«Μαγνήτης» τα είδη με καρτούν για τους μικρούς καταναλωτές
Οι ηλεκτρονικές αγορές γνώρισαν μεγάλη ανάπτυξη την προηγούμενη σχολική χρονιά, αφού οι καταναλωτές, υπό το φόβο της πανδημίας, περιόρισαν τις επισκέψεις στα φυσικά καταστήματα και άρχισαν να αγοράζουν online (κυρίως σχολικές τσάντες). Κορυφαίες επιχειρήσεις της χώρας, όπως τα Jumbo, ο Μουστάκας, τα Max Stores, τα Public, αλλά και τα ΙΚΕΑ, τα Praktiker, τα Leroy Merlin και ο Κωτσόβολος, επένδυσαν στα σχολικά είδη και στα είδη γραφείου, ως συμπληρωματικές κατηγορίες, δείχνοντας να κερδίζουν τη μάχη της αγοράς. Παρ’ όλα αυτά, τα σχεδόν τρία χρόνια του κορωνοϊού, οι πωλήσεις σε τσάντες και κασετίνες ήταν σημαντικές και σε μικρότερα καταστήματα, όπως βιβλιοπωλεία και μίνι μάρκετ, καθώς αποτελούν εύκολη λύση κυρίως για γονείς που διαθέτουν περιορισμένο χρόνο για αγορές, ενώ λειτουργούν και ως «μαγνήτης» για μικρούς επισκέπτες που δελεάζονται από σχολικά με τους αγαπημένους τους ήρωες στα ράφια. Τώρα, που η αγορά έχει επιστρέψει σε μια κανονικότητα, ιδιαίτερα σημαντική για την πώληση σχολικών ειδών είναι φυσικά η τιμή, αφού ο πόλεμος στην Ουκρανία και η ενεργειακή κρίση της περιόδου έχουν κάνει ιδιαίτερα διστακτικό το αγοραστικό κοινό. Στο «παιχνίδι» μάλιστα των σχολικών έχουν μπει και τα σούπερ μάρκετ, τα οποία προσπαθούν να αυξήσουν το μερίδιό τους, κυρίως με εκπτώσεις και προσφορές.
Ειδικά την περίοδο που ανοίγουν τα σχολεία, αξίζει ένα ράφι με σχολικά είδη δίπλα στο ταμείο.
Προτάσεις για όλα τα βαλάντια
Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο κανάλι των σχολικών διαθέτουν προτάσεις που απευθύνονται σε όλα τα βαλάντια. Στην αγορά υπάρχουν είδη εξαιρετικά οικονομικά, που είναι εύκολο να τα αγοράσει η μέση οικογένεια, αλλά και είδη που το κόστος τους δεν είναι αμελητέο. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του Picodi, υπολογίζεται ότι κάθε οικογένεια χρειάζεται τουλάχιστον 85 ευρώ για σχολικά είδη, μόνο για ένα παιδί της Α’ Δημοτικού και μόνο για τα ψώνια του Σεπτεμβρίου. Γενικότερα, κάθε νοικοκυριό με παιδιά στην Ελλάδα ξεπερνά τα 100 ευρώ σε δαπάνες για σχολικά είδη σε μηνιαία βάση, κατά το διάστημα πριν και μετά την έναρξη της σχολικής περιόδου. Το ποσό αυτό είναι χαρακτηριστικό, λοιπόν, και για τα έσοδα που μπορεί να έχει ένα μίνι μάρκετ ή ένα κατάστημα ψιλικών, το οποίο και θα επενδύσει στα σχολικά είδη, δημιουργώντας ένα ράφι αποκλειστικά για αυτά. Εντούτοις, ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής καλείται να διαλέξει κωδικούς ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το κατάστημα, αλλά και τις οικονομικές δυνατότητες των πελατών του, προκειμένου να μπορέσει και ο ίδιος να αυξήσει τα έσοδα από τις πωλήσεις όσο ο Σεπτέμβριος πλησιάζει. Πέρα από την επιλογή των σωστών ειδών, σημασία έχει στο κατάστημα και η κατάλληλη έκθεσή τους, ώστε οι καταναλωτές να έχουν εύκολη πρόσβαση και να μπορούν να τα παρατηρήσουν κατά τη διάρκεια των αγορών τους. Ειδικά την περίοδο που ανοίγουν τα σχολεία, ο επαγγελματίας συνιστάται να εκθέτει τα σχολικά σε κεντρική θέση κοντά στο ταμείο, ώστε οι επισκέπτες να μπορούν να εξετάσουν τις επιλογές και να προχωρήσουν σε αγορές.
Τα προϊόντα που παραδοσιακά σημειώνουν αυξημένη ζήτηση προτού αρχίσουν τα σχολεία είναι τα απαραίτητα σχολικά, όπως τετράδια, κασετίνες, μαρκαδόροι, μολύβια και στιλό, αλλά και χρήσιμα είδη που αγοράζουν οι γονείς, όπως προϊόντα προσωπικής υγιεινής για τα παιδιά και άλλα παρόμοια, όπως παγούρια, τσάντες για το κολατσιό κ.λπ.
Premium είδη για τους καταναλωτές που εργάζονται στο σπίτι
Κι ενώ οι πωλήσεις των σχολικών ειδών πραγματοποιούνταν σχεδόν αποκλειστικά την περίοδο που οι μαθητές επέστρεφαν στα θρανία, οι αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς και η αυξημένη τηλεργασία, που συνεχίζεται σε αρκετές περιπτώσεις, έχουν δώσει νέα ώθηση στην κατηγορία. Οι υπάλληλοι που εξακολουθούν να εργάζονται από το σπίτι, οι φοιτητές και οι εκπαιδευτικοί προχωρούν συχνότερα σε αγορές ειδών γραφείου και αναλώσιμων, αφού οι απαιτήσεις έχουν αλλάξει και νιώθουν την ανάγκη να μετατρέψουν ένα δωμάτιο του σπιτιού τους σε εργασιακό χώρο. Η ομάδα αυτή των καταναλωτών προχωρά συνήθως σε αγορές πιο premium κωδικών, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στα υλικά και το design των προϊόντων, σε αντίθεση με τους γονείς μαθητών Δημοτικού, που καταφεύγουν σε πιο προσιτά είδη. Εκτιμάται μάλιστα ότι υπήρξε ακόμα και υπερδιπλασιασμός των πωλήσεων σε προϊόντα όπως είναι οι σχολικές μπογιές, οι μαρκαδόροι, τα σχολικά βιβλία, τα επιτραπέζια παιχνίδια, τα μπλοκ ζωγραφικής.