Αισιόδοξες προβλέψεις για το 2023
Η εικόνα στην αγορά παραμένει… θολή και τους πρώτους μήνες του 2023, με τα προβλήματα να είναι αρκετά για τα καταστήματα της μικρής λιανικής αλλά και για ολόκληρη την αγορά. Οι προβλέψεις πάντως για το σύνολο του έτους είναι αισιόδοξες και δείχνουν βελτίωση του κλίματος κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από τα αποτελέσματα που παρουσιάζει η κυλιόμενη Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο FMCG του ΙΕΛΚΑ, η οποία καταγράφει τις απόψεις των στελεχών επιχειρήσεων του κλάδου για τα κύρια κλαδικά θέματα. Τα αποτελέσματα σημειώνουν την αξιολόγηση των εξελίξεων από τα στελέχη του κλάδου για το Β’ εξάμηνο 2022 και τις προσδοκίες τους για το Α’ εξάμηνο 2023. Σε σχέση με τις προσδοκίες για τις πωλήσεις του κλάδου λοιπόν, καταγράφεται μεγάλο ποσοστό ερωτηθέντων (70%), οι οποίοι θεωρούν ότι οι πωλήσεις θα αυξηθούν το επόμενο εξάμηνο, με ένα μικρό ποσοστό (11%) να θεωρεί ότι θα παρουσιάσουν μείωση. Μεσοσταθμικά τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα εκτιμούν ότι θα καταγραφεί αύξηση της τάξης του 2,0% στις πωλήσεις το εξάμηνο Ιανουάριος 2023 – Ιούνιος 2023 σε σχέση με το ίδιο εξάμηνο του 2022, ενώ αντίστοιχη είναι και η εκτίμηση συνολικά για το 2023, με τα στελέχη να εκτιμούν αύξηση πωλήσεων της τάξης του 2,3% μεσοσταθμικά. Αντίθετα, τα στελέχη εκτιμούν μείωση του όγκου πωλήσεων το Α’ εξάμηνο του 2023 (-2,2%) σε σχέση με το αντίστοιχο του 2022. Η διαφορά αυτή αποδίδεται στις πληθωριστικές πιέσεις και στις αυξήσεις τιμών σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022.
Βασικά κριτήρια για τους Έλληνες καταναλωτές αποτελούν η ποιότητα, η τιμή, οι προσφορές και η ελληνική προέλευση.
Η αρνητική τάση που καταγράφηκε στην αποτίμηση της εξέλιξης της οικονομικής κατάστασης της χώρας το 2022 βελτιώνεται στην παρούσα μέτρηση. Συγκεκριμένα, τον Μάιο 2022, μόλις το 7% θεωρούσε ότι η οικονομική κατάσταση βελτιώθηκε και η πλειονότητα σε ποσοστό 87% ότι χειροτέρεψε, τον Ιανουάριο 2023 το 50% θεωρεί ότι η οικονομική κατάσταση χειροτέρεψε και το 29% ότι βελτιώθηκε. Το οικονομικό κλίμα παρουσιάζει ακόμα πιο βελτιωμένη εικόνα, η οποία οφείλεται συνολικά σε όλες τις εκτιμήσεις των στελεχών (πωλήσεις, τιμές, οικονομικές συνθήκες). Ο δείκτης καταγράφεται στο 0,39, αρκετά βελτιωμένος σε σχέση με την προηγούμενη μέτρηση.
Κέρδη αναμένουν 6 στις 7 επιχειρήσεις του λιανεμπορίου
Μεταξύ των θεμάτων που εξετάστηκαν, διερευνήθηκε και η παρούσα οικονομική κατάσταση των επιχειρήσεων αλλά και η επίδραση των ανατιμήσεων. Η πλειονότητα των επιχειρήσεων σε ποσοστό 34% αναμένει καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα ως προς την κερδοφορία τους το 2023, ενώ 17% αναμένουν χειρότερο οικονομικό αποτέλεσμα. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις του δείγματος, είτε δεν έχουν ακόμα σαφή εικόνα είτε δεν αναμένουν μεταβολή. Πρακτικά, 1 στις 7 επιχειρήσεις του κλάδου του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας τροφίμων αναμένει ζημιές το 2023, ενώ λίγο περισσότερες από 1 στις 2 αναμένουν κέρδη, αλλά και από αυτές που αναμένουν κέρδη, οι περισσότερες από τις μισές εταιρείες θεωρούν ότι θα είναι οριακά, κάτω του 2%. Τον κύριο ρόλο σε αυτή την εξέλιξη έχει παίξει η αύξηση του κόστους, οι ανατιμήσεις και η προσπάθεια συγκράτησης των τιμών. Σύμφωνα με τα στελέχη του κλάδου, το κόστος ενέργειας, οι τιμές των πρώτων υλών και το κόστος μεταφορών είναι οι σημαντικότεροι παράγοντες, με το 100% των ερωτώμενων να αναγνωρίζουν ότι αυτό το κόστος επηρεάζει τις τιμές. Για το σύνολο των ερωτώμενων σχεδόν (97%), ο πόλεμος στην Ουκρανία επιδρά αυξητικά στις τιμές των προϊόντων. Οι υπόλοιποι παράγοντες που καταγράφονται στη μελέτη επιδρούν και αυτοί αυξητικά στις τιμές σύμφωνα με τα στελέχη της αγοράς, αλλά με μικρότερη ένταση από τους προαναφερθέντες παράγοντες. Οι παράγοντες αυτοί κατά σειρά σημαντικότητας είναι οι έμμεσοι φόροι, το εργασιακό κόστος, η νομισματική πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα κόστη της πανδημίας, το κόστος δανεισμού, αλλά και οι εκλογές.