Κορωνοϊός Πρωτόγνωρες καταστάσεις έζησαν τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα σημεία της μικρής λιανικής στην Ελλάδα την περίοδο του κορωνοϊού, με τα μεγάλα καταστήματα να είναι ως επί το πλείστον ευνοημένα από τις ιδιαίτερες συνθήκες της κοινωνίας, σε αντίθεση με πολλά καταστήματα ψιλικών που οδηγήθηκαν ακόμη και σε lockdown.
Τoυ Βάιου Τασούλα
Πώς επηρέασε η πανδημία τα μίνι μάρκετ
Η πανδημία του κορωνοϊού δημιούργησε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον σχεδόν σε ολόκληρο
τον πλανήτη, με τις κυβερνήσεις των περισσοτέρων χωρών να αναγκάζονται να λάβουν ανήκουστα μέτρα για τον περιορισμό των πολιτών και την αντιμετώπιση της διάδοσης του ιού που «απείλησε» και στοίχησε τη ζωή σε εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους. Αντίστοιχη ήταν η εικόνα και στην Ελλάδα, με τη χώρα μας να οδηγείται άμεσα σε μέτρα καραντίνας, μετά τη «σαρωτική» εξάπλωση του κορωνοϊού στη γειτονική Ιταλία, που προκάλεσε τον τρόμο σε όλη την Ευρώπη. Από τα τέλη του Φεβρουαρίου του 2020, η ελληνική κυβέρνηση άρχισε να εξετάζει την πιθανότητα lockdown σε όλη τη χώρα, το οποίο κι εφαρμόστηκε στη συνέχεια και για περίπου δύο μήνες, μέχρι να ξεκινήσει η σταδιακή άρση των μέτρων.
Στο διάστημα αυτό, η Ελλάδα κατάφερε να περιορίσει τα κρούσματα του κορωνοϊού, με τους νεκρούς να ξεπερνούν τους 150, αλλά τον αριθμό να είναι πολύ μικρός σε σύγκριση με πολλές άλλες χώρες. Τα νέα δεδομένα για την ελληνική κοινωνία, όμως, επηρέασαν σημαντικά και την αγορά, αφού η πλειονότητα των καταστημάτων οδηγήθηκε σε υποχρεωτικό «λουκέτο», με τα delivery να είναι η μοναδική διέξοδος για πολλά καταστήματα του λιανεμπορίου και της καφεστίασης, αλλά όχι και για τα σούπερ μάρκετ, τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα σημεία της μικρής λιανικής.
«Θησαύρισαν» τα σούπερ μάρκετ
Οι μεγάλοι κερδισμένοι των νέων συνθηκών που διαμόρφωσε ο κορωνοϊός και στην Ελλάδα ήταν τα σούπερ μάρκετ. Ο φόβος του κόσμου οδήγησε σε απίστευτες εικόνες στα περισσότερα μεγάλα καταστήματα στην Αθήνα αλλά και στην υπόλοιπη χώρα. Ολόκληρες σειρές από ράφια είχαν αδειάσει, ειδικά σε ό,τι αφορούσε χαρτικά κι απολυμαντικά είδη, καθώς επίσης και συσκευασμένα τρόφιμα, φέρνοντας στον νου ακόμη και περιόδους… Κατοχής κι αναγκάζοντας την κυβέρνηση ακόμη και σε… πλαφόν στην αγορά απολυμαντικών και υγρομάντιλων. Η εικόνα δεν άλλαξε ούτε τις επόμενες ημέρες, όμως, με τις ουρές έξω από τα σούπερ μάρκετ να είναι καθημερινό φαινόμενο σε όλη τη διάρκεια της καραντίνας και να οδηγούν σε «εκτόξευση» του τζίρου για τις μεγάλες «αλυσίδες» του κλάδου.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο συνολικός τζίρος στις ταχυκίνητες κατηγορίες αγαθών σε διάστημα επτά εβδομάδων από την εμφάνιση του κορωνοϊού στην Ελλάδα έφθασε τα 1,36 δισ. ευρώ, σύμφωνα με τις μετρήσεις της IRI. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις σε 340 κατηγορίες προϊόντων που πωλούνται εντός των αλυσίδων σούπερ μάρκετ ανήλθαν σε 1.035,9 εκατ. ευρώ έναντι 792,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, σημειώνοντας αύξηση 30,7%. Επί του συνολικού τζίρου, η συμμετοχή της Αθήνας ανέρχεται σε 54,2% ενώ της Θεσσαλονίκης σε 10,7%. Σημειώνεται ότι στις 340 προϊοντικές κατηγορίες, 168 είναι τρόφιμα (28,7% ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία), 41 προϊόντα νοικοκυριού (47,5% ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία) 45 προϊόντα προσωπικής υγιεινής (37,2% ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία) και 86 όλα τα άλλα (15,5% ανάπτυξη πωλήσεων σε αξία).