Απέναντι σε νέες προκλήσεις το λιανεμπόριο

Η εξοικείωση που απέκτησαν οι Έλληνες καταναλωτές με την τεχνολογία και τις online αγορές αναμένεται να επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, καθώς ακόμα κι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία καταναλωτές συνεχίζουν να κάνουν τα ψώνια τους διαδικτυακά και μετά το lockdown, ιδιαίτερα μετά την επιτυχή αντιμετώπιση των δυσκολιών από τα σούπερ μάρκετ. Κι ενώ τα ψώνια στο φυσικό κατάστημα αποτελούν την κύρια επιλογή, περισσότερο από το ένα τρίτο (35%) των καταναλωτών ψωνίζει πλέον τρόφιμα διαδικτυακά, σύμφωνα με την 11η έκθεση της PwC «Global Consumer Insights Survey». Η προτίμηση στις ηλεκτρονικές αγορές, σήμα κατατεθέν της περιόδου, υπολογίζεται να οδηγήσει σταδιακά σε αναδιάταξη της γεωγραφικής παρουσίας των σούπερ μάρκετ. Οι υπηρεσίες delivery αποτελούν διέξοδο για πολλά καταστήματα του λιανεμπορίου, ενώ τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα σημεία της μικρής λιανικής ποντάρουν κυρίως στην προσωπική σχέση που χτίζουν με τους πελάτες και στις αγορές της στιγμής που είναι δύσκολο να αντικατασταθούν.

Σε τουριστικές περιοχές της χώρας καταγράφονται σημαντικές απώλειες και στα μίνι μάρκετ, εξαιτίας της δραματικής μείωσης των επισκεπτών.

Σύμφωνα με έρευνα της Grant Thornton, η καραντίνα οδήγησε σε αύξηση της διαπραγματευτικής ισχύος των προμηθευτών. Με δεδομένα τα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις ελλείψεις που παρατηρήθηκαν στην αγορά, η διαπραγματευτική ικανότητα των προμηθευτών ενισχύθηκε έναντι των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου. Σε πολλές περιπτώσεις, οι προμηθευτές απαίτησαν αύξηση τιμών ή βελτιωμένους όρους πίστωσης και παροχών, προκειμένου να συνεχίσουν να προμηθεύουν απρόσκοπτα ή κατά προτεραιότητα τις εταιρείες λιανικής. Κι ενώ οι περισσότεροι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ συμφωνούν ότι η κίνηση στα καταστήματά τους ήταν αυξημένη κατά ένα ποσοστό της τάξης του 20 με 30% κατά τη διάρκεια της καραντίνας, τα έντονα προβλήματα που επικρατούν στο κανάλι του τουρισμού αναμένεται να αποτελέσουν μία ακόμα πρόκληση, κυρίως για τα μάρκετ και τα καταστήματα μικρής λιανικής στις τουριστικές περιοχές. Κορωνοϊός – Η επόμενη ημέρα για τα μίνι μάρκετ

Ανησυχία για την οικονομική κρίση

Στο μίνι μάρκετ του κ. Βασίλακα στον Περισσό, οι αυξομειώσεις στις πωλήσεις πριν, μετά, αλλά και κατά τη διάρκεια της καραντίνας ήταν μεγάλες, όπως τόνισε ο ίδιος στο περιοδικό.

«Η μεγάλη αύξηση ακόμη και στην περίοδο της καραντίνας αφορούσε τα τσιγάρα που μπορεί να ήταν πάνω ακόμη και 40% σε εκείνο το διάστημα. Αντίθετα, πολλά άλλα προϊόντα ήταν 40% κάτω. Με δεδομένο ότι πολύς κόσμος προμηθεύτηκε μεγάλες ποσότητες από τα σούπερ μάρκετ, αυτό “έπληξε” τις δικές μας πωλήσεις σε κάποια προϊόντα. Είχαμε βέβαια αύξηση και σε μαντιλάκια, γάντια, μαγιά κι άλλα αντίστοιχα προϊόντα της εποχής του κορωνοϊού», μας είπε ο κ. Βασίλακας και συνέχισε: «Την ίδια ώρα, όμως, πολλά από αυτά τα προϊόντα που είχαν ζήτηση και σε εμάς ή δεν τα έβρισκες στους προμηθευτές ή μας τα προσφέρανε σε πολύ μεγαλύτερες τιμές από τα συνηθισμένα. Ακόμη και ξεκάθαρα φαινόμενα αισχροκέρδειας κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε».

Όσον αφορά την επόμενη ημέρα, η κίνηση επανήλθε γρήγορα στα προ καραντίνας επίπεδα και πλέον έχει αρχίσει να πέφτει, με αποτέλεσμα να υπάρχει ανησυχία για το προσεχές διάστημα. Αυτό υποστήριξε, τουλάχιστον, ο κ. Βασίλακας, ο οποίος και μας ανέφερε χαρακτηριστικά: «Έχει ήδη αρχίσει να πέφτει η κίνηση κι όχι αναμενόμενα λόγω καλοκαιριού, καθώς βλέπεις ότι υπάρχει ακόμη πολύς κόσμος τριγύρω και δεν έχει αδειάσει η γειτονιά, όπως συνήθως τέτοιον καιρό το καλοκαίρι. Εγώ πιστεύω ότι θα αρχίσει να υπάρχει οικονομικό πρόβλημα πια, αφού δεν ήταν λίγοι αυτοί που έχασαν τις δουλειές τους ή έχουν αρχίσει να περιορίζονται τα οικονομικά τους με όλη αυτή την κατάσταση».

«Χτύπημα» και στα μίνι μάρκετ από τον τουρισμό

Με αύξηση της αξίας πωλήσεων κατά 4% ξεκίνησε ο Ιούλιος για το εγχώριο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της αγοράς, γεγονός που υποδηλώνει την επιστροφή σε μια κανονικότητα, σε σχέση με τις τρελές πωλήσεις που καταγράφονταν την περίοδο του lockdown. Σε τουριστικές περιοχές, όμως, της χώρας, όπως στην Κρήτη (έναν ιδιαίτερα δημοφιλή προορισμό που υποδέχεται κάθε χρόνο μεγάλο όγκο τουριστών και θεωρείται αντιπροσωπευτικός σχετικά με την εικόνα που επικρατεί γενικότερα στις τουριστικές περιοχές), καταγράφονται απώλειες εξαιτίας της δραματικής μείωσης των επισκεπτών που λόγω της γενικής αβεβαιότητας ανέβαλαν ή ακύρωσαν της διακοπές τους. Ο τουρισμός κι η εισαγόμενη κατανάλωση παραδοσιακά «κρατούσαν» ψηλότερα τον τζίρο των σούπερ μάρκετ και των μίνι μάρκετ, με τις πωλήσεις σε αναψυκτικά, μπίρες, παγωτά κ.ά. να σημειώνουν αύξηση κατά την περίοδο του καλοκαιριού.

Οι καλοκαιρινοί μήνες αποτελούν ευκαιρία τόνωσης του τζίρου για τα καταστήματα της μικρής λιανικής, λόγω σημαντικής εισροής τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό κι αυξημένης ζήτησης προϊόντων, λόγω υψηλών θερμοκρασιών. Φέτος, όμως, η κατάσταση έχει αλλάξει άρδην, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των νησιών λειτουργεί με πληρότητες που δεν ξεπερνούν το 15% και στηρίζονται κυρίως στις ολιγοήμερες διακοπές των Ελλήνων. Παρ’ όλα αυτά, ο συνολικός τζίρος στα σούπερ μάρκετ το πρώτο εξάμηνο τους έτους έχει ενισχυθεί κατά 12,2% σε σχέση με το 2019. Για το δεύτερο εξάμηνο του 2020, αν δεν υπάρξει νέο κύμα κορωνοϊού το φθινόπωρο, αναμένεται άνοδος 5,3% στον τζίρο των σούπερ μάρκετ. Αν υπάρξει νέο κύμα κορωνοϊού, αναμένεται αύξηση των πωλήσεων για τις αλυσίδες αλλά και για τα μίνι μάρκετ. Κορωνοϊός – Η επόμενη ημέρα για τα μίνι μάρκετ

Τι δείχνει η «εκτόξευση» πωλήσεων στα τσιγάρα

Η αύξηση των πωλήσεων στα τσιγάρα εν μέσω κορωνοϊού ήταν αξιοσημείωτη στα σημεία της μικρής λιανικής, όπως προέκυψε και από όσα είπαν στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» οι περισσότεροι επαγγελματίες της αγοράς. Η άνοδος στα τσιγάρα ήταν μάλιστα τόσο μεγάλη, που είναι πιθανό να «κρύβει» πίσω της και μία ακόμη σημαντική συνέπεια του κορωνοϊού. Πέρα από το πόσο κάπνιζαν οι Έλληνες την περίοδο της καραντίνας, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι μειώθηκε σε αυτό το διάστημα το παραεμπόριο καπνικών, το οποίο κι είχε ενισχυθεί πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. «Εγώ θεωρώ βέβαιο ότι η εκτόξευση των πωλήσεων στα τσιγάρα έχει να κάνει και με το παραεμπόριο. Ειδικά στον καπνό, οι πωλήσεις μας ήταν πάρα πολύ ανεβασμένες, γιατί ο κόσμος φοβόταν εν μέσω κορωνοϊού να πάρει προϊό­ντα… περίεργης προέλευσης κι έτσι επέστρεψε ουσιαστικά στα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα ψιλικών για αυτά», μας είπε κι ο κ. Σκουρλής, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ στο Γαλάτσι.

Ο κορονοϊός ενισχύει το πρόβλημα με τα POS

Μία από τις καταναλωτικές τάσεις εν μέσω κορωνοϊού είναι κι η μεγάλη αύξηση στη χρήση καρτών από τους καταναλωτές, καθώς κι υπό τον φόβο του ιού πολλοί έχουν αρχίσει να αποφεύγουν τα μετρητά. Αυτό, όμως, αναδεικνύει ακόμη περισσότερο κι ένα από τα βασικά προβλήματα στη μικρή λιανική, όπως υπογράμμισε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» ο κ. Ευάγγελος Παππάς, ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ επί της οδού Τραλλέων στην Αθήνα. «Ήταν αυξημένη η κίνηση στην περίοδο της καραντίνας, αλλά αυτό αφορούσε κυρίως τα τσιγάρα και, δυστυχώς, μέσω POS. Φθάσαμε να έχουμε ακόμη κι 600 ευρώ τζίρο από τα τσιγάρα στα POS, αφού ο κόσμος αύξησε σημαντικά τη χρήση κάρτας για τις πληρωμές του, “πληγώνοντας” ουσιαστικά εμάς του επαγγελματίες της αγοράς» μας είπε χαρακτηριστικά. Το περιθώριο κέρδους ειδικά στις πωλήσεις τσιγάρων μέσω POS είναι μηδαμινό, γεγονός που κάνει δώρον άδωρον την αύξηση του τζίρου σε πολλά καταστήματα αυτή την περίοδο. «Πρέπει να βρεθεί μια λύση για αυτό, καθώς πληρώνουμε ήδη πολλά “κερατιάτικα” και τώρα που η κίνηση έχει πέσει πάλι, το μόνο που φαίνεται ότι μένει ανεβασμένο είναι η χρήση καρτών από όλους τους πελάτες», επισήμανε ο κ. Παππάς στο περιοδικό μας.