Νέα Φορμάτ στα Μίνι Μάρκετ. Τα μίνι μάρκετ έχουν αρχίσει να εξελίσσονται σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, αναζητώντας λύσεις για να αντεπεξέλθουν στον συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνισμό της αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, τόσο στο εξωτερικό όσο και στη χώρα μας, έχουν κάνει την εμφάνισή τους μία σειρά από νέα φορμάτ καταστημάτων, που φέρνουν «φρέσκες» ιδέες στον κλάδο, εστιάζοντας στον συνδυασμό υπηρεσιών.
Του Βάιου Τασούλα
Καινούργιοι τύποι καταστημάτων κάνουν τη διαφορά και στην Ελλάδα.
Η μικρή λιανική παρέμεινε ελκυστική ακόμη και στην περίοδο της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα, αφού παρά τα χιλιάδες λουκέτα σε μικρά και μεγαλύτερα καταστήματα δεν σταμάτησαν ποτέ οι επενδύσεις για νέα επιχειρηματικά πρότζεκτ. Με τον τζίρο της εν λόγω αγοράς να υπολογίζεται σε πάνω από 4 δισεκατομμύρια ευρώ στη χώρα μας, ακόμη και οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους προς αυτή την κατεύθυνση, κατασκευάζοντας τα δικά τους καταστήματα γειτονιάς. Τα ΑΒ Food Market της ΑΒ Βασιλόπουλος, τα Easy My Market, τα Express Market του Μασούτη και άλλες αντίστοιχες προσπάθειες αποσκοπούν στον τζίρο αυτό, ο οποίος παραμένει μεγάλος και διανέμεται στα χιλιάδες σημεία της μικρής λιανικής σε όλη τη χώρα.
Κάπως έτσι, ο ανταγωνισμός για τους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ φουντώνει διαρκώς και αναγκάζει πολλούς από αυτούς να αναζητούν λύσεις για να αντεπεξέλθουν και να παραμείνουν στην αγορά, εξακολουθώντας βέβαια να βγάζουν το μεροκάματό τους. Στο πλαίσιο αυτό έχουν αρχίσει να υλοποιούνται και στην Ελλάδα ορισμένες ιδέες που έχουν πετύχει στο εξωτερικό και παρουσιάζουν μία νέα πρόταση στον χώρο της μικρής λιανικής. Από τα μίνι μάρκετ και καφέ που αποτελούν το μεγαλύτερο success story μέχρι στιγμής στη χώρα μας μέχρι τα καταστήματα που προσφέρουν ακόμη και φρέσκους χυμούς, τα νέα φορμάτ δείχνουν να κερδίζουν τους καταναλωτές και να αυξάνονται διαρκώς τόσο εγχώρια όσο και στο εξωτερικό.
Αποδεδειγμένα επιτυχημένο νέο φορμάτ στην Ελλάδα είναι αυτό που συνδυάζει τα ψώνια του μίνι μάρκετ με τον take-away καφέ.
Μίνι μάρκετ από το ράφι στην κατανάλωση
Μία νέα μορφή μίνι μάρκετ, που συνδυάζει το παντοπωλείο με την απευθείας κατανάλωση, έχει κάνει την εμφάνισή του επί της Λεωφόρου Ηρακλείου στα Άνω Πατήσια. Το κατάστημα διαθέτει φρέσκα προϊόντα από πιστοποιημένους Έλληνες παραγωγούς, βιολογικά προϊόντα και προϊόντα γνωστών brand, προϊόντα βρεφικής φροντίδας, κάβα, είδη pet shop και είδη σπιτιού, απορρυπαντικά και χαρτικά, αλλά την ίδια ώρα προσφέρει στους πελάτες του φρέσκες σαλάτες, χυμούς, smoothies και σούπες, με πρώτες ύλες από τα ράφια του.
Κάθε μέρα στο FoodEat Healthy ετοιμάζονται ροφήματα, γεύματα, αλλά και παγωτά, τα οποία πωλούνται στους πελάτες του καταστήματος, τόσο με τη φυσική τους παρουσία όσο και μέσω delivery. Η ιδέα ξεκίνησε από μία οικογένεια παραγωγών ως ένα ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, αλλά πλέον έχει και τον δικό του χώρο. Είναι ένα μίνι μάρκετ που βασίζεται στην καινοτομία και προσφέρει κάτι διαφορετικό στην αγορά, αφού συνδυάζει το ράφι με την κουζίνα.
Επιτυχημένος ο συνδυασμός με καφέ
Ένα αποδεδειγμένα επιτυχημένο νέο φορμάτ για τα μίνι μάρκετ στην Ελλάδα είναι ο συνδυασμός των καταστημάτων της μικρής λιανικής με τον take-away καφέ. Προσθέτοντας μία μηχανή του καφέ και, ίσως, έναν υπάλληλο στον ήδη υπάρχοντα χώρο του μίνι μάρκετ ή και σε νέα, ανακαινισμένα καταστήματα, πολλοί επαγγελματίες της αγοράς κατάφεραν να αυξήσουν σημαντικά τον τζίρο τους και τα κέρδη τους, καθώς ο συγκεκριμένος τομέας προσφέρει πολύ μεγαλύτερα περιθώρια. Η λογική στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ότι κάθε κατάστημα συνδυάζει δύο διαφορετικές ανάγκες των καταναλωτών, παρέχοντάς τους εξοικονόμηση χρόνου.
Τα all-in-one φαίνεται ότι αποτελούν το μέλλον στη μικρή λιανική, ενώ ήδη υπάρχουν παραδείγματα σχετικών καταστημάτων στη χώρα μας.
Το περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» έχει κάνει σχετικά ρεπορτάζ και έχει μιλήσει με επαγγελματίες της μικρής λιανικής που τόλμησαν το συγκεκριμένο εγχείρημα και, στη συντριπτική πλειοψηφία τους, δηλώνουν δικαιωμένοι από την επιλογή τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο κ. Σάββας Σαμπανίδης, ο οποίος μετά την επιτυχία του μίνι μάρκετ Λίγο απ’ όλα στην Παιανία έχει πλέον δύο καταστήματα με την ίδια ταμπέλα και το ίδιο φορμάτ στην κατοχή του. «Η επιτυχία του δεύτερου καταστήματος που ανοίξαμε στην Παιανία μάς έβαλε σε σκέψεις για την ανανέωση και του πιο παλιού μας μίνι μάρκετ εδώ, στον Γέρακα, που ξεκίνησε να λειτουργεί το 2009. Το δεύτερο κατάστημα το κάναμε πραγματικά “Λίγο απ’ όλα”, αφού προσθέσαμε και την επιλογή του καφέ, δοκιμάζοντας τη νέα αυτή τάση που υπήρχε στην αγορά. Τα αποτελέσματα ήταν απόλυτα θετικά, και κάπως έτσι αποφασίσαμε να επενδύσουμε και στο πρώτο μίνι μάρκετ που ανοίξαμε» είχε αναφέρει ο ίδιος ο κ. Σαμπανίδης στο περιοδικό μας. Η έξτρα επένδυση αφορούσε την ολική ανακαίνιση του χώρου στο κατάστημα του Γέρακα, με την προσθήκη και του έξτρα χώρου για την παρασκευή και την πώληση καφέ. Η κίνηση αυτή έδειξε να αξίζει τον κόπο ήδη από τους πρώτους μήνες λειτουργίας του ανακαινισμένου καταστήματος.
Η επιτυχία του εγχειρήματος «μίνι μάρκετ και καφέ» αποδεικνύεται όμως και από το γεγονός ότι έχουν ήδη δημιουργηθεί και αλυσίδες με καταστήματα που συνδυάζουν το μίνι μάρκετ με τον καφέ. Μία από αυτές είναι τα Kiosky’s One Stop All, που λειτουργούν ως coffee shop, snack shop, μίνι μάρκετ, service point, ψιλικά. Γενικότερα, σε ένα τέτοιο κατάστημα μπορεί κανείς να πληρώσει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ μέχρι και να πάρει τσιγάρα και καφέ. Τέτοια καταστήματα δε υπάρχουν ήδη σε πολλά σημεία στα νότια προάστια της Αθήνας – και όχι μόνο. Αντίστοιχα, τα καταστήματα Today Stores αποτελούν μια σύγχρονη εκδοχή στον χώρο της μικρής λιανικής και αναπτύσσονται μέσω franchise με έδρα τη Θεσσαλονίκη. Πάνω από 10 καταστήματα σε όλη την Αττική θα βρει κανείς και με το brand των 24shopen.
Πολυκαταστήματα μικρής λιανικής
Η νέα τάση στα καταστήματα της μικρής λιανικής, πάντως, φαίνεται ότι είναι ο συνδυασμός υπηρεσιών. Ο καφές, τα ψιλικά, το φαγητό, ο φούρνος, το κρεοπωλείο και πολλές ακόμη υπηρεσίες μπορούν θεωρητικά να συνδυαστούν και να κερδίσουν τους πελάτες, οι οποίοι επιλέγουν πλέον καταστήματα με βάση την ταχύτητα, που έχει μεγάλη σημασία στη σύγχρονη κοινωνία. Η λογική τού όλα-τα-ψώνια-σε-ένα-κατάστημα έγινε μάλιστα και… επιτακτική ανάγκη την περίοδο αυτή του κορωνοϊού, αφού τόσο εν μέσω καραντίνας όσο και μετά από αυτή δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές που αποφεύγουν τις πολλές επαφές και συναλλαγές στην καθημερινότητά τους. Τα all-in-one φαίνεται ότι αποτελούν το μέλλον στη μικρή λιανική – ήδη υπάρχουν παραδείγματα σχετικών καταστημάτων και στην Ελλάδα που επιβεβαιώνουν τη δυναμική των εν λόγω μοντέλων. Το μίνι μάρκετ Ασβεστάς στη Λυκόβρυση είναι ένα από αυτά που έχουν στηρίξει την επιτυχία τους στον συνδυασμό υπηρεσιών, αφού πρόκειται για ένα κατάστημα 3-σε-1. Ξεκίνησε το 2001 ως οικογενειακή επιχείρηση των γονιών και πλέον έχει περάσει στη δεύτερη γενιά, έχοντας μεταβληθεί σε πολυκατάστημα που περιλαμβάνει ένα μίνι μάρκετ, ένα πρατήριο άρτου και ένα take-away καφέ. «Θέλαμε να δώσουμε ένα κίνητρο στον κόσμο που είχε απομακρυνθεί, να έρθει ξανά στο κατάστημα. Και η λύση που σκεφτήκαμε ήταν αυτή, στη λογική του “να μην τρέχει”, να μπορεί δηλαδή εδώ να βρει τα πάντα: και καφέ και ψωμί και, φυσικά, τα προϊόντα του μίνι μάρκετ» εξήγησε στο περιοδικό μας ο κ. Βαγγέλης Ασβεστάς, υπερθεματίζοντας σχετικά με το 3-σε-1: «Έχει σίγουρα αυξήσει κατά πολύ τον κόσμο που έρχεται στο κατάστημά μας και, μάλιστα, έχει βοηθήσει σημαντικά και τις πωλήσεις στο αρχικό κατάστημα των ψιλικών, το οποίο ακόμη και τώρα παραμένει το Νο1, αλλά έχει βέβαια μικρότερο κέρδος».