«Σαρώνει» η stevia στο λιανεμπόριο τροφίμων
Η στροφή προς τις εναλλακτικές γλυκαντικές πηγές, όπως είναι η stevia, φαίνεται ότι κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια στη βιομηχανία τροφίμων, με το 28% του κοινού να τις επιλέγει, αποφεύγοντας τη ζάχαρη. Παράλληλα, ένα 38% δηλώνει ότι γενικότερα αποφεύγει την κατανάλωση γλυκών και ζάχαρης, με το συνολικό ποσοστό να φτάνει έτσι το 66%, αφήνοντας πλέον μία μειοψηφία να παραμένει αφοσιωμένη στην παραδοσιακή κρυσταλλική επιλογή. Οι παγκόσμιες πωλήσεις της stevia, μάλιστα, προβλέπεται σχεδόν να διπλασιαστούν σε 736 εκατ. ευρώ έως το 2024, σύμφωνα με μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας Research and Markets, μετατρέποντάς τη σε βιομηχανία με τεράστια περιθώρια ανάπτυξης.
Παρ’ όλα αυτά, το μερίδιο της stevia είναι ακόμα αρκετά χαμηλά σε σχέση με τα τεχνητά υποκατάστατα, όπως η ασπαρτάμη ή σουκραλόζη, που αναμένεται να έχουν αύξηση 2 δισ. ευρώ τον χρόνο μέχρι τότε. Το γεγονός ότι η stevia κερδίζει συνεχώς έδαφος είναι φανερό και στην ελληνική αγορά, καθώς, ξεκινώντας κυρίως από το κανάλι των αναψυκτικών, υιοθετήθηκε από ένα μέρος των καταναλωτών, μετά το επιτυχημένο λανσάρισμα της green cola. Σταδιακά, απέκτησε παρουσία και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων, εκτοπίζοντας τον συμβατικό της αντίπαλο, τη ζάχαρη.
«Μαχαίρι» στη ζάχαρη ακόμα και στο ούζο
Η ζάχαρη αποτελεί πλέον πρωταγωνιστή στη «μάχη» της εγχώριας αγοράς. Στον κλάδο των αναψυκτικών, η πλειοψηφία των εταιρειών έχει στραφεί προς αυτή την κατεύθυνση, με λανσάρισμα νέων, πιο υγιεινών προϊόντων. Ενδεικτικά αναφέρονται οι εταιρείες ΕΨΑ, Λουξ, Βίκος και Αφοί Δινάκη που «εξαφάνισαν» τη ζάχαρη, παρουσιάζοντας σειρές προϊόντων που ανταποκρίνονται στην τάση της ζήτησης ολιγοθερμιδικών αναψυκτικών 0%. Επιπλέον, η Coca-Cola έχει επενδύσει τα τελευταία χρόνια στη μείωση της ζάχαρης, με προϊόντα όπως η Coca-Cola χωρίς θερμίδες με γλυκαντικό από το φυτό stevia, το αναψυκτικό Sprite Zero λεμόνι- μέντα και τα Schweppes με γεύση λεμόνι και γεύση μαστίχα-μέντα χωρίς ζάχαρη, που είναι διαθέσιμα μόνο στην Ελλάδα.
Ανάλογη είναι η εικόνα πλέον και στα αρτοσκευάσματα. Η εταιρεία Καραμολέγκος, μάλιστα, λάνσαρε πρόσφατα στην αγορά ψωμί για τοστ χωρίς προσθήκη σε αλάτι και ζάχαρη, που απευθύνεται σε καταναλωτές που αντιμετωπίζουν θέματα υγείας, ενώ από τη σειρά Κρις Κρις της Elbisco κυκλοφόρησε ο κωδικός «Φέτες Ζωής» χωρίς προσθήκη ζάχαρης, με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο και φύτρο σταριού. Παράλληλα, αυξάνονται με ραγδαίο ρυθμό τα γλυκά snacks με stevia, σε μια προσπάθεια των βιομηχανιών να «απενοχοποιήσουν» προϊοντικές κατηγορίες που διακρίνονται για τις υψηλές θερμίδες, όπως οι σοκολάτες και τα μπισκότα. Η τάση έχει επεκταθεί ακόμα και στα αλκοολούχα ποτά.
Η ποτοποιία Σαμαρά επέκτεινε το χαρτοφυλάκιό της με το καινοτόμο ούζο Μυτιλήνης «ΧΩΡΙΣ». Πρόκειται για ένα ούζο με απόσταξη 100% χωρίς προσθήκη ζάχαρης ή άλλων γλυκαντικών υλών. Κατά την παρασκευή του προϊόντος διατηρήθηκε η βασική πρώτη ύλη, δηλαδή ο γλυκάνισος Λισβορίου, αλλά απουσιάζει εντελώς η ζάχαρη. Έτσι, δημιουργήθηκε ένα καθαρό απόσταγμα με φυσική γλυκύτητα που βασίζεται στα δημητριακά. Όλα τα παραπάνω δηλώνουν ότι η ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» αποτελεί μία από τις «κυρίαρχες» τάσεις στην παγκόσμια και την εγχώρια αγορά, υιοθετήθηκε από ένα μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού κι αναμένεται να έχει κυρίαρχη θέση στο λιανεμπόριο τροφίμων.