Οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων στα ράφια και τα ψυγεία των μίνι μάρκετ συνεχίζονται και το 2023, επηρεάζοντας σε σημαντικό βαθμό τόσο τις καταναλωτικές συνήθειες όσο και ολόκληρη την αγορά.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Νέα δεδομένα για καταστήματα και καταναλωτές
Eδώ και πάνω από έναν χρόνο, σε ολόκληρο τον κόσμο καταγράφεται ένα απίστευτο ράλι τιμών, με τις αυξήσεις στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων να είναι ασταμάτητες και να συνεχίζονται και στο ξεκίνημα του 2023. Ήδη από τους πρώτους μήνες είχαμε ανατιμήσεις της τάξης του 10% σε πλήθος κωδικών στην αγορά, με τις τιμές να έχουν… ξεφύγει σε αρκετά προϊόντα, επηρεάζοντας τις πωλήσεις τους, αλλάζοντας τις επιλογές των καταναλωτών, αλλά και διαμορφώνοντας νέα δεδομένα για τα καταστήματα και τους επαγγελματίες του κλάδου.
Το 34% των επιχειρήσεων στην Ελλλάδα αναμένουν καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία τους μεσα στο 2023.
Αύξηση τζίρου με μείωση του όγκου πωλήσεων
Οι μεγάλες ανατιμήσεις σε ολόκληρο το φάσμα της αγοράς έχουν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των αγορών από τους καταναλωτές, που όμως δεν φαίνεται και στον τζίρο των επιχειρήσεων, αφού η αξία των πωλήσεων αυξάνεται διαρκώς, λόγω της απόλυτα ανοδικής πορείας των τιμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών αυξήθηκε κατά 6,9% συγκριτικά με τον περσινό Ιανουάριο, μια αύξηση που σχετίζεται με τις ανατιμήσεις που άγγιξαν σχεδόν το 10% και όχι με την αύξηση της ζήτησης. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις τον Ιανουάριο του 2023 διαμορφώθηκε στα 652 εκατ. ευρώ έναντι 610 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2022.
Την ίδια χρονική περίοδο, η αξία των πωλήσεων είναι αυξημένη κατά 7% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα, ενώ καταγράφεται μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 2,5%. Σημειώνεται ότι η πτώση στους όγκους τον Ιανουάριο «συγκρατήθηκε» από το γεγονός ότι τον ίδιο μήνα του 2022 είχαμε τις έντονες χιονοπτώσεις που είχαν οδηγήσει (λόγω των αντικειμενικών συνθηκών) σε μειωμένες αγορές για κάποιες ημέρες. Τη δυναμική τους πορεία συνεχίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Συγκεκριμένα, το μερίδιο των PL τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε στο 17,7%, με τη συγκεκριμένη κατηγορία να «τρέχει» με 21,3%. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η κατηγορία των PL προϊόντων έκλεισε το 2022 με ρυθμό ανάπτυξης 16,4%. Αντίστοιχα, οι προωθητικές ενέργειες στο σύνολο των τροφίμων αυξήθηκαν κατά 24,1%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 29,1% και στα απορρυπαντικά / καθαριστικά κατά 22,3%.
Τα προϊόντα με αυξημένη ζήτηση
Η έρευνα της IRI κατέγραψε και τα νέα δεδομένα ανά κατηγορία προϊόντων στα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά (σ.σ. εξαιρείται η Lidl), με τις αυξήσεις στην αξία των πωλήσεων να δείχνουν σε δεύτερο βαθμό και τις ανατιμήσεις στους συγκεκριμένους κωδικούς, σε σχέση με τον όγκο των πωλήσεών τους. Συγκεκριμένα, τα στοιχεία δείχνουν ότι στα συσκευασμένα τρόφιμα η αξία πωλήσεων τον Ιανουάριο αυξήθηκε 5,7%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς 12,3% και στα απορρυπαντικά / καθαριστικά 11,9%. Ωστόσο, ο όγκος πωλήσεων στα συσκευασμένα τρόφιμα είναι μειωμένος κατά 2,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς αυξημένος κατά 1,2% και στα απορρυπαντικά / καθαριστικά μειωμένος κατά 2,3%. Σε ό,τι αφορά τις 11 κυριότερες κατηγορίες προϊόντων, καταγράφηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε τέσσερις, και συγκεκριμένα στα μη αλκοολούχα ποτά (2,4%), στα αλκοολούχα ποτά (1,9%), στα είδη ατομικής φροντίδας και ομορφιάς (1,2%) και στα είδη ατομικής υγιεινής (1,3%), τα οποία και φαίνεται να κερδίζουν σταθερά τους καταναλωτές, με τη ζήτησή τους να ακολουθεί ανοδική πορεία. Στον αντίποδα, μείωση του όγκου πωλήσεων σημειώθηκε στα συσκευασμένα τρόφιμα (3,2%), στα σνακ (0,3%), στα γαλακτοκομικά (6,7%), στα κατεψυγμένα τρόφιμα ( 8,2%), στα καθαριστικά σπιτιού / απορρυπαντικά (1,3%) και στα άλλα είδη νοικοκυριού (3,2%). Τα στοιχεία του Ιανουαρίου δείχνουν επίσης ότι οι καταναλωτές εμπιστεύονται τα υπερμάρκετ (πάνω από 2.500 τ.μ.). Στα καταστήματα αυτά καταγράφεται η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου τον πρώτο μήνα του έτους (11%), ενώ το συνολικό τους μερίδιο στον τζίρο των σούπερ μάρκετ διαμορφώνεται σε 15,1%. Στα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) καταγράφεται αύξηση τζίρου 10,5%, με το μερίδιό τους να βρίσκεται στο 13,9%. Κατά 6,4% αυξήθηκε ο τζίρος στα μεσαία καταστήματα (400 έως 1.000 τ.μ.) με το μερίδιό τους στις συνολικές πωλήσεις να διαμορφώνεται σε 33,4%. Αύξηση 5% καταγράφηκε στα μεγάλα καταστήματα (1.000 έως 2.500 τ.μ.), στα οποία πραγματοποιήθηκε το 37,6% του συνολικού τζίρου.