Αρκετά είναι τα καταστήματα της μικρής λιανικής που αποφασίζουν να επενδύσουν σε ελληνικά προϊόντα, καθώς η ετικέτα “made in Greece” αποτελεί τα τελευταία χρόνια “εισιτήριο” για το καλάθι του καταναλωτή. Το μέλι αποτελεί “πρωταγωνιστή” στην εν λόγω κατηγορία. Ωστόσο, η φετινή χρονιά αναμένεται να είναι δύσκολη, καθώς ο κλάδος είναι άμεσα πληττόμενος από την κλιματική αλλαγή και τις ελληνοποιήσεις που παραδοσιακά τον ταλαιπωρούν.
Πιο αναλυτικά, τα φαινόμενα ελληνοποιήσεων μελιού από χώρες όπως η Κίνα και η Ουκρανία, που διατίθενται προς πώληση σε σημαντικά χαμηλότερη τιμή από τα ελληνικά, έχουν κάνει πολλούς μελισσοκόμους να «σηκώσουν τα χέρια ψηλά», ζητώντας από την πολιτεία να αντιμετωπίσει τα ζητήματα.
«Η ελληνική αγορά έχει “βουλιάξει” από τα “ελληνοποιημένα” προϊόντα, με αποτέλεσμα τα ελληνικά μέλια να έχουν υποτιμηθεί» ανέφερε ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μελισσοκομικών Συλλόγων Ελλάδας (ΟΜΣΕ), Κώστας Λεονταράκης. Προβλήματα έχουν προκαλέσει και οι εισαγωγές ουκρανικού μελιού σύμφωνα με τον ίδιο, το οποίο εισέρχεται στην ευρωπαϊκή αγορά χωρίς δασμούς. Τα ελληνικά μέλια, αν και ποιοτικά, συνήθως έρχονται σε δεύτερη μοίρα με τον ίδιο να σημειώνει ότι «υπάρχουν νομοθετικά κενά. Υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί αλλά πρέπει να ενεργοποιηθούν και να “ρίξουν” πρόστιμα εκεί που πρέπει». Πάντως το φαινόμενο των παράνομων τυποποιήσεων μελιού δεν αποτελεί μόνο ελληνικό πρόβλημα. Αντίστοιχα προβλήματα έχουν και άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Προς την αναζήτηση λύσεων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε στη δημιουργία μιας νέας πλατφόρμας για το μέλι. Σε αυτή εμπειρογνώμονες από όλη την Ε.Ε. θα μπορούν να υποβάλλουν τις απόψεις τους για την γνησιότητα και την ιχνηλασιμότητα του προϊόντος, ώστε να αντιμετωπιστεί η «μάστιγα» της νόθευσης του μελιού.
Τέλος, οι καταστροφικές φωτιές και πλημμύρες του περασμένου έτους, είχαν ως αποτέλεσμα το εισόδημα των μελισσοκόμων να υποστεί μείωση έως και 60%» συμπλήρωσε ο πρόεδρος της ΟΜΣΕ.