Ευνοούν τις πωλήσεις οι προωθητικές ενέργειες 

Πιο θετικά από ποτέ αντιδρά η πλειοψηφία των καταναλωτών στις στοχευμένες προσφορές και τα προσωποποιημένα μηνύματα, την ώρα που τα Social Media και η παρουσίαση των προϊόντων και των ευκαιριών σε κάθε κατάστημα έχει αρχίσει να γίνει «must» και για τη μικρή λιανική. Σύμφωνα με την εταιρεία Qivos, το τελευταίο διάστημα παρατηρείται ότι για προσφορές και μηνύματα που υποστηρίζουν την ανάγκη των καταναλωτών για έξυπνες αγορές και παράλληλα αυξάνουν την καταναλωτική τους δύναμη, οι καταναλωτές έχουν θετική αντίδραση. Καθώς επιστρέφουν στα φυσικά καταστήματα, μετά τα lockdown, εμφανίζονται πιο δεκτικοί ως προς την αξιοποίηση των δεδομένων της καταναλωτικής τους συμπεριφοράς, πολύ περισσότερο όταν το αντίκρισμα είναι προσφορές αγορών που τους αφορούν άμεσα. Το κατάλληλο μήνυμα, την κατάλληλη στιγμή, μέσα από το σωστό κανάλι επικοινωνίας φαίνεται ότι αναδεικνύεται σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις επιχειρήσεις.

Τον τελευταίο καιρό οι καταναλωτές εμφανίζονται πιο δεκτικοί σε μηνύματα και προωθητικές ενέργειες για προσφορές και «έξυπνες» αγορές.

Η εμφάνιση παίζει σημαντικό ρόλο

Οι νέοι καταναλωτές φαίνεται ότι δίνουν ακόμη μεγαλύτερη προσοχή στην εμφάνιση τόσο των προϊόντων, όσο όμως και γενικότερα στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Με δεδομένο μάλιστα ότι τα… κατάλοιπα του κορωνοϊού θα διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα την ανάγκη για ευρυχωρία, η συνολική εικόνα ενός καταστήματος θα παίξει καθοριστικό ρόλο στις πωλήσεις του, τα επόμενα χρόνια. Οι ευέλικτοι χώροι, χωρίς αδιέξοδα μέσα στο κατάστημα, που θα επιτρέπουν τη συνεχή ροή της κίνησης φαίνεται ότι θα καθορίσουν την επιλογή καταστήματος από τους καταναλωτές, την ώρα που ο διαχωρισμός των χώρων και στα μίνι μάρκετ και η πώληση ακόμη και από διαφορετικά σημεία, αποτελούν τάσεις στην εποχή μετά την πανδημία.

Όσο πιο εύκολα μπορεί κανείς να βρει αυτό που τον ενδιαφέρει, τόσο καλύτερα και για το ίδιο το μίνι μάρκετ. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δώσει, όμως, κανείς και στα ράφια του καταστήματος, καθώς η εμφάνισή τους είναι σημαντική για τις πωλήσεις του. Τα νέα ράφια, που είναι διαφορετικά, ανάλογα με την κατηγορία των προϊόντων, αλλά και όχι ιδιαίτερα «μπουκωμένα», θεωρούνται η καλύτερη επιλογή που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Οι κανόνες του σύγχρονου marketing επισημαίνουν άλλωστε, ότι τρόπος που τοποθετούνται τα προϊόντα στα ράφια είναι ζωτικής σημασίας για την τελική επιλογή τους από τον πελάτη. Απαιτείται η σωστή διάταξη των κωδικών, καθώς το σωστό προϊόν στη σωστή θέση μπορεί να κάνει τη διαφορά στις πωλήσεις, σύμφωνα με τους ειδικούς.

«Κλειδί» ο αποθηκευτικός χώρος για το delivery

Το 2021 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ για τις online πωλήσεις στην Ελλάδα, καθώς ανήλθαν στα 14 δισεκατομμύρια ευρώ και επιβεβαίωσαν ότι έχουν αρχίσει να καθιερώνονται πια και για τους Έλληνες καταναλωτές. Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία του ELTRUN, τουλάχιστον 6 στους 10 χρήστες του διαδικτύου χαρακτηρίζονται πλέον ως online αγοραστές. Την ίδια ώρα, μάλιστα, τα περιθώρια ανάπτυξης είναι τεράστια, αφού τα αντίστοιχα ποσοστά των ώριμων αγορών της Δυτικής και Βόρειας Ευρώπης, δίνουν 8 στους 10 πολίτες να κάνουν πλέον τις αγορές τους διαδικτυακά.

Ως εκ τούτου, τόσο οι online πωλήσεις, όσο και το delivery αναμένεται να αναπτυχθούν περαιτέρω ήδη από το 2022, με τα μίνι μάρκετ να είναι αναγκασμένα να ακολουθήσουν τις νέες αυτές τάσεις. «Κλειδί» προς αυτήν την κατεύθυνση, δε, εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν οι αποθηκευτικοί χώροι. Μόνο τυχαίο δεν είναι άλλωστε ότι οι μεγαλύτερες αλυσίδες στον κόσμο, με τους μεγαλύτερους προϋπολογισμούς, έχουν προσθέσει χώρο αποθήκης σε καταστήματα ειδικά για την εκτέλεση παραγγελιών στο διαδίκτυο ή έχουν ανοίξει dark stores τα οποία είναι σαν μίνι μάρκετ, κλειστά για το κοινό, που όμως βρίσκονται πιο κοντά στον τόπο διαμονής των πελατών για να επιτρέψουν ταχύτερη παράδοση και παραλαβή.

Κερδισμένοι όσοι ακολουθήσουν τις νέες τάσεις

Με τον ανταγωνισμό να αυξάνεται, σε μεγάλο βαθμό, στα μίνι μάρκετ και στην Ελλάδα, οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής που θα ακολουθήσουν τις νέες τάσεις, αναμένεται να είναι και οι κερδισμένοι του κλάδου στο άμεσο μέλλον. Την ώρα που ευέλικτοι νέοι «παίκτες» στην αγορά χρησιμοποιούν την τεχνολογία και τα νέα κανάλια για να αμφισβητήσουν τα υφιστάμενα επιχειρηματικά μοντέλα, η πλειοψηφία των επιχειρήσεων προσπαθεί να προστατεύσει τις παραδοσιακές της δραστηριότητες, αξιοποιώντας οικονομίες κλίμακας και επιδιώκοντας σταδιακές βελτιώσεις.

Η λογική αυτή, όμως, δύσκολα θα έχει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αντιμετωπίσουν προκλήσεις όπως να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη των σημερινών επιχειρηματικών μοντέλων, που βρίσκονται σε υποχώρηση, για να χρηματοδοτήσουν το μετασχηματισμό, να αξιοποιήσουν τις υπάρχουσες δυνατότητες της επιχείρησης με τέτοιο τρόπο ώστε να ενισχύσουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα και να δημιουργήσουν νέες δυνατότητες, οι οποίες να επιτρέπουν την αξιοποίηση νέων ευκαιριών.

Τα μίνι μάρκετ που θα καταφέρουν να διαφοροποιηθούν και να ξεχωρίσουν μέσα από τον ανταγωνισμό, είναι αυτά που θα αποκτήσουν πλεονέκτημα ενόψει της νέας εποχής που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται για τον κλάδο.