Οι αλυσίδες “πληγώνουν” μίνι μάρκετ και περίπτερα.
Συγκεντρωτικές τάσεις και διαρκή ενδυνάμωση των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ έναντι των μικρών καταστημάτων λιανικής πώλησης καταγράφουν τα στοιχεία της IRI, καθώς οι “δυνατοί” παίκτες της αγοράς τροφίμων φαίνεται να έχουν βάλει σκοπό να διεκδικήσουν μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου των μικρότερων επιχειρήσεων, που υπολογίζεται σε 12,7 δισ. ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ το τελευταίο χρονικό διάστημα με είδη μαναβικής, κρεοπωλείου, καπνικά προϊόντα, τύπο και επενδύσεις σε μικρά καταστήματα “γειτονιάς” με φρέσκα προϊόντα ασκούν ισχυρές πιέσεις κυρίως στη μικρή λιανική, όπως επιχειρήσεις ψιλικών, μίνι μάρκετ και τα περίπτερα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, ο αριθμός των καταστημάτων ψιλικών υποχώρησε το 2017 σε 5.089 από 5.330 το 2016, ενώ το 2012 ο αριθμός τους ήταν πολύ υψηλότερος, καθώς πανελλαδικώς είχαν καταγραφεί 6.395 σημεία πώλησης. Η μείωση της τάξεως του 4,52% μέσα σε ένα χρόνο και κατά 20,42% μέσα σε μία πενταετία έχει ως βασική αιτία τη διείσδυση των μεγάλων αλυσίδων σε γειτονιές με μικρά καταστήματα, τα οποία λειτουργούν σε πολλές περιπτώσεις 7 ημέρες την εβδομάδα όλο το 24ωρο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η αλυσίδα OK! Anytime Markets, με τα καταστήματά της να λειτουργούν μέχρι τις 11 το βράδυ και τις Κυριακές και τα ΑΒ Shop & Go, που λειτουργούν σε όλη την Ελλάδα, συνήθως εντός πρατηρίων καυσίμων.