Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο στρέφονται σε πιο υγιεινές επιλογές για τους ίδιους και τα παιδιά τους, με αποτέλεσμα τα αναψυκτικά με ζάχαρη να χάνουν τη «μάχη» της αγοράς από προϊόντα, όπως το κρύο τσάι κι ο έτοιμος καφές, τα οποία και κερδίζουν μερίδια και ράφια και στην Ελλάδα.
Της Ελένης Σαραντάκη
Κερδίζουν τη «μάχη» με τα παραδοσιακά αναψυκτικά
Ο «πόλεμος» που έχει ξεσπάσει, σε παγκόσμιο επίπεδο, κατά της ζάχαρης έχει αλλάξει τα δεδομένα στην αγορά των αναψυκτικών, η οποία περιλαμβάνει πια και τους χυμούς, το τσάι, τον κρύο καφέ κι όλα τα ready to drink ροφήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι και στην Ελλάδα, με πρωτοβουλία του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Αναψυκτικών (ΣΕΒΑ), αποφασίστηκε η μείωση κατά 10% της ζάχαρης σε ανθρακούχα και μη αναψυκτικά (με περιεχόμενο φρούτου 0-24,9%), παγωμένο τσάι και προϊόντα έτοιμου καφέ, καθώς και σε αθλητικά κι ενεργειακά ποτά των εταιρειών-μελών του μέχρι και το 2020.
Σύμφωνα με το Euromonitor, άλλωστε, η μείωση της κατανάλωσης ζάχαρης παραμένει και σε παγκόσμιο επίπεδο η κυριότερη προτεραιότητα των καταναλωτών, οι οποίοι και δείχνουν πια μια ξεκάθαρη προτίμηση σε φυσικές, λιγότερο γλυκές συνταγές. Ως εκ τούτου, οι διεθνείς ευκαιρίες ανάπτυξης του κλάδου για τα επόμενα πέντε χρόνια εστιάζουν στη στροφή των καταναλωτών σε super-premium χυμούς, φυτικά νερά και premium ready to drink ροφήματα καφέ και τσαγιού.
Η κατηγορία του παγωμένου τσαγιού αποτελεί την πλέον αναπτυσσόμενη στην αγορά των αναψυκτικών, λόγω της στροφής των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή.
Το γεγονός επιβεβαιώνει κι η έρευνα της εταιρείας Zenith Global food and drink consultancy, η οποία αρχικά αναφέρει ότι η παγκόσμια κατανάλωση παγωμένου τσαγιού αυξήθηκε κατά 5% το 2016, φτάνοντας τα 37 δισ. λίτρα, και στη συνέχεια προβλέπει ότι η ανοδική πορεία της συγκεκριμένης αγοράς θα συνεχιστεί, ώστε να ξεπεράσει τα 45 δισ. λίτρα έως το 2021.
Ενισχύεται η αγορά και στην Ελλάδα
Σε ανοδική τροχιά βρίσκεται τα τελευταία χρόνια η αγορά του κρύου τσαγιού και του καφέ και στην Ελλάδα. Τα αναψυκτικά αποτελούσαν την κυριότερη αγορά μη αλκοολούχων ποτών τα προηγούμενα χρόνια, συγκεντρώνοντας ποσοστό της τάξης του 70% των συνολικών πωλήσεων, με τους χυμούς να καταλαμβάνουν πάνω από το 25% επί του συνόλου, και το παγωμένο τσάι και τα ενεργειακά ποτά να «αγγίζουν» το 10%. Σήμερα, η κατηγορία του παγωμένου τσαγιού αποτελεί την πλέον αναπτυσσόμενη στην ευρύτερη αγορά αναψυκτικών και χυμών, λόγω της στροφής των καταναλωτών στην υγιεινή διατροφή. Την τελευταία πενταετία οι πωλήσεις των προϊόντων αυτών αυξήθηκαν με ρυθμό 9% από χρόνο σε χρόνο, ενώ προς αυτή την κατεύθυνση στρέφονται κι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις αναψυκτικών που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας.
Μεγάλος ανταγωνισμός στο κρύο τσάι
Η μεγάλη προοπτική της κατηγορίας, η οποία κι έχει δημιουργηθεί από την αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών για πιο υγιεινές επιλογές στον κλάδο των αναψυκτικών, έχει στρέψει όλες τις μεγάλες αλλά κι αρκετές μικρές επιχειρήσεις στον ανταγωνισμό του τσαγιού. Σύμφωνα με πληροφορίες από την αγορά, ηγετική θέση στα προϊόντα κρύου τσαγιού στην Ελλάδα έχει η Pepsico-ΗΒΗ με το Lipton Ice Tea, το οποίο φέρεται να καταλαμβάνει μερίδιο αγοράς άνω του 75%, με την ΕΛΑΪΣ-Unilever και το Lipton Linea να ακολουθούν στη δεύτερη θέση. Ανακατατάξεις έφερε από εκεί και κάτω η απόσπαση του Nestea από την Coca Cola, με την εταιρεία να λανσάρει πρόσφατα και στη χώρα μας μία καινοτόμα επιλογή, το γνωστό πια Fuzetea. Στον ανταγωνισμό έχουν εισέρθει, όμως, τα τελευταία χρόνια κι άλλες μεγάλες εταιρείες, όπως η Vivartia, η ΕΨΑ, η Ζυθοποιία Μακεδονίας-Θράκης κι η Λουξ. Τη δική τους θέση στα ράφια διεκδικούν, όμως, και μία σειρά από άλλα προϊόντα κρύου τσαγιού από μικρότερες εταιρείες, όπως το My Tea Tale της Seven CHC, το Φλώρινας της Δινάκης, το Fresh Tea της ΒΑΠ και πολλά άλλα, ενώ η Hell Greece Ltd εισάγει το διάσημο brand της, Xixo, που καινοτομεί με μαύρο τσάι.
Φουντώνει η «μάχη» και στον κρύο καφέ
Μία νέα αγορά με ανερχόμενη πορεία είναι κι αυτή του κρύου έτοιμου καφέ, που ανήκει στην κατηγορία των ροφημάτων Ready to Drink (RTD), που είναι δηλαδή έτοιμα να τα πιεις. Όλο και περισσότερα προϊόντα της εν λόγω κατηγορίας έχουν αρχίσει να τοποθετούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αλλά και σε πολλά μίνι μάρκετ και περίπτερα. Η «μάχη» φαίνεται μάλιστα ότι μόλις έχει αρχίσει, με δυνατά brands να έχουν εισέλθει στην αγορά, με στόχο να αυξήσουν τα μερίδιά τους. Η εταιρεία Arla Foods σε συνεργασία με τα Starbucks έχει ήδη φέρει στο ράφι μία μεγάλη γκάμα από τα γνωστά RTD προϊόντα της παγκόσμιας αλυσίδας, ενώ αντίστοιχα προϊόντα έχουν λανσάρει τον τελευταίο καιρό δύο ακόμη γνωστά brands του καφέ. Πρόκειται για το Jacobs της ομώνυμης εταιρείας και το Illy της Kafea Terra, που δραστηριοποιούνται πλέον και στον έτοιμο κρύο καφέ. Νέα συνεργασία, όμως, στη συγκεκριμένη αγορά έχει ξεκινήσει και η Δέλτα με την «αλυσίδα» Flocafe, λανσάροντας τα δικά τους προϊόντα RTD στη μεγάλη και τη μικρή λιανική.