Καθαριστικά. Ο κλάδος των απορρυπαντικών και καθαριστικών εν μέσω πανδημίας απέκτησε μεγάλη δυναμική, με τις εταιρείες να προχωρούν σε νέα λανσαρίσματα κατάλληλα και για τα ράφια της μικρής λιανικής.
Της Ελένης Σαραντάκη
Υψηλές πωλήσεις και μετά τον κορωνοϊό
Η κατηγορία των απορρυπαντικών και πάσης φύσεως απολυμαντικών ευνοήθηκε σημαντικά από την υγειονομική κρίση των τελευταίων χρόνων. Οι καταναλωτές στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, έσπευσαν στα σούπερ και μίνι μάρκετ, προκειμένου να προμηθευτούν προϊόντα που θα εξασφάλιζαν την προστασία τους από τον κορωνοϊό. Η καθαριότητα τον πρώτο χρόνο της πανδημίας μπήκε σε πρώτο πλάνο, «εκτοξεύοντας» τις πωλήσεις σε χλωρίνες, προϊόντα καθαρισμού γενικής χρήσεως και κωδικούς πλυντηρίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι την προ κορωνοϊού εποχή ο κλάδος παρουσίαζε ήπια άνοδο και βασιζόταν κατεξοχήν σε προσφορές και προωθητικές ενέργειες. Τα περισσότερα απορρυπαντικά και καθαριστικά πωλούνταν μόνο όταν βρίσκονταν υπό προσφορά, είτε από τους παραγωγούς-προμηθευτές είτε από τις λιανεμπορικές αλυσίδες. Έτσι, οι καταναλωτικές προτιμήσεις καθορίζονταν, σε μεγάλο βαθμό, από τους παράγοντες τιμή και προσφορά, ενώ το «loyalty» σε κάποιο συγκεκριμένο brandname είχε περιοριστεί σημαντικά. Η κατάσταση άλλαξε ριζικά με την έλευση της Covid-19. Η ραγδαία αύξηση στη ζήτηση δεν παρατηρήθηκε μόνο την άνοιξη του 2020, όταν επιβλήθηκε το πρώτο Lockdown, αλλά ανάλογες ήταν οι εικόνες στο οργανωμένο λιανεμπόριο και κατά τον Οκτώβριο και Νοέμβριο, υπό την απειλή του δεύτερου κύματος κορωνοϊού.
Τα καταστήματα της μικρής λιανικής που επένδυσαν σε απορρυπαντικά είδαν το κέρδος τους να αυξάνεται, αφού πλέον τα είδη αυτά αποτελούν προϊόντα πρώτης ανάγκης για τον μέσο καταναλωτή. Η αύξηση στις πωλήσεις που παρουσίασαν οι εν λόγω κατηγορίες ήταν αξιοσημείωτη, όμως η εικόνα στην αγορά φαίνεται πια να εξομαλύνεται. Το αγοραστικό κοινό έχει σταματήσει να στοκάρει προμήθειες, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen: Τα καθαριστικά σπιτιού, για παράδειγμα, παρουσίασαν μείωση στις πωλήσεις τους κατά 15%, ενώ οι χλωρίνες κατά 18,4%. Πρόκειται για μια εξέλιξη αναμενόμενη, όμως αυτό που πρέπει να λάβει υπόψη ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής είναι ότι ακόμη και αυτοί που εμφανίζονται πιο χαλαροί απέναντι στα μέτρα προστασίας και τις υποδείξεις της κυβέρνησης και των γιατρών χρησιμοποιούν τα εν λόγω προϊόντα καθημερινά, για να ενισχύσουν την ατομική και οικιακή τους υγιεινή. Τα καθαριστικά πλέον έχουν ενισχύσει τη θέση τους στην καθημερινότητα του Έλληνα και θα συνεχίσουν να δίνουν δυνατότητες για κέρδος στις επιχειρήσεις, όχι μόνο για όσο η πανδημία θα βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά και στη συνέχεια. Ο ιδιοκτήτης του μίνι μάρκετ πρέπει, βέβαια, να επενδύσει στους κατάλληλους κωδικούς, καθώς οι τάσεις στην κατηγορία των καθαριστικών έχουν γίνει ήδη εμφανείς στην αγορά.
«Οι eco-friendly κωδικοί απορρυπαντικών προτιμώνται από το αγοραστικό κοινό, με τις εταιρείες να προωθούν ανάλογα προϊόντα με πιο “πράσινο” προσανατολισμό».
Προσαρμόζονται στο σήμερα τα απορρυπαντικά
Μέσα στο 2020 κυκλοφόρησαν αρκετά νέα προϊόντα με αυξημένα στοιχεία καινοτομίας. Αυτό που γίνεται εύκολα αντιληπτό είναι πως οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά λανσάρουν κωδικούς που ταιριάζουν περισσότερο στο σήμερα του καταναλωτή. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής είναι απαιτητικός, με αποτέλεσμα το αγοραστικό κοινό να προσπαθεί να βρει λύσεις για να διεκπεραιώσει όσες περισσότερες υποχρεώσεις γίνεται και, κατ’ επέκταση, να αυξήσει τον ελεύθερο χρόνο του. Εν μέσω πανδημίας κυριάρχησαν τα προϊόντα με ενισχυμένη σύνθεση, υψηλή αποτελεσματικότητα, αλλά και όσα δρουν σε σύντομο χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα στην κατηγορία των απορρυπαντικών πλυντηρίου. Παράλληλα, ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές εμφανίζονται πρόθυμοι να αγοράσουν επώνυμα καθαριστικά. Χαρακτηριστικές είναι οι πωλήσεις της P&G κατά το γ’ τρίμηνο του 2020 (Ιούλιος–Σεπτέμβριος), οι οποίες «εκτινάχθηκαν» στα 19,3 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό αυξημένο σχεδόν κατά 10% σε σχέση με πέρυσι. Το αγοραστικό κοινό φαίνεται διατεθειμένο να πληρώσει λίγο μεγαλύτερο αντίτιμο για προϊόντα και brands που έχουν ενισχυμένα στοιχεία καινοτομίας, διότι οι συγκεκριμένες επιλογές έχουν ταυτιστεί στη συνείδηση του καταναλωτή με την ασφάλεια.
«Οι “πράσινοι” κωδικοί φαίνεται να αποτελούν το μέλλον, όμως στα απορρυπαντικά και καθαριστικά γενικής χρήσεως η τιμή και οι προσφορές παίζουν, επίσης, σημαντικό ρόλο».
Vegan κατηγορία και στα καθαριστικά
Η αξιοσημείωτη αύξηση των vegan στην Ελλάδα δεν θα γινόταν να αφήσει ανεπηρέαστη την κατηγορία των προϊόντων ατομικής και οικιακής υγιεινής. Τα vegan απορρυπαντικά βρίσκονται ήδη στα ράφια των καταστημάτων, στοχεύοντας σε ένα κοινό που αποφεύγει συστηματικά να αγοράζει οτιδήποτε περιέχει ζωικές πρώτες ύλες ή έχει δοκιμαστεί σε ζώα. Χαρακτηριστική είναι η σειρά απορρυπαντικών και καθαριστικών OceaniQ, που πωλείται στα καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος, και περιλαμβάνει υγρό γενικού καθαρισμού, υγρό τζαμιών και πιάτων, καθαριστικό μπάνιου, υγρό απορρυπαντικό ρούχων και μαλακτικό. Παράλληλα, τα γνωστά ελληνικά προϊόντα ΑΡΚΑΔΙ, όπως το Family υγρό πλυντηρίου διπλής δράσης με λευκό σαπούνι, το Baby υγρό πλυντηρίου με πράσινο σαπούνι, το Baby μαλακτικό υγρό με φυσικό εκχύλισμα ελιάς, η Baby πράσινη σκόνη πλυντηρίου, αλλά και το Classic πράσινο σαπούνι, έχουν προσαρμοστεί στις ανάγκες του σήμερα, αναγνωριζόμενα επίσημα ως 100% κατάλληλα για vegan. Η εταιρεία έχει επενδύσει στα 100% φυτικής προέλευσης βιοαποικοδομήσιμα συστατικά, που είναι υποαλλεργικά, δεν προκαλούν ερεθισμούς, δεν περιέχουν συνθετικά ή άλλα τοξικά πρόσθετα και χρωστικές ουσίες και δεν έχουν ελεγχθεί ή δοκιμαστεί σε ζώα, ακολουθώντας τις σύγχρονες απαιτήσεις του καταναλωτικού κοινού.