναλωτών. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα τα εξειδικευμένα καταστήματα για τους ακολούθους της χορτοφαγικής διατροφής είναι ελάχιστα κι εξυπηρετούν ένα πολύ μικρό κομμάτι της ζήτησης, αφήνοντας περιθώριο κέρδους για τον επαγγελματία της μικρής λιανικής, που θα τοποθετήσει στο κατάστημά του επιλεγμένους κωδικούς σε βίγκαν γλυκά snack.
Superfoods: το μέλλον και στα γλυκά snack
Η αύξηση στη ζήτηση των υγιεινών snack από τους Έλληνες καταναλωτές κι η γενικότερη στροφή της αγοράς των τροφίμων έχει ανάγει τις υπερτροφές σε βασικό συστατικό των προϊόντων. Στην ελληνική αγορά, τα τελευταία χρόνια, έχουν κυκλοφορήσει αναρίθμητοι κωδικοί μπισκότων με ταχίνι, φιστικοβούτυρο, μέλι και άλλες υπερτροφές, που συνδυάζονται συνήθως με βρώμη. Ταυτόχρονα, έδαφος κερδίζουν και τα snack από αποξηραμένα φρούτα κι οι μπάρες υπετροφών χωρίς ζάχαρη. Δυναμική παρουσία έχει αποκτήσει κι η μαύρη σοκολάτα, που ταυτίζεται στη συνείδηση των καταναλωτών με μία πιο υγιεινή επιλογή σε σχέση με τη σοκολάτα γάλακτος. Τα μούρα είναι από τις πιο διάσημες τροφές στην κατηγορία των superfoods, καθώς στο σύνολό τους χρησιμοποιούνται κατά κόρον σε γλυκά snack και στην Ελλάδα. Τα superfoods περιέχουν μια ασυνήθιστα υψηλή ποσότητα σε αντιοξειδωτικά, βιταμίνες, ιχνοστοιχεία και μέταλλα και συμβάλλουν στην καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, οι Έλληνες τα επιλέγουν σταθερά, κυρίως, όταν πρόκειται να προμηθευτούν γλυκά snack.
Νο1 επιλογή των Ελλήνων οι μπάρες
Στο κανάλι των γλυκών snack, οι μπάρες δημητριακών αποτελούν ένα από τα δυνατά «χαρτιά» για τα καταστήματα μικρής λιανικής. Αποτελούν μια υγιεινή διατροφική επιλογή, ενώ παράλληλα μπορούν να καταναλωθούν γρήγορα, εύκολα, αντικαθιστώντας κάποια από τα γεύματα της ημέρας. Σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς, η παγκόσμια αγορά των cereal bars κινείται ανοδικά, με μέσο ετήσιο ρυθμό 3,9%, κι αναμένεται να ξεπεράσει τα 15,5 δισ. δολάρια μέχρι το 2025. Με τις μπάρες δημητριακών να παρουσιάζουν μεγάλη ανάπτυξη στην εγχώρια αγορά τα τελευταία χρόνια, η κατηγορία χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό, με πολλές εταιρείες να έχουν εισέλθει και στον συγκεκριμένο τομέα παραγωγής. Ως εκ τούτου, η γκάμα της εγχώριας αγοράς εμπλουτίζεται διαρκώς και πλέον υπάρχουν πολλά διαφορετικά προϊόντα και πλήθος επιλογών για τον επιχειρηματία της μικρής λιανικής. Υπολογίζεται ότι ένα εκατομμύριο Έλληνες τρώνε συστηματικά μπάρες δημητριακών, με τη μεγαλύτερη κατανάλωση να λαμβάνει χώρα στα μεγάλα αστικά κέντρα, κυρίως στην Αθήνα.