Συγκρατημένοι εμφανίζονται το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές και στο κανάλι της μικρής λιανικής, καθώς ο κορονοϊός και το δεύτερο lockdown έχουν δημιουργήσει ανασφάλεια σε ένα μεγάλο ποσοστό του πληθυσμού. Αυτό επιβεβαιώνει και πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ. Περίπου το 73% των καταναλωτών σκοπεύει να ξοδέψει λιγότερα χρήματα φέτος για χριστουγεννιάτικες αγορές σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, σύμφωνα με τα στοιχεία, με τη μείωση του τζίρου για τα καταστήματα να είναι της τάξεως του 34%.
Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία COVID-19 και κυρίως την αναζήτηση της υγειονομικής ασφάλειας και την οικονομική επίδρασή της. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16% ενώ μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.
Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την περίοδο των Χριστουγέννων, αυτή εκτιμάται σε μόλις 128 ευρώ κατά κεφαλήν, αντικατοπτρίζοντας και την προαναφερθείσα μείωση. Το 14% εκτιμά ότι δεν θα δαπανήσει τίποτα, το 19% μέχρι 50 ευρώ, το 22% έως 100 ευρώ, το 25% από 101 έως 200 ευρώ, το 15% από 200 έως 500 ευρώ και το 5% πάνω από 500 ευρώ. Πρακτικά η πλειοψηφία του κοινού (55%) θα δαπανήσει λιγότερο από 100 ευρώ τα φετινά Χριστούγεννα για αγορές.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 21% έχει ήδη ολοκληρώσει τις αγορές του για τα Χριστούγεννα, ένα ποσοστό 42% αναμένεται να κάνει τις αγορές την εβδομάδα που διανύουμε, ενώ το 37% την εβδομάδα των Χριστουγέννων. Σε σχέση με την πολυσυζητημένη εφαρμογή του μέτρου του Click Away, ή Αγορές Εκτός, φαίνεται ότι -τουλάχιστον πριν την εφαρμογή του μέτρου- μόνο 1 στους 4 καταναλωτές εκδήλωνε πρόθεση να το αξιοποιήσει. Ποσοστό 28% δηλώνει ότι είναι πολύ πιθανό να επιλέξει για τις επόμενες αγορές την υπηρεσία παραλαβής από το κατάστημα σε σχέση με την παράδοση στο σπίτι. Το 26% δηλώνει λίγο πιθανό, ενώ το 46% δηλώνει καθόλου πιθανό. Τα ποσοστά στις εξειδικευμένες περιπτώσεις των αγορών από ηλεκτρονικά σουπερμάρκετ και ταχυφαγείων είναι ακόμα χαμηλότερα.
Σύμφωνα με τον ΣΕΛΠΕ, τα ευρήματα σχετίζονται και με τις εξελίξεις σε σχέση με την πανδημία COVID-19 και κυρίως την αναζήτηση της υγειονομικής ασφάλειας και την οικονομική επίδραση της πανδημίας. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την υγιεινή και την ασφάλεια αυξήθηκε από 10% σε 16% ενώ μειώθηκαν τα κριτήρια της χρηματικής δαπάνης από 49% σε 43% και της ποιότητας από 23% σε 21%. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και η οικονομική ύφεση συνεχίζει να έχει τον πρώτο λόγο, η ανησυχία του κοινού σε σχέση με την πανδημία έχει αυξηθεί.