Περιορίζεται το λαθρεμπόριο καπνού
Ευνοημένα ήταν τα μίνι μάρκετ εν μέσω κορωνοϊού και από τη μείωση του λαθρεμπορίου στα προϊόντα καπνού – ειδικά στο στριφτό τσιγάρο. Πολλοί καταναλωτές απέφυγαν τον χύμα καπνό και άλλες επιλογές αγνώστου προελεύσεως, υπό το φόβο του ιού, με αποτέλεσμα αρκετοί από αυτούς να επιστρέψουν στα καταστήματα της μικρής λιανικής για την αγορά των πιστοποιημένων προϊόντων. Στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου προσπαθεί να συμβάλει και η ιχνηλασιμότητα των καπνικών προϊόντων, δημιουργώντας πάντως και νέα προβλήματα για τους επαγγελματίες της αγοράς, όπως έχετε διαβάσει σε προηγούμενα τεύχη του περιοδικού «Mini Market & Μικρή Λιανική». Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2014/40/ΕΕ (TPD) για τα Καπνικά Προϊόντα και τον εκτελεστικό κανονισμό (ΕΕ) 2018/574 σχετικά με τα τεχνικά πρότυπα για τη δημιουργία και τη λειτουργία συστήματος ιχνηλασιμότητας για τα προϊόντα καπνού, οι κατασκευαστές, εισαγωγείς και τα πρώτα σημεία λιανικής πώλησης εφαρμόζουν τα συστήματα ιχνηλασιμότητας στα τσιγάρα και τον καπνό για στριφτά τσιγάρα από 20 Μαΐου 2019. Τα προϊόντα αυτά φέρουν έναν μοναδικό αναγνωριστικό κωδικό (ΜΑΚ) που εκδίδεται από τον αρμόδιο εκδότη ΜΑΚ για κάθε κράτος-μέλος, με στόχο να αποφεύγονται, μεταξύ άλλων, τόσο οι κλοπές των πακέτων όσο και η πώλησή τους στο παρεμπόριο.
Επενδύσεις εκατομμυρίων ευρώ από τις εταιρείες του κλάδου
Ο ανταγωνισμός στην αγορά των καπνικών προϊόντων παραμένει μεγάλος στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχουν απομείνει ελάχιστοι «παίκτες» σε σχέση με μερικά χρόνια νωρίτερα. Πριν εμφανιστεί η οικονομική κρίση στη χώρα μας, στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας δηλαδή, ο αριθμός των επιχειρήσεων του κλάδου ήταν σχεδόν τριψήφιος, ενώ σήμερα μετριούνται στα δάχτυλα των δύο χεριών. Στην ελαφριά μεταποίηση καπνικών προϊόντων ξεχωρίζουν εταιρείες όπως η Μισσιριάν και η Συνεταιριστική Ένωση Καπνοπαραγωγών Ελλάδος. Στην παραγωγή καπνικών προϊόντων είχαν απομείνει μέχρι πρόσφατα μόνο η Καπνοβιομηχανία Καρέλια και ο Παπαστράτος, ενώ πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά έχουν και η Imperial Tobacco Hellas, η British American Tobacco Hellas και η JTI Hellas. Στην πλειοψηφία τους οι εταιρείες, μάλιστα, έχουν προβεί τον τελευταίο καιρό σε μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα, ενισχύοντας την παρουσία τους τόσο στην εγχώρια αγορά όσο και στο εξωτερικό.
Η ΒΑΤ ανακοίνωσε πριν μερικούς μήνες ένα νέο επενδυτικό πλάνο στην Ελλάδα, ύψους τουλάχιστον 30 εκατομμυρίων ευρώ, με αιχμή του δόρατος την τεχνολογία και τη δημιουργία 200 νέων θέσεων, επιλέγοντας τη χώρα μας ως μία από τις πιο σημαντικές αγορές διεθνώς για την ανάπτυξη των προϊόντων του ομίλου glο hyper με θέρμανση αντί για καύση καπνού. Το glo hyper είναι το τελευταίο μοντέλο του προϊόντος θέρμανσης καπνού της ΒΑΤ, που συνδυάζει την προηγμένη τεχνολογία θέρμανσης καπνού με τις ράβδους καπνού Neo – ειδικά σχεδιασμένες για χρήση με τη συσκευή. Το πρώτο λανσάρισμα του glo έγινε με μεγάλη επιτυχία πριν από αρκετά χρόνια στην Ιαπωνία, ενώ το προϊόν ήρθε στην Ελλάδα το 2018. Από την πλευρά της, η JTI ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 19 εκατομμύρια δολάρια στη ΣΕΚΑΠ για την περαιτέρω ανάπτυξη της παραγωγικής και εξαγωγικής δραστηριότητας του εργοστασίου της Ξάνθης. Στο εν λόγω εργοστάσιο παράγονται εμπορικά σήματα διεθνούς εμβέλειας. Ήδη από τον Οκτώβριο του 2019 παράγεται στη ΣΕΚΑΠ το Winston, η νούμερο δύο μάρκα τσιγάρων στην Ελλάδα και τον κόσμο, το Camel, το οποίο προορίζεται και για εξαγωγές σε χώρες της ΕΕ, καθώς και τα παραδοσιακά σήματα της ΣΕΚΑΠ (BF, GR). Επενδύσεις 5,5 εκατομμυρίων ευρώ δρομολόγησε το 2020 και η Καπνοβιομηχανία Καρέλιας για την αύξηση της παραγωγής της. Η Καρέλιας διανέμει τα σήματά της σε περισσότερες από 65 χώρες στον κόσμο, κατέχοντας το 0,32% της παγκόσμιας κατανάλωσης. Με βάση τα στοιχεία του 2019, μάλιστα, η εταιρεία κατέγραψε το μεγαλύτερο μερίδιο στα τσιγάρα στην ελληνική αγορά τα τελευταία 20 χρόνια, το οποίο αγγίζει το 18%, ενώ η χρονιά έκλεισε με το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στον καπνό για στριφτό τσιγάρο, ξεπερνώντας το 26%.
Imperial Tobacco Hellas: Πιστώσεις 3 εκατομμυρίων ευρώ στη μικρή λιανική
Από την πλευρά της, η Imperial Tobacco Hellas, επένδυσε στα καταστήματα της μικρής λιανικής εν μέσω πανδημίας, ενισχύοντας από τον Δεκέμβριο του 2020 χιλιάδες περίπτερα, ψιλικά και μίνι μάρκετ με ένα ισχυρό πρόγραμμα πιστώσεων ύψους 3 εκατ. ευρώ. Με αυτήν την ουσιαστική πρωτοβουλία, η εταιρεία ενίσχυσε άμεσα τη ρευστότητα των μικρών επιχειρήσεων της λιανικής στην Ελλάδα, αναγνωρίζοντας τον σημαντικό ρόλο τους και την ανάγκη που έχουν για ενεργή υποστήριξη, ιδιαίτερα στις τρέχουσες αντίξοες συνθήκες. Το πρόγραμμα πιστώσεων εντάχθηκε στο ευρύτερο και διαρκές πλάνο υποστήριξης της Imperial Tobacco Hellas, που απευθύνεται στη μικρή λιανική και περιλαμβάνει σημαντικές επιβραβεύσεις για την επίτευξη μιας σειράς εμπορικών στόχων, στο πλαίσιο του βραβευμένου εμπορικού προγράμματος της «Προτείνεις – Κερδίζεις». Οι πιστώσεις αυτές, καθώς και τα υπόλοιπα κίνητρα που παρέχει η Imperial, αφορούν όλες τις κύριες μάρκες της εταιρείας στην Ελλάδα, όπως τα τσιγάρα Davidoff, JPS, Slim Line, τους καπνούς Golden Virginia και Drum, τα χαρτάκια και φιλτράκια Rizla και τα νέα ηλεκτρονικά τσιγάρα myblu.
Τα υποπροϊόντα όφελος για τα μίνι μάρκετ
Μία κατηγορία με μεγάλο κέρδος για τα μίνι μάρκετ πάντως, που σχετίζεται με τα καπνικά, είναι αυτή των υποπροϊόντων και των αξεσουάρ. Χαρτάκια, φιλτράκια, αναπτήρες και μία σειρά από άλλα προϊόντα πωλούνται αρκετά στα καταστήματα της μικρής λιανικής και μπορούν να αποτελέσουν ένα καλό αντιστάθμισμα για το περιορισμένο κέρδος από τα τσιγάρα, ειδικά στα ψιλικατζίδικα. Πολλές εταιρείες μάλιστα –όπως, για παράδειγμα, η BIC– προσφέρουν μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων, η οποία, αν αξιοποιηθεί σωστά και μέσα στο κατάστημα, μπορεί να αποδώσει.