Η ευρωπαϊκή έκθεση «The State of Grocery Retail Europe 2025», που εκπονήθηκε από την McKinsey & Company και την EuroCommerce, αποτυπώνει τις βασικές τάσεις και προκλήσεις στον κλάδο λιανικής τροφίμων στην ΕΕ-27, σε μια περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας και εμπορικών εντάσεων, κυρίως λόγω των νέων δασμών 20% από τις ΗΠΑ. Παρά τις δυσκολίες, οι πωλήσεις τροφίμων καταγράφουν αύξηση 2,4% σε πραγματικούς όρους, ξεπερνώντας ελαφρώς τον πληθωρισμό (2,3%).
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ), μέσω του προέδρου του, Βασίλη Κορκίδη, επισημαίνει τη σημασία της οικονομικής διπλωματίας για την αποκλιμάκωση των εμπορικών εντάσεων και υπογραμμίζει τη σημασία της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. Η έκθεση, βασισμένη σε συνεντεύξεις με 30 διευθύνοντες συμβούλους και πάνω από 14.000 καταναλωτές σε 13 χώρες, εξετάζει τις μεταβαλλόμενες καταναλωτικές συμπεριφορές, τις προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα, την ανάγκη για βιωσιμότητα και την αυξανόμενη σημασία των τεχνολογικών εργαλείων, όπως η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάλυση δεδομένων.
Εννέα βασικές τάσεις αναμένεται να διαμορφώσουν την αγορά μέχρι το 2030, μεταξύ των οποίων χαμηλή ανάπτυξη (0,2%), στροφή προς ιδιωτικές ετικέτες, αύξηση της ζήτησης για υγιεινά τρόφιμα (7%), και μείωση της πρόθεσης αγοράς οικολογικών προϊόντων (-3%). Επίσης, παρατηρείται σημαντική αλλαγή στη συμπεριφορά της γενιάς Ζ, με 77% να προτιμούν έτοιμο φαγητό αντί μαγειρέματος, και αύξηση των εξαγορών και συγχωνεύσεων (30%).
Παρά τις προκλήσεις, υπάρχει μια συγκρατημένη αισιοδοξία για ανάκαμψη, με τις επιχειρήσεις να ενθαρρύνονται να διαφοροποιηθούν, να εστιάσουν στην αποτελεσματική εκτέλεση και να επενδύσουν σε τεχνολογία και ανθρώπινο δυναμικό. Η έρευνα αποτελεί έναν οδηγό στρατηγικής για τις επιχειρήσεις, προσφέροντας νέες μεθόδους μέτρησης ανάπτυξης και ανάλυσης της αγοράς, ώστε να εκμεταλλευτούν ευκαιρίες και να ανταποκριθούν στις μελλοντικές προκλήσεις του κλάδου.