ταμειακές μηχανές Με συχνότητες από ένα λεπτό της ώρας έως μία φορά ανά 24ωρο θα πρέπει να αποστέλλουν δεδομένα οι ταμειακές μηχανές στις φορολογικές υπηρεσίες, για τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί από τον Ιούνιο. Επίσης, έως τις 31 Μαΐου, όσες έχουν κριθεί ακατάλληλες για αυτή τη λειτουργία θα πρέπει να αποσυρθούν, σύμφωνα με σχετικές αποφάσεις του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων οι οποίες ρυθμίζουν τις νέες προδιαγραφές για την online σύνδεση με το Taxisnet και συγκεκριμενοποιούν τις προς απόσυρση ταμειακές.
Τoυ Στέφανου Παπαπολυμέρου
Από τον Ιούνιο η online σύνδεση με το Taxis
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στην απόφαση για τις προδιαγραφές των νέων ταμειακών μηχανών και λοιπών φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών, η οποία δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 317/Β/06.02.2020, όλα τα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται για έκδοση αποδείξεων θα πρέπει να έχουν αναβαθμιστεί, προκειμένου να συνδέονται με το Τaxis, το αργότερο έως τις 6 Ιουνίου 2020. Επίσης, καθορίζονται οι προδιαγραφές, προκειμένου κάθε εκδιδόμενη απόδειξη να φέρει νέου τύπου μοναδικό γραμμωτό κωδικό απεικόνισης – barcode, τύπου QR, ο οποίος θα εξασφαλίζει την εγκυρότητα, τη μοναδικότητα αλλά και την προέλευση έκδοσης κάθε απόδειξης.
Επί του συγκεκριμένου θέματος παρέχεται εξαίρεση για όσους εγκεκριμένους φορολογικούς ηλεκτρονικούς μηχανισμούς δεν είναι δυνατή η εκτύπωση QR code, υπό την προϋπόθεση ότι η κατασκευάστρια εταιρεία διατηρεί στο Google Play Store και στο Apple Appstore εφαρμογή για smartphones ανάγνωσης του υπάρχοντος barcode και παρουσίασης του παραστατικού στην οθόνη του smartphone του ενδιαφερόμενου πολίτη.
Παράλληλα, προκειμένου να είναι δυνατός ο έλεγχος του αριθμού των ταμειακών μηχανών που συνδέονται με το πληροφοριακό σύστημα του Taxisnet, ορίζονται και τα χρονικά διαστήματα, βάσει περιόδου και συχνότητας, που θα γίνεται αυτόματη διασύνδεση για την αποστολή των δεδομένων των αποδείξεων που εκδίδονται, τα οποία θα μπορούν να είναι:
- Κάθε 1 λεπτό, δηλαδή περίοδος 1, με τη συχνότητα σε αυτή την περίπτωση να είναι 1.440 αποστολές το 24ωρο.
- Κάθε 15 λεπτά, δηλαδή περίοδος 15, με τη συχνότητα σε αυτή την περίπτωση να είναι 96 αποστολές το 24ωρο.
- Κάθε 1.440 λεπτά (ανά 24 ώρες), δηλαδή περίοδος 1.440, με τη συχνότητα σε αυτή την περίπτωση να είναι 1 αποστολή το 24ωρο.
Στην περίπτωση που η περίοδος επικοινωνίας είναι 0 σημαίνει ότι η διαβίβαση γίνεται μόνο όταν εκδίδεται «Ζ». Η περίοδος επικοινωνίας – και κατά συνέπεια η συχνότητα – μπορεί να αλλάζει κεντρικά, ώστε να είναι διαφορετική για κάθε ταμειακή μηχανή.
Απόσυρση παλαιών έως τον Μάιο ή πρόστιμα
Παράλληλα, με τον καθορισμό των νέων προδιαγραφών, βάσει του οποίου θα πρέπει να αλλάξουν ή να προσαρμόσουν οι επαγγελματίες τις ταμειακές μηχανές τους, εκδόθηκε κι άλλη απόφαση σύμφωνα με την οποία όσοι δεν το πράξουν θα αντιμετωπίσουν την επιβολή προστίμου. Συγκεκριμένα, αντιμέτωποι με την επιβολή προστίμου 500 ευρώ ανά φορολογικό έλεγχο θα βρεθούν από την 1η Ιουνίου όσοι επαγγελματίες δεν αντικαταστήσουν τις παλιές ταμειακές μηχανές τους, εφόσον αυτές περιλαμβάνονται σε μια μακρά λίστα 179 φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών.
Η εν λόγω λίστα περιέχεται σε απόφαση του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 85/B/24.01.2020, η οποία δίνει περιθώριο αντικατάστασης έως τις 31 Μαΐου 2020. Όπως υπολογίζεται, χιλιάδες ταμειακές μηχανές θα πρέπει να αποσυρθούν, καθώς είναι παλιάς τεχνολογίας, δηλαδή προδιαγραφών του 2002 και 2005, και δεν έχουν την τεχνική δυνατότητα διασύνδεσης με το Τaxisnet κι αποστολής δεδομένων. Σύμφωνα με την απόφαση, οι κάτοχοι αυτών των τύπων φορολογικών ηλεκτρονικών μηχανισμών υποχρεούνται να δηλώσουν μέχρι την τελευταία ημέρα του Μαΐου την παύση (έντυπο Δ13), εφόσον έχει εκδοθεί πρόσφατο, δηλαδή εντός των τελευταίων δέκα ημερών, τελικό Δελτίο Ημερήσιας Κίνησης «Ζ».
Ακολουθούν ηλεκτρονικά βιβλία και τιμολόγια
Η σύνδεση ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ αποτελεί ένα από τρία ηλεκτρονικά μπλόκα που επιχειρεί να στήσει η ΑΑΔΕ κατά της φοροδιαφυγής. Το μέτρο αναμένεται να συνοδευτεί από την καθιέρωση των ηλεκτρονικών βιβλίων που θα τηρούν οι επιχειρήσεις κι οι ελεύθεροι επαγγελματίες κι υπολογίζεται να ενεργοποιηθεί τον Απρίλιο. Στη συνέχεια, θα ακολουθήσουν τα ηλεκτρονικά τιμολόγια τα οποία έχει προγραμματιστεί να εφαρμοστούν εντός του 2020.
Όπως έχει αναφέρει ήδη από τον Δεκέμβριο του 2019 σε εκπροσώπους της αγοράς ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κ. Γιώργος Πιτσιλής, με τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ηλεκτρονική φορολογική υπηρεσία, ο ελεγκτικός μηχανισμός θα μπορεί να εντοπίζει συμπεριφορές που συνιστούν ενδείξεις φοροδιαφυγής.
Για παράδειγμα, εάν η ταμειακή ενός mini market ή άλλου εμπορικού καταστήματος δείχνει «υποτονική» λειτουργία σε περίοδο αιχμής μιας τουριστικής περιοχής, θα τίθεται στο στόχαστρο. Επίσης, οι ελεγκτές θα μπορούν να εξάγουν ευκολότερα κλαδικά στατιστικά στοιχεία και να εντοπίζουν όσους έχουν αδικαιολόγητα χαμηλές συναλλαγές. Έτσι, θα τον ελέγχουν για να διαπιστώνουν εάν φοροδιαφεύγει. Επιπλέον, και σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά βιβλία, το Υπουργείο Οικονομικών θα είναι σε θέση να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή τον ΦΠΑ που θα βεβαιώσει και θα εισπράξει ανά μήνα ή ανά τρίμηνο, καθώς επίσης και θα υπολογίζει με μεγαλύτερη ακρίβεια τον φόρο εισοδήματος.