Οι τάσεις στη μικρή λιανική. Νέα δεδομένα παρατηρούνται τα τελευταία χρόνια στις πωλήσεις της μικρής λιανικής, αφού οι καταναλωτές και στην Ελλάδα ακολουθούν τις τάσεις για υγιεινά προϊόντα και τρόφιμα on the go, ενώ παρακολουθούν τα social media για τις αγορές τους και στα μικρά καταστήματα της γειτονιάς.
Του Βάιου Τασούλα
Αλλάζει η ζήτηση και τα προϊόντα στα ράφια
Tα καταστήματα της μικρής λιανικής δείχνουν συχνά μια δυσκολία στην υιοθέτηση νέων πρακτικών, στις πολλές αλλαγές στα ράφια και στα ψυγεία τους, αλλά και στη σύμπλευση με νέες τάσεις στην αγορά, οι οποίες αρκετές φορές ξεφουσκώνουν και δεν είναι ικανές να μεταμορφώσουν τις πωλήσεις και άρα τα κέρδη των επαγγελματιών του κλάδου. Τα τελευταία χρόνια, όμως, παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στην αγορά, οι οποίες έχουν αλλάξει αναγκαστικά και τις αγορές στα μίνι μάρκετ, στα παντοπωλεία και στα περίπτερα. Η νέα γενιά καταναλωτών έχει αρχίσει να αποδεικνύει στην πράξη ότι η αγοραστική της συμπεριφορά δεν είναι ίδια με των προηγούμενων χρόνων και οι επιχειρήσεις προσαρμόζονται ακολουθώντας τις τάσεις της εποχής, στα λανσαρίσματα προϊόντων. Με τα ράφια και τα ψυγεία να αλλάζουν λοιπόν ούτως ή άλλως, τα καταστήματα στη μικρή λιανική θα πρέπει να παρακολουθούν επισταμένα τις εξελίξεις, για να μην βρεθούν σιγά σιγά στο περιθώριο. Ήδη, άλλωστε, πολλοί επαγγελματίες του κλάδου φαίνεται ότι αναγνωρίζουν τις τάσεις που έρχονται και φροντίζουν να επενδύουν σε αυτές.
Όλο και περισσότερα μίνι μάρκετ αποκτούν παρουσία στα social media, προβάλλοντας επιτυχώς υπηρεσίες αλλά και νέα προϊόντα που φτάνουν στα ράφια.
Σε πρώτο πλάνο η υγιεινή διατροφή
Τα δεδομένα στην Ελλάδα, όσον αφορά τη διατροφή των καταναλωτών, έχουν αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια, και οι κατηγορίες των βιολογικών και των vegan προϊόντων, καθώς και όσων φέρουν γενικότερα την ετικέτα «χωρίς», έχουν μια σταθερή θέση στο καλάθι των νοικοκυριών. Ειδικά οι νεότεροι καταναλωτές δίνουν πλέον μεγάλη σημασία στα συστατικά των προϊόντων και έμφαση σε κωδικούς που είναι φρέσκοι, πιστοποιημένοι και από ελληνικές πρώτες ύλες. Πρόσφατη έρευνα με θέμα τις διατροφικές και αγοραστικές τάσεις τροφίμων από το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), ανέδειξε ότι πλειονότητα των καταναλωτών αναμένεται να αφιερώνει όλο και περισσότερο χρόνο για τον σχεδιασμό-προγραμματισμό της διατροφής του, ως αποτέλεσμα της αύξησης του επιπέδου εκπαίδευσης και του μέσου όρου προσδόκιμου ζωής. Το κοινό θέλει να ζει πιο υγιές, για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι ένα από τα προϊόντα το οποίο ενοχοποιείται όλο και περισσότερο στα μάτια του καταναλωτικού κοινού ως ανθυγιεινό είναι η ζάχαρη. Η στροφή προς εναλλακτικές επιλογές, όπως είναι η ζαχαρίνη και η στέβια, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος, με το 26% του κοινού να επιλέγει και να καταναλώνει αυτές τις εναλλακτικές. Παράλληλα, ένα 37% του κοινού δηλώνει ότι, γενικότερα, αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης. Ακόμα πιο έντονη είναι η τάση για τη μείωση του αλατιού, την οποία επιθυμεί το 48% του κοινού. Αντίστοιχη έρευνα του ΕΦΕΤ έδειξε ότι πάνω από το 80% των Ελλήνων αποφεύγει τρόφιμα τα οποία θεωρεί ανθυγιεινά, ανεξάρτητα από την επισήμανσή τους, με το 61% να αναζητά μάλιστα μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά στη συσκευασία των τροφίμων και να επιθυμεί την υποχρεωτική αναγραφή του ποσοστού μεμονωμένων συστατικών σε σχέση με τις συστάσεις. Κάπως έτσι, τα προϊόντα υγιεινής διατροφής έχουν αρχίσει να κυριαρχούν στα ράφια και στα ψυγεία των μίνι μάρκετ και είναι αυτά με τη μεγαλύτερη ζήτηση, η οποία αναμένεται μάλιστα να ενισχυθεί τα επόμενα χρόνια. Προς αυτή την κατεύθυνση στρέφονται άλλωστε και μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου των τροφίμων, με τη Δέλτα για παράδειγμα να ανακοινώνει ότι διερευνά νέες εξαγορές, αναζητώντας ευκαιρίες στον χώρο της υγιεινής διατροφής που θα ενισχύσουν το μέλλον της εταιρείας.