Στις συσκευασίες έχουν αρχίσει να εστιάζουν πια πολλές εταιρείες, κυρίως από τους κλάδους των τροφίμων και των ποτών, με στόχο να «κερδίσουν» την προτίμηση του καταναλωτή στα ράφια των μάρκετ. Ακολουθώντας τις νέες παγκόσμιες τάσεις, τα προϊόντα και στα ελληνικά καταστήματα αλλάζουν την εμφάνισή τους, σε μία προσπάθεια να βελτιώσουν την εικόνα τους, μέσα από σύγχρονες, ευχάριστες, οικολογικές, διαδραστικές, πρακτικές και διάφορες άλλες συσκευασίες.
Τoυ Στέλιου Ασλανίδη
Ακολουθούν τις νέες τάσεις οι εταιρείες τροφίμων και ποτών
Ο ρόλος της συσκευασίας στην πώληση ενός προϊόντος θεωρείται πλέον κομβικός, με τους καταναλωτές να δίνουν ιδιαίτερη σημασία στην εικόνα και να επηρεάζονται από αυτή στις αγορές τους σε καταστήματα, όπως τα σούπερ και τα μίνι μάρκετ. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες έρευνες η εμφάνιση βοηθάει το προϊόν να πουληθεί πιο εύκολα, αφού μέσω αυτής ελκύει τον καταναλωτή σε ποσοστό που «αγγίζει» το 80% (79,6%).
Ιδιαίτερη σημασία δίνουν πλέον οι καταναλωτές και στα υλικά από τα οποία είναι φτιαγμένη η συσκευασία κάθε προϊόντος, με έναν στους δύο καταναλωτές να δηλώνουν μάλιστα ότι έχουν προχωρήσει σε ανακύκλωση κάποιας συσκευασίας. Σχετική έρευνα της εταιρείας Tetra Pack έδειξε ότι οι Έλληνες καταναλωτές που προέρχονται κυρίως από τα ηλικιακά groups 45-55 ενδιαφέρονται περισσότερο να προστατεύει το προϊόν το περιβάλλον (85%), ενώ 8 στους 10 Έλληνες προτιμούν τα τελευταία χρόνια οικονομικές συσκευασίες ή πακέτα συσκευασιών. Επίσης, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι γυναίκες σε μεγάλο βαθμό ελέγχουν να είναι πρακτικές κι εύχρηστες οι συσκευασίες των προϊόντων που αγοράζουν, ενώ μια απόλυτα νέα τάση με ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι ότι οι καταναλωτές εξετάζουν σε ποσοστό 71%, αν μπορούν να τις χρησιμοποιούν στον δρόμο ή τη δουλειά.
Ως εκ τούτου, μόνο τυχαίο δεν είναι ότι πολλές εταιρείες και στην ελληνική αγορά έχουν τοποθετήσει τη συσκευασία των προϊόντων τους μεταξύ των προτεραιοτήτων για την αύξηση των μεριδίων τους στην αγορά, είτε μέσω της εμφάνισης και της ευκολίας που «πουλάνε» στον καταναλωτή, είτε μέσα από την έμμεση βελτίωση της εικόνας τους, ακολουθώντας τις οικολογικές «επιταγές» της εποχής.
Έρευνες έχουν δείξει ότι το 60% των καταναλωτών θα αγόραζε ξανά ένα προϊόν, αν ήταν ικανοποιημένο από τη λειτουργικότητά του.
Τα νέα trends στη συσκευασία
Οι επαγγελματίες της αγοράς είναι δεδομένο ότι παρατηρούν διαρκώς το τελευταίο διάστημα σημαντικές αλλαγές στα ράφια τους, με πολλά νέα προϊόντα να αλλάζουν μορφή και εικόνα, δίνοντας τη δυνατότητα πολλές φορές και στους ίδιους να εκμεταλλευτούν το γεγονός. Η εμφάνιση των προϊόντων στο ράφι είναι αποδεδειγμένο ότι επηρεάζει τις αγορές των καταναλωτών και τα νέα trends στη συσκευασία προσφέρονται για μία αναμόρφωση μέρους των καταστημάτων, ώστε να υπάρξει καλύτερη αξιοποίηση της «δυναμικής» των νέων προϊόντων. Οι αλλαγές είναι άλλωστε πολλές σε αριθμό, αλλά και διαφορετικές, καθώς τα παγκόσμια trends στη συσκευασία έχουν δεκάδες «παρακλάδια» το τελευταίο διάστημα.
Η συσκευασία των ’90s.
Μία από τις νέες τάσεις στη συσκευασία έχει ως στόχο να «ξυπνήσει» αναμνήσεις στον καταναλωτή, που στις περισσότερες περιπτώσεις είναι θετικές, αφού θυμίζουν νεότερες ή και παιδικές ηλικίες. Ειδικά η δεκαετία των ‘90s είναι κομβικής σημασίας για τους πλέον ενεργούς καταναλωτές των ηλικιών 25-45 ετών. Κάπως έτσι βλέπουμε πλέον στα ράφια συσκευασίες με vintage εμφάνιση, με ελληνικούς χαρακτήρες, που επανέρχονται μετά το «κύμα» με τις ξένες ονομασίες των προηγούμενων χρόνων, αλλά και συσκευασίες άρρηκτα συνδεδεμένες με εκείνη την εποχή.
«Ειλικρινής» συσκευασία.
Πρόκειται για ένα trend που στοχεύει στη διαβεβαίωση του καταναλωτή για την ποιότητα του προϊόντος. Είναι οι συσκευασίες που δείχνουν συνήθως ένα μέρος του εσωτερικού τους, ώστε να μην χρειάζεται να το αγοράσει κανείς πριν δει τι έχει μέσα. Με αυτόν τον τρόπο «εκπέμπει»… ειλικρίνεια προς το καταναλωτικό κοινό, ενημερώνοντάς το ουσιαστικά ότι δεν έχει κάτι να κρύψει και ότι η ποιότητά του είναι δεδομένη. Σε αυτές τις περιπτώσεις, βέβαια, θα πρέπει όντως η εμφάνιση να δείχνει ποιότητα, αφού σε διαφορετική περίπτωση, μπορεί να αποτελέσει μειονέκτημα για το προϊόν.
Απλή και λιτή συσκευασία.
Μετά από χρόνια που οι συσκευασίες «στόχευαν» σε έντονα χρώματα και μεγάλα γράμματα που κέρδιζαν το «βλέμμα» του καταναλωτή, η νέα τάση αναδεικνύει την απλότητα ως πλεονέκτημα για τη συσκευασία. Πρόκειται για μία πιο… μίνιμαλ προσέγγιση, η οποία όμως και πάλι ξεχωρίζει, καθώς «τραβάει» το μάτι μέσα στην υπερβολή των υπολοίπων συσκευασιών, που έχουν γίνει πλέον ο κανόνας στα ράφια.
Παιδικές συσκευασίες.
Οι συσκευασίες που απευθύνονται σε παιδιά δεν είναι κανούργια μόδα, αλλά αντίθετα πρόκειται για ένα trend που έχει αναπτυχθεί με μεγάλη επιτυχία εδώ και δεκαετίες. Παρόλα αυτά, η νέα τάση θέλει συσκευασίες που απευθύνονται όχι άμεσα, αλλά έμμεσα στα παιδιά. Πέρα από χαρακτήρες παιδικών σχεδίων και κινούμενα σχέδια, σημαντικό στοιχείο είναι πλέον και τα χρώματα, που έχει αποδειχθεί ότι είναι πιο «φιλικά» στις μικρές ηλικίες, όπως και το σχήμα της συσκευασίας. Στόχος τους είναι όμως πολλές φορές και η παιδική ηλικία εφήβων κι ενηλίκων, τους οποίους προσπαθούν μέσω της νοσταλγίας να προσελκύσουν με ένα προϊόν.