Κρασί Το τέλος του ειδικού φόρου κατανάλωσης στον κλάδο του κρασιού κι η διαρκής αύξηση της κατανάλωσης σε χύμα κρασί και σε κρασί κουτιού ενισχύουν τις πωλήσεις του και μέσα από το κανάλι του μίνι μάρκετ.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Τα νέα δεδομένα στην αγορά ευνοούν τη διάθεσή του και στα μίνι μάρκετ
Η κάβα στα μίνι μάρκετ και τα καταστήματα της μικρής λιανικής αποτελεί έναν τομέα που δεν έχει αξιοποιηθεί ιδιαιτέρως από τους επαγγελματίες της αγοράς, καθώς λίγοι είναι αυτοί που έχουν επενδύσει πραγματικά στην ανάδειξή του. Κι αν τα αλκοολούχα ποτά είναι πιο δύσκολα στην πώλησή τους, αποτρέποντας πολλούς από τέτοιες σκέψεις, τα παραδοσιακά οινοπνεύματα, όπως το τσίπουρο και το κρασί, δείχνουν να έχουν τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης, μέσα από το κανάλι του μίνι μάρκετ και γενικότερα της μικρής λιανικής.
Ειδικά το κρασί, φαίνεται ότι βρίσκεται σε ανοδική πορεία, με τις εκτιμήσεις στην αγορά να κάνουν λόγο και για αύξηση της κατανάλωσης στην Ελλάδα της τάξης του 2% για το 2019, με ακόμη μεγαλύτερες προσδοκίες για το 2020. Κι αυτό γιατί η κατάργηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης έχει δώσει νέο boost στην αγορά, βελτιώνοντας και τα οικονομικά δεδομένα στην αγοροπωλησία κρασιού, με έμφαση μάλιστα στο… κρασί του μίνι μάρκετ, το λεγόμενο «καθημερινό» κρασί, που είναι πιο οικονομικό κι έχει μικρότερη προώθηση μέσα από τις κάβες.
Φθηνότερα κατά 20% τα «καθημερινά» κρασιά
Από τις αρχές του 2019 βρίσκεται σε ισχύ η νέα τροπολογία με την οποία μηδενίζεται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο κρασί, κλείνοντας με αυτό τον τρόπο μια μακρά περίοδο που ταλάνισε την αγορά του οίνου, δημιουργώντας σωρεία προβλημάτων στην αγορά, με τις τιμές να «εκτοξεύονται» στα ύψη κι όλους τους εμπλεκόμενους να δέχονται «μαχαίρι» στο δικό τους περιθώριο κέρδους, αλλά και στην κατανάλωση στην Ελλάδα. Με τη νέα τροπολογία, ένα «αγκάθι» για τον κλάδο του κρασιού αποτελεί πια παρελθόν, με στόχο την αντιμετώπιση των στρεβλώσεων που είχαν δημιουργηθεί στην αγορά του κρασιού, επιτρέποντας έτσι την ενίσχυση του κλάδου που δραστηριοποιείται στον τομέα παραγωγής του.
Αποτέλεσμα αυτής της κατάργησης, ήταν η μείωση της τιμής σε μία μεγάλη γκάμα κρασιών, η οποία δίνει τη δυνατότητα για καλύτερες τιμές κι από την πλευρά των επαγγελματιών στα μίνι μάρκετ και γενικότερα στη μικρή λιανική. Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της Ένωσης Οινοπαραγωγών «Οίνοι Βορείου Ελλάδος», Στέλλιο Μπουτάρη, ο μηδενισμός του ΕΦΚ έχει βοηθήσει ταμειακά τα οινοποιεία, γιατί δεν χρειάζεται πλέον να αποδίδουν φόρο κάθε μήνα, ενώ έχουν πέσει κι οι τιμές των κρασιών, όχι τόσο στα ακριβά, όσο στα «καθημερινά» κρασιά, οι οποίες έχουν μειωθεί έως και 20%.
Από εκεί και πέρα, αξίζει να σημειωθεί ως καλό νέο για την αγορά του κρασιού κι η δέσμευση της νέας κυβέρνησης και του πρωθυπουργού προσωπικά, Κυριάκου Μητσοτάκη, για επιστροφή του ΕΦΚ στο κρασί στους οινοπαραγωγούς. Εντός του 2020, με νομοθετική ρύθμιση, η κυβέρνηση θα δώσει τη δυνατότητα να επιστραφεί στους οινοπαραγωγούς ο προπληρωμένος ειδικός φόρος κατανάλωσης στο κρασί, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός, στη διάρκεια συνάντησης που είχε με οινοπαραγωγούς σε οινοποιείο της Ημαθίας, μαζί με τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, Μάκη Βορίδη, και τον υφυπουργό Οικονομικών, Απόστολο Βεσυρόπουλο.
5 νέες τάσεις που αλλάζουν την αγορά
Νέα δεδομένα φαίνεται ότι έχουν αρχίσει όμως να καταγράφονται στην αγορά του κρασιού και όσον αφορά την κατανάλωση, με τη ζήτηση να αλλάζει τα τελευταία χρόνια, δημιουργώντας νέες τάσεις σε παγκόσμιο επίπεδο, οι οποίες «έρχονται» σιγά σιγά και στην Ελλάδα. Σύμφωνα και με άρθρο της Κεντρικής Συνεταιριστικής Ένωσης Αμπελοοινικών Προϊόντων – KEOΣOE, κατά τη διάρκεια του 2019, αρκετοί αναλυτές επανεξέτασαν τις προβλέψεις που έγιναν στο τέλος του 2018 και τις αναδυόμενες τάσεις. Η εξέταση αυτών των παρατηρήσεων έδειξε γραμμές κοινές για όλους, που σχετίζονται πιο άμεσα με το ποιοι είμαστε και τι καταναλώνουμε, σκιαγραφώντας ενδεικτικές τάσεις.
Ακολουθούν τέσσερις από αυτές που δείχνουν τον «δρόμο» και για τη χώρα μας, συν μία από το… μέλλον που βρίσκει όμως σήμερα εφαρμογή στις ΗΠΑ κι όχι μόνο.
Βιολογικά Στην κορυφή αυτών των τάσεων είναι η υπεύθυνη κατανάλωση, η οποία αυξάνεται με έντονο ρυθμό τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για την τάση που μεταφράζεται σε μια «έκρηξη» ζήτησης για βιολογικά κρασιά και για ετικέτες δίκαιου εμπορίου. Το bio φαίνεται να είναι μια παγκόσμια τάση και «είναι όλο και περισσότερο στη μόδα», υποστήριξε χαρακτηριστικά η Κριστίν Fréchette, πρόεδρος των επιλογών Fréchette στο Κεμπέκ. Αντίστοιχα, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, η «τρέλα» για βιολογικά κρασιά είναι αναμφισβήτητα μεγάλη, είτε σε καταστήματα κρασιών είτε σε σούπερ μάρκετ. «Στο λιανικό εμπόριο, τα βιολογικά κρασιά ανθίζουν», εξηγεί ο Alain Pardoms, υπεύθυνος αγορών κρασιών της Delhaize (ΑΒ Βασιλόπουλος), ο οποίος σημειώνει ότι: «Σήμερα, ο βιολογικός οίνος δεν είναι απλώς μια τάση, έχει γίνει ένας πυλώνας προσφοράς». Με βάση τις σχετικές προβλέψεις, μάλιστα, θεωρείται ότι τα βιολογικά κρασιά θα αυξηθούν έντονα τα επόμενα χρόνια, έναντι των generic κρασιών που είναι πιθανόν να χάσουν τη δυναμική τους.
2 Ροζέ Αλλαγές καταγράφονται όμως και στα γούστα των καταναλωτών. Οι νεαροί καταναλωτές δείχνουν ότι θέλουν κρασί έτοιμο να το καταναλώσουν γρήγορα, παρέχοντας άμεση ευχαρίστηση στον εαυτό τους, κι ως εκ τούτου είναι πιο ευέλικτοι, αλλά με λιγότερο διαθέσιμο χρόνο. Η τάση είναι ιδιαίτερα εμφανής και στο Μπορντώ, όπου τα κρασιά είναι πιο γρήγορα έτοιμα για κατανάλωση, και κυρίως τα ροζέ, που φαίνεται να αποτελούν τη «ναυαρχίδα» σε αυτό το… κίνημα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο Βέλγιο τα μερίδια αγοράς του «αγγίζουν» πια το 19%, με τα ροζέ να καταναλώνονται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Γενικότερα, πάντως, η τάση δείχνει «στροφή» από τα κόκκινα κρασιά που διατηρήθηκαν για δεκαετίες στην κορυφή.