Γλυκά snacks. Σε νούμερο ένα επιλογή από τα ράφια της μικρής λιανικής αναδείχθηκε εν μέσω πανδημίας η κατηγορία των γλυκών snacks, καθώς προϊόντα όπως οι σοκολάτες, τα κρουασάν και τα μπισκότα αποτέλεσαν καθημερινή επιλογή για την πλειονότητα των καταναλωτών.
Της Ελένης Σαραντάκη
«Ξεπούλησαν» εν μέσω πανδημίας στα μίνι μάρκετ
Tα γλυκά snacks αποτελούν παραδοσιακά μια κατηγορία τροφίμων ζωτικής σημασίας για τα καταστήματα της μικρής λιανικής. Εν μέσω πανδημίας, μάλιστα, υπήρξε αυξημένη ζήτηση σε σοκολάτες, μπισκότα και συναφή είδη, καθώς η πολύμηνη παραμονή των Ελλήνων εντός της οικίας ευνόησε την κατανάλωση προϊόντων που ενισχύουν την ψυχολογία. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τη διάρκεια του πρώτου Lockdown οι καταναλωτές σε επτά ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας, ξόδεψαν περίπου δύο δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα σε σχέση με το προηγούμενο έτος σε ποτά και σνακ, με την αύξηση στη χώρα μας να ανέρχεται στο 10%, σύμφωνα με τα στοιχεία της αγοράς. Ιδιαίτερα η κατηγορία της σοκολάτας παρουσίασε αξιοσημείωτη άνοδο στις πωλήσεις, της τάξεως του 28%.
Η ανοδική πορεία των γλυκών snacks δεν περιορίστηκε στην περίοδο της πρώτης καραντίνας. Ανάλογη ήταν η εικόνα στα σούπερ και μίνι μάρκετ και τους μήνες που ακολούθησαν. Σύμφωνα με παγκόσμια έρευνα που πραγματοποιήθηκε εν μέσω κορωνοϊού και μελετά τον ρόλο των snacks στη ζωή των σύγχρονων καταναλωτών, σχεδόν 9 στους 10 ενήλικες παγκοσμίως καταναλώνουν σνακ περισσότερο ή το ίδιο κατά τη διάρκεια της πανδημίας σε σχέση με την προ covid περίοδο, με τους millennialls (όσοι γεννήθηκαν μετά το 1980 έως και το 2000) κι εκείνους που εργάζονται από το σπίτι αυτή τη στιγμή να δηλώνουν ότι προτιμούν σνακ κατά τη διάρκεια των γευμάτων σε ποσοστό 70% και 67% αντίστοιχα. Πολλοί είναι οι καταναλωτές που λόγω της μακρόχρονης παραμονής τους στο σπίτι θεωρούν ως μόνη διέξοδο την επίσκεψή τους στο μίνι μάρκετ της γειτονιάς, προκειμένου να προμηθευτούν προϊόντα που θα τους κάνουν να αισθανθούν καλύτερα.
Τα αποτελέσματα μπορούν εύκολα να γίνουν κατανοητά, αφού τα σνακ αποτέλεσαν «σανίδα σωτηρίας» κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ειδικά για τους γονείς που αναγκάστηκαν να εργάζονται από το σπίτι. Η σοκολάτα συχνά λειτουργεί ως αντίδοτο στη μοναξιά κι ως ένα μέσο σύνδεσης, καθώς 3 στους 4 ενήλικες παγκοσμίως έχουν συνδεθεί με άλλους μέσω ενός σνακ τους τελευταίους μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η κατηγορία των σνακ αποτελεί το προνομιακό πεδίο για τη μικρή λιανική, καθώς ταιριάζει περισσότερο στη φύση της, σε σχέση με τα σούπερ μάρκετ.
«Δεκάδεςνέοι κωδικοί σε σνακ που στοχεύουν στο vegan καταναλωτικό κοινό παίρνουν θέση καθημερινά στα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ.»
Τα snacks έδωσαν «ανάσα» στη μικρή λιανική
Τα snacks αποτέλεσαν μια από τις πιο ανθεκτικές κατηγορίες προϊόντων για το κανάλι της μικρής λιανικής εν μέσω πανδημίας. Το καταναλωτικό κοινό όχι μόνο δεν σταμάτησε να αγοράζει τους συγκεκριμένους κωδικούς, αλλά αύξησε σημαντικά τις αγορές του, προτιμώντας τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα της γειτονιάς του. Παρά το γεγονός ότι οι μεγάλοι παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων επενδύουν εκατομμύρια σε ηλεκτρονικά καταστήματα και πραγματοποιούν «απειλητικά ανοίγματα» στις γειτονιές, τον προηγούμενο χρόνο οι πωλήσεις των snacks διαμορφώθηκαν στη μικρή λιανική στα 442 εκατ. ευρώ, φανερώνοντας ότι η επιλογή της παραμένει υψηλή στις αγοραστικές συνήθειες των ελληνικών νοικοκυριών.
Παρά το γεγονός ότι εν μέσω κορωνοϊού, οι μεγάλες αλυσίδες ευνοήθηκαν, πετυχαίνοντας τζίρους «μαμούθ», οι Έλληνες καταναλωτές εξακολουθούν να αγοράζουν snacks από τα μικρότερα καταστήματα της γειτονιάς τους. Είναι χαρακτηριστικό ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των πωλήσεων πραγματοποιείται από τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής, όπως άλλωστε δείχνουν και τα στοιχεία της αγοράς. Και μπορεί οι Έλληνες να εξακολουθούν να επιλέγουν τα γλυκά σνακ ως μέρος της διατροφής τους, έχουν ωστόσο παρατηρηθεί αρκετές μεταβολές ως προς το είδος των προϊόντων που επιλέγουν, ζήτημα που είναι απαραίτητο να λάβει υπόψη ο επαγγελματίας του μίνι μάρκετ.
Στο πλαίσιο της υγιεινής διατροφής καταναλώνονται τα μπισκότα
Αύξηση στις πωλήσεις τους είδαν τον τελευταίο χρόνο κι οι μεγάλες μπισκοτοποιίες στη χώρα, με τις εταιρείες Βιολάντα, Μπισκότα Παπαδοπούλου κι ElBisco να λανσάρουν νέα προϊόντα, παρά τις ανακατατάξεις που προκάλεσε η πανδημία. Οι κωδικοί στην πλειονότητά τους ακολουθούν τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις.
Η Βιολάντα για παράδειγμα πρόσφατα λάνσαρε μπισκότα Digestive στους τύπους 100% Ολικής Άλεσης, κακάο και 0% Ζάχαρη, δίνοντας επιλογές γλυκών σνακ που ακολουθούν το πρότυπο της υγιεινής διατροφής. Με νέους κωδικούς χωρίς ζάχαρη επέκτεινε το χαρτοφυλάκιό της το τελευταίο χρονικό διάστημα κι η γνωστή μπισκοτοποιία Παπαδοπούλου. Εκτός από τις 2 νέες γεύσεις μπισκότων βρώμης που πρόσφατα προστέθηκαν στα ράφια, μεγάλωσε κι η γκάμα των μπισκότων ΠΤΙ-ΜΠΕΡ με έναν κωδικό Χωρίς Προσθήκη Ζάχαρης. Σε υγιεινούς κωδικούς επενδύει κι η Elbisco, η οποία έχει διευρύνει τη σειρά μπισκότων Αλλατίνη με τα Cookie με Βρώμη και 30% λιγότερη ζάχαρη σε δύο νέες γεύσεις με σοκολάτα. Την ίδια στιγμή, η αυξητική τάση των vegan προϊόντων φαίνεται να παίζει σημαντικό ρόλο στους κωδικούς στους οποίους επιλέγουν να επενδύσουν οι εταιρείες.