Χρονιά ορόσημο ήταν το 2020 για το ηλεκτρονικό εμπόριο στη χώρα μας, καθώς εν μέσω πανδημίας ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών στράφηκε στις online αγορές όχι μόνο για ηλεκτρονικά είδη ή ενδύματα όπως το παρελθόν αλλά και για είδη πρώτης ανάγκης όπως τα τρόφιμα. Η εμπιστοσύνη του καταναλωτή φαίνεται να αποτελεί το μυστικό της επιτυχίας του ηλεκτρονικού επιχειρείν.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Δρ. Κατερίνα Φραϊδάκη Πρόεδρο ΔΣ του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου-GRECA το ηλεκτρονικό εμπόριο ξεκίνησε το 2020 με μια αύξηση της τάξεως του 30% στις πωλήσεις. Τον Μάρτιο του 2020, με την έναρξη του πρώτου lockdown, παρατηρήθηκε η πρώτη μεγάλη αύξηση της τάξεως του 134% την 15η εβδομάδα του έτους ενώ η αύξηση συνεχίστηκε φτάνοντας ως και το 171% την 17η εβδομάδα του έτους. Καθόλη τη διάρκεια του 2020 η πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν ανοδική και μάλιστα με πολύ υψηλά ποσοστά.
Η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου και Επιχειρείν-ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (2020) δείχνει ότι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες για την επιλογή αγοράς από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα είναι η εμπιστοσύνη (πάνω από 75% των καταναλωτών ορίζουν τον παράγοντα «εμπιστοσύνη» στις 2 πρώτες θέσεις). Επίσης, η έρευνα αποδεικνύει ότι αυτή τη στιγμή συναντάμε δύο μεγάλες κατηγορίες καταναλωτών: από την μια πλευρά είναι οι καταναλωτές που είχαν αγοράσει πριν την έναρξη του COVID-19 και την επίδραση των lockdowns, οι οποίοι θεωρούνται ώριμοι καταναλωτές, γνωρίζουν τα σημεία στα οποία πρέπει να επικεντρωθούν πριν πραγματοποιήσουν μια αγορά και επιζητούν να διατηρήσουν ή να ενισχύσουν την εμπιστοσύνη τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
Από την άλλη πλευρά, συναντάμε καταναλωτές οι οποίοι ξεκίνησαν να αγοράζουν από e-shops λόγω της ύπαρξης των lockdowns. Πρόκειται για μια ομάδα καταναλωτών οι οποίοι αυτή τη στιγμή χτίζουν την εμπιστοσύνη τους. Και στις δυο κατηγορίες, είναι σημαντικό να μπορούν να αναδειχθούν οι καλές πρακτικές και να μπορεί ο καταναλωτής να τις αναγνωρίσει.