Το Μίνι μάρκετ τρία σε ένα επί της οδού Αγίας Βαρβάρας στη Λυκόβρυση ξεχωρίζει από την πρώτη ματιά, καθώς οι ιδιοκτήτες του έχουν εφαρμόσει τη λογική του «τρία σε ένα» στο κατάστημά τους.
Ο κ. Βαγγέλης Ασβεστάς μίλησε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» για αυτή τη διαφορετική προσέγγιση.
Του Βάιου Τασούλα
Ενα μικρό κατάστημα ψιλικών στη Λυκόβρυση έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε «σταθμό» για τους κατοίκους της περιοχής, καθώς μέσα από συνεχείς επεκτάσεις, μετεβλήθη σε πολυκατάστημα, που περιλαμβάνει πια ένα μίνι μάρκετ, ένα πρατήριο άρτου κι ένα take away καφέ. Ξεκίνησε το 2001 ως οικογενειακή επιχείρηση των γονιών και πλέον έχει περάσει στη δεύτερη γενιά, συντηρώντας ουσιαστικά τρία διαφορετικά νοικοκυριά. Ένας από τους νέους ιδιοκτήτες του καταστήματος, ο κ. Βαγγέλης Ασβεστάς, παρουσίασε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» την εξέλιξή του, εξηγώντας ότι το σημερινό μαγαζί είναι αποτέλεσμα ενός… τυχαίου γεγονότος.
Κρίση πριν την… κρίση
Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα έπληξε την πλειοψηφία των επιχειρήσεων κι οδήγησε στο «λουκέτο» ένα μεγάλο ποσοστό καταστημάτων της μικρής λιανικής. Τα απρόοπτα, όμως, στον συγκεκριμένο κλάδο είναι πολλά και μπορούν να εμφανιστούν από το πουθενά. «Το κατάστημα ξεκίνησε να λειτουργεί το 2001, σε μία περιοχή που ήταν κάτι σαν κέντρο της Λυκόβρυσης, αλλά αυτό άλλαξε απότομα, όταν έφυγε από εδώ το Δημαρχείο κι αναπτύχθηκαν κι οι πιο μακρινές συνοικίες. Αυτός ήταν ο λόγος που αναγκαστήκαμε να προχωρήσουμε σε επεκτάσεις, ψάχνοντας τρόπους να μείνουμε ζωντανοί», μας εξήγησε ο κ. Ασβεστάς. Μίνι μάρκετ τρία σε ένα
«Έχει σίγουρα αυξήσει κατά πολύ τον κόσμο που έρχεται στο κατάστημά μας, ενισχύοντας και τις πωλήσεις των ψιλικών».
Οι επεκτάσεις που έκαναν τη διαφορά
Το κατάστημα ψιλικών των γονιών του αναγκάστηκε, έτσι, να διαφοροποιηθεί και προχώρησε σε μια πρώτη επέκταση, προσθέτοντας την άδεια για το πρατήριο και στη συνέχεια για το καφέ. «Θέλαμε να δώσουμε ένα κίνητρο στον κόσμο που είχε απομακρυνθεί να έρθει ξανά στο κατάστημα. Κι η λύση που σκεφτήκαμε ήταν αυτή, στη λογική του “να μην τρέχει”, να μπορεί δηλαδή εδώ να βρει τα πάντα. Και καφέ και ψωμί και, φυσικά, τα προϊόντα του μίνι μάρκετ», μας είπε χαρακτηριστικά, εξηγώντας μας ότι για το πρατήριο άρτου συνεργάζονται με δύο διαφορετικά αρτοποιεία, για να έχουν τα προϊόντα που επιθυμούν, ενώ όσον αφορά τον καφέ, έχουν επιλέξει το brand του Jacobs για την ποιότητά του. Μίνι μάρκετ τρία σε ένα
«Τα ψιλικά παραμένουν Νο1»
Τρία καταστήματα σε ένα, όμως, πόσο καλά «δένουν» μεταξύ τους και ποιο φέρνει τους περισσότερους πελάτες; «Νομίζω ότι πολύς κόσμος μας προτιμάει ακριβώς για αυτό τον λόγο. Έρχεται εδώ, γιατί συνδυάζουμε πράγματα, χωρίς αυτό να αναιρεί και τους πελάτες που επιλέγουν ένα από τα τρία. Κάποιοι μπορεί να έρθουν, απλώς, γιατί τους αρέσει το ζυμωτό ψωμί στον ξυλόφουρνο που φέρνουμε και κάποιοι μόνο για να πάρουν καφέ ή τα τσιγάρα τους», υποστήριξε στο περιοδικό μας, υπερθεματίζοντας πάντως τον συνδυασμό του 3 σε 1: «Έχει σίγουρα αυξήσει κατά πολύ τον κόσμο που έρχεται στο κατάστημά μας και, μάλιστα, έχει βοηθήσει σημαντικά και τις πωλήσεις στο αρχικό κατάστημα των ψιλικών, το οποίο ακόμη και τώρα παραμένει το Νο1 στις πωλήσεις, αλλά έχει βέβαια μικρότερο κέρδος».
Μικρό κέρδος στο μίνι μάρκετ
Όπως κι όλα τα μίνι μάρκετ, έτσι και το «Shop Inn Ασβεστάς» αντιμετωπίζει τα προβλήματα των «πιεσμένων» περιθωρίων κέρδους, που ταλανίζουν κάθε επιχείρηση της μικρής λιανικής. Πολλά από τα προϊόντα των καταστημάτων αποτελούν σήμερα περισσότερο «κράχτη» παρά πηγή εσόδων. «Καταρχάς, στα τσιγάρα που έχουν και τη μεγαλύτερη ζήτηση, το κέρδος είναι από ελάχιστο έως μηδενικό, όταν ο κόσμος πληρώνει με POS, ενώ σίγουρα τόσο το πρατήριο άρτου και, κυρίως, ο καφές έχουν πολύ μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους για εμάς. Όσον αφορά τα ψιλικά, είναι συγκεκριμένα τα προϊόντα που έχουν και ζήτηση κι αξία για εμάς, όπως τα ζαχαρώδη και τα προϊόντα του ψυγείου, ενώ π.χ. για τις κάρτες κινητής, έχουμε αναγκαστεί να βάλουμε την προμήθεια των 50 λεπτών, γιατί, σε διαφορετική περίπτωση, θα τις είχαμε αφαιρέσει τελείως», μας τόνισε, εξηγώντας ότι παρά τα παράπονα στην αρχή, ο κόσμος έχει αποδεχθεί πια το συγκεκριμένο μέτρο. Μίνι μάρκετ τρία σε ένα
«Οι επεκτάσεις σε πρατήριο άρτου και καφέ έγιναν στη λογική του “να μην τρέχει” ο πελάτης, να μπορεί, δηλαδή, να βρει τα πάντα εδώ, γρήγορα κι εύκολα.»
Τα υπέρ και τα κατά του επαγγέλματος
Πολλοί νέοι άνθρωποι στην Ελλάδα επιλέγουν τα τελευταία χρόνια το συγκεκριμένο επάγγελμα, επενδύοντας στη μικρή λιανική. Αξίζει, όμως, τον κόπο; «Για εμένα, προσωπικά, ήταν μία οικογενειακή επιχείρηση, οπότε η επιλογή ήταν πιο εύκολη, αλλά θεωρώ ότι έχει τα καλά και τα κακά του. Με δεδομένο ότι το κατάστημά μας έχει πια αρκετή κίνηση, οικονομικά σίγουρα αξίζει, ενώ μένοντας κι εδώ δίπλα στην περιοχή, έχουμε το πλεονέκτημα ότι κερδίζουμε χρόνο, γιατί δεν χρειάζεται να σπαταλάμε 2 και 3 ώρες πήγαινε-έλα στη δουλειά, όπως κάνει πάρα πολύς κόσμος. Και πρόκειται για πολύ σημαντικό γεγονός, ακριβώς γιατί οι ώρες εδώ στο κατάστημα είναι πάρα πολλές. Οι ελεύθερες μέρες είναι μόνο η ημέρα των Χριστουγέννων, η ημέρα του Πάσχα και μια εβδομάδα το καλοκαίρι. Χρειάζεται να θυσιάσεις πολλές ώρες, για να κάνεις σωστά αυτή τη δουλειά», μας εξήγησε ο κ. Ασβεστάς.
Τα επόμενα πλάνα
Με δύο επεκτάσεις ήδη στο ενεργητικό τους, μπορεί το μέλλον να κρύβει και μία… τρίτη; «Όχι, προς το παρόν τουλάχιστον. Έχουμε ήδη αρκετή δουλειά και προσπαθούμε να την κάνουμε όσο καλύτερα γίνεται, οπότε τα επόμενα πλάνα είναι να εξυπηρετήσουμε ακόμη καλύτερα τους πελάτες μας. Όσον αφορά το κομμάτι του πρατηρίου άρτου, θέλουμε να εμπλουτίσουμε την γκάμα των προϊόντων μας, προσθέτοντας γλυκά και σιροπιαστά, ενώ στον καφέ σκοπεύουμε άμεσα να βάλουμε και delivery. Με βάση και την έρευνα αγοράς που έχουμε κάνει, θεωρούμε ότι το delivery θα ενισχύσει σημαντικά τις πωλήσεις μας στον καφέ κι έτσι ανυπομονούμε να ξεκινήσουμε κι αυτή την προσπάθεια», κατέληξε στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική», ο κ. Βαγγέλης Ασβεστάς. Μίνι μάρκετ τρία σε ένα