Το μίνι μάρκετ επί της οδού Ακριτών στην Καλογρέζα έχει καταφέρει να αναπτυχθεί και να συντηρεί πια 8 οικογένειες, χάρη στη γνώση της αγοράς του ιδιοκτήτη του, κ. Κώστα Ξανθόπουλου, ο οποίος πέρασε από τη χονδρική στη λιανική εν μέσω κρίσης.
Του Βάιου Τασούλα
Από το 2010 και μετά, τα «λουκέτα» στα μίνι μάρκετ σε όλη την Ελλάδα είναι αναρίθμητα, αφού η κρίση στην αγορά «έπληξε» χιλιάδες επιχειρηματίες της μικρής λιανικής, που δεν κατάφεραν να αντιμετωπίσουν τη λιτότητα των καταναλωτών και την περιορισμένη ρευστότητα των ίδιων. Την ίδια ώρα, όμως, υπήρξαν και πολλά αντίθετα παραδείγματα, όπως αυτό του μίνι μάρκετ «Διαδρομές», επί της οδού Ακριτών στην Καλογρέζα, το οποίο όχι μόνο άνοιξε μέσα σε αυτή τη δύσκολη οικονομική κατάσταση, αλλά μπόρεσε και να αναπτυχθεί, έχοντας πια και ένα «αδερφάκι», αφού τον τελευταίο καιρό έχει ανοίξει και ένα δεύτερο κατάστημα επί της οδού Βυζαντίου, επίσης στην περιοχή Καλογρέζα στη Νέα Ιωνία.
Από τη χονδρική στη λιανική
Ιδιοκτήτης του καταστήματος είναι ο κ. Κώστας Ξανθόπουλος, ο οποίος κι έκανε το… άλμα από τη χονδρική στη λιανική, πριν από περίπου οχτώ χρόνια. «Ασχολούμουν με τη χονδρική και σε μίνι μάρκετ για χρόνια, οπότε, έχοντας την απαραίτητη γνώση, αποφάσισα να κάνω το «βήμα» προς τη μικρή λιανική, ανοίγοντας το δικό μου μαγαζί», τόνισε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», συμπληρώνοντας: «Για εμένα είναι ο μόνος τρόπος για να τα καταφέρεις σε αυτή την αγορά, αφού δεν γνωρίζει το “παιχνίδι” από μέσα. Δεν μπορείς να αντεπεξέλθεις σε τέτοιες οικονομικές συνθήκες, με το κράτος να φορολογεί τα πάντα και να παίρνει τα πάντα από τις επιχειρήσεις».
Οι προσφορές, οι εκπτώσεις και γενικά η τιμή είναι βασικός λόγος, για να σε προτιμήσει κάποιος. Αν ξέρει ότι εδώ θα βρει ό,τι θέλει και χωρίς να… χάσει λεφτά, θα έρχεται μετά συνέχεια
Ανταγωνιστικές τιμές ακόμη και με… σούπερ μάρκετ
Ο ίδιος μας εξήγησε και πώς βοήθησε η εμπειρία του στη χονδρική, όταν έκανε τη μετάβαση προς τη λιανική. «Καταρχάς, δεν έχω σταματήσει τελείως τη χονδρική, το κάνω και αυτό παράλληλα, αλλά φυσικά όχι στον ίδιο βαθμό. Αυτός είναι, όμως, ο λόγος για τον οποίο “επιβιώνουμε” στην αγορά, διότι γνωρίζω από… διαπραγματεύσεις και το περιθώριο κέρδους όλων, οπότε αναγκαστικά “πιέζουμε” για τις καλύτερες δυνατές τιμές. Δεν γίνεται αλλιώς. Έτσι, όμως, έχουμε κατορθώσει να πουλάμε κι εμείς στους πελάτες μας σε τιμές ανταγωνιστικές. Κάποιες φορές, πιο φτηνά ακόμη κι από το σούπερ μάρκετ», μας είπε.
Προσφορές και συνδυασμός ποιότητας-τιμής
Το μίνι μάρκετ «Διαδρομές» βγάζει διαρκώς σε προσφορά διάφορα προϊόντα, ενώ φροντίζει να προσφέρει κι εναλλακτικές επιλογές στους καταναλωτές, με προϊόντα που δύσκολα θα βρουν στο σούπερ μάρκετ. «Εξασφαλίζοντας καλύτερες τιμές για εμάς από τους χονδρέμπορους, έχουμε τη δυνατότητα να δημιουργούμε κι εμείς προσφορές για τους πελάτες μας. Γιατί, κακά τα ψέματα, οι προσφορές, οι εκπτώσεις και γενικά η τιμή είναι βασικός λόγος, για να σε προτιμήσει κάποιος. Αν ξέρει ότι εδώ θα βρει ό,τι θέλει και χωρίς να… χάσει λεφτά, θα έρχεται μετά συνέχεια. Το ίδιο ισχύει και με τα no name προϊόντα. Αν η τιμή είναι καλή, θα τα δοκιμάσει. Από εκεί και πέρα, είναι στο δικό σου χέρι να του προσφέρεις κάτι ποιοτικό, ώστε η σχέση ποιότητας-τιμής να είναι συμφέρουσα για εκείνον», υπογράμμισε στο περιοδικό μας.
Η «ανοιχτή φυλακή» του επαγγέλματος
Για να συμβούν, βέβαια, όλα αυτά θα πρέπει να αφιερωθεί κανείς σε αυτή τη δουλειά, καθώς το ωράριο είναι συχνά εξαντλητικό. «Ναι, φυσικά, αν θέλεις να κάνεις αυτή τη δουλειά και να την κάνεις σωστά, ώστε να έχεις και τα επιθυμητά αποτέλεσμα, θα πρέπει να αφοσιωθείς σε αυτή. Ουσιαστικά δουλεύουμε όλη μέρα, κυνηγώντας προϊόντα και προσφορές που θα βελτιώσουν το μαγαζί μας, ενώ και εδώ στο κατάστημα οι ώρες δουλειάς είναι αναρίθμητες. Είναι σαν μια ανοιχτή φυλακή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο «ψυχολόγος» της γειτονιάς και το… βερεσέ
Τα μίνι μάρκετ είναι συχνά το επίκεντρο μιας γειτονιάς ακόμη και στην Αθήνα, λειτουργώντας ως τόπος συνάντησης για πολλούς ανθρώπους της περιοχής. «Ειδικά αν δεν είσαι σε κάποιο κεντρικό σημείο, η γειτονιά σου είναι οι πελάτες σου. Εδώ, σε εμάς, το 90% των πελατών είναι από τη γύρω γειτονιά, άνθρωποι με τους οποίους έχουμε καθημερινή επαφή. Θα ακούσουμε ιστορίες, θα κάνουμε πλάκα, ακόμη και τον… ψυχολόγο, αν χρειαστεί, καθώς η προσωπική επαφή μετράει σε πολύ μεγάλο βαθμό σε αυτή τη δουλειά», υποστήριξε ο κ. Ξανθόπουλος. Από την άλλη πλευρά, αυτό δημιουργεί και προβλήματα, καθώς το… βερεσέ πάει σύννεφο, ειδικά εν μέσω κρίσης. «Ναι, έτσι είναι. Προσωπικά, έχω βρεθεί ακόμη και με χρέος πάνω από 3.000 ευρώ, μέσω του βερεσέ, γι’ αυτό και το σταμάτησα. Αναγκάστηκα να το εξηγήσω στους πελάτες, χάνοντας και κάποιους από αυτούς, αλλά δεν γινόταν διαφορετικά, όπως καταλαβαίνεις», μας εξήγησε.
Μεγάλη γκάμα με τα… πάντα
Το μίνι μάρκετ «Διαδρομές» έχει μία μεγάλη γκάμα προϊόντων στα ράφια του, γεγονός που γίνεται αντιληπτό από την πρώτη ματιά. «Φέρνουμε τα πάντα, ώστε να δίνουμε τη δυνατότητα σε κάποιον να έρθει εδώ, ακόμη και για όλα του τα ψώνια. Επίσης, φέρνουμε ό,τι μας ζητήσουν, από καρφίτσα και βίδα μέχρι… μπαταρία αυτοκινήτου, αν χρειαστεί. Ψάχνοντας τις ευκαιρίες που θα αποφέρουν κέρδος σε εμάς, αλλά και καλές τιμές στους πελάτες μας, μεγαλώνουμε διαρκώς το μαγαζί μας. Γενικά, κοιτάμε όλα να έχουν ικανοποιητικό κέρδος, με τα παιχνίδια στις σακούλες να είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Σε σημεία με παιδότοπους και πλατείες, ειδικά, μπορούν να κάνουν τη διαφορά», τόνισε. Μίνι μάρκετ Καλογρέζα
Και δεύτερο κατάστημα
Με τη γνώση της αγοράς, ο κ. Ξανθόπουλος έχει καταφέρει να ενισχύσει το κατάστημά του, αλλά και να επεκταθεί, αφού πλέον υπάρχει και νέο μίνι μάρκετ επί της οδού Βυζαντίου. «Ανοίξαμε κι ένα νέο κατάστημα σε πιο κεντρικό δρόμο, καθώς δείχνει να πηγαίνει καλά. Έχουμε καταφέρει, έτσι, να συντηρούμε οχτώ οικογένειες, συνολικά, με τους υπαλλήλους που δουλεύουν στα δύο καταστήματα, σε μία δύσκολη περίοδο για όλους. Μπορεί να δουλεύουμε όλη μέρα για το μεροκάματο, αλλά τουλάχιστον αυτό βγαίνει», κατέληξε στο περιοδικό μας.