Εύκολο φαγητό και υγιεινά σνακ αναζητούν οι νέοι
Εξίσου ανερχόμενη είναι και η τάση για ευκολία στο φαγητό όσον αφορά τη νέα γενιά καταναλωτών, με την κατηγορία του Ready to Eat (RTE) ή έτοιμου φαγητού να έχει ήδη αρχίσει να διαμορφώνει τα δεδομένα στο εξωτερικό, επηρεάζοντας σε μεγάλο βαθμό τα αντίστοιχα μίνι μάρκετ. Έρευνα της Nielsen στις ΗΠΑ κατέγραψε ότι το 57% των καταναλωτών επιζητά περισσότερο από καθετί στα καταστήματα της μικρής λιανικής (convenience stores) την υπηρεσία του έτοιμου φαγητού, με δεύτερη επιθυμία το made to order (βάσει παραγγελίας) με μόλις 29%. Παρόμοια είναι, όμως, η εικόνα και στην Ευρώπη, με το εύκολο φαγητό από το σούπερ και το μίνι μάρκετ να έχει διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση από την «κυρίαρχη», αυτή τη στιγμή, ηλικιακή ομάδα των 18-35 ετών.
Healthy μίνι μάρκετ και στην Ελλάδα
Η τάση έχει φθάσει, πάντως, ήδη και στην Ελλάδα με μία μορφή «υγιεινού» μίνι μάρκετ να αποτελεί το παντοπωλείο Healthy Foodeat επί της οδού Ηρακλείου, στα Άνω Πατήσια. Πρόκειται για ένα πιλοτικό κατάστημα που έχει ως στόχο να προσφέρει μια εναλλακτική πρόταση στους καταναλωτές, η οποία ακολουθεί, όμως, πλήρως τις απαιτήσεις της νέας γενιάς. Στο κατάστημα ο καταναλωτής θα βρει μια μεγάλη γκάμα φρέσκων και συσκευασμένων τροφίμων, αλλά η πρωτοτυπία του έγκειται στο γεγονός ότι τα συνδυάζει και με μία σειρά από δικά του προϊόντα που φτιάχνονται καθημερινά. Από έτοιμες κομμένες σαλάτες μέχρι χυμούς και σούπες, το Healthy Foodeat αξιοποιεί πλήρως τη μαναβική του, προσδίδοντας επιπλέον αξία στα προϊόντα του. «Η λογική είναι να μην πετιέται τίποτα. Έχουμε τη δυνατότητα να αξιοποιούμε προϊόντα που είναι εξαιρετικής ποιότητας, αλλά στο μάτι μπορεί να μην κάνουν, ας πούμε, για το σούπερ μάρκετ, περιορίζοντας έτσι σε σημαντικό βαθμό και τη σπατάλη τροφίμων», εξήγησε στο περιοδικό Mini Market & Μικρή Λιανική, ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, Ανδρέας Μεϊντανάς. «Θέλαμε να δημιουργήσουμε κάτι που θα συμβαδίζει με την τάση για υγιεινή διατροφή, η οποία θεωρούμε ότι θα αποτελέσει και το μέλλον στην αγορά. Λέμε συνήθως ότι το “υγιεινό είναι το junk food της νέας εποχής” και πάνω σε αυτό το μότο έχει στηθεί και το Healthy Foodeat, ως ένα πιλοτικό πρώτο κατάστημα. Τίποτα δεν πετιέται σε αυτό και έχουμε στοχεύσεις σε φρέσκα προϊόντα και μικρούς Έλληνες παραγωγούς. Το κατάστημα τροφοδοτείται, μάλιστα, δύο φορές την ημέρα για τον λόγο αυτό, ώστε να μην υπάρχει ποτέ κάτι μπαγιάτικο. Αλλά και να μην υπάρχει σπατάλη. Γιατί να έχουμε 2 τόνους καρπούζια, αν πουλάμε 500», τόνισε χαρακτηριστικά στο περιοδικό μας. Όσον αφορά τα πρώτα αποτελέσματα του εγχειρήματος «οι πωλήσεις είναι διαρκώς αυξημένες. Ξεκινήσαμε, βέβαια, λίγο πριν από τον κορωνοϊό και έτσι η εικόνα δεν είναι ξεκάθαρη. Ίσως η πανδημία να βοήθησε το κατάστημα, αλλά ταυτόχρονα και η κίνηση στους δρόμους ήταν περιορισμένη. Οι χυμοί και οι σούπες μας, όμως, έχουν ήδη μεγάλη ζήτηση και αυτό είναι ενθαρρυντικό, ενώ και οι σαλάτες μας πουλάνε αρκετά. Ψάχνουμε παρ’ όλα αυτά και νέους παραγωγούς σε όλη την Ελλάδα, για να ενισχύσουμε την γκάμα των προϊόντων μας».
Δείχνουν τον δρόμο τα καταστήματα στο εξωτερικό
Τα καταστήματα της μικρής λιανικής στο εξωτερικό συχνά δείχνουν τον δρόμο για το τι θα ακολουθήσει στον κλάδο και στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια. Μία από τις νέες τάσεις που δημιουργείται, λοιπόν, είναι τα… healthy μίνι μάρκετ, τα καταστήματα δηλαδή που προβάλλουν την υγιεινή διατροφή και γεμίζουν τα ράφια τους με προϊόντα που περιλαμβάνονται στη σχετική κατηγορία. Ένα από τα καταστήματα που έχει αρχίσει να κάνει ντόρο στις ΗΠΑ είναι το «The Goods Mart», το οποίο μετατρέπεται πια σε μεγάλη αλυσίδα της μικρής λιανικής με ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα τα υγιεινά προϊόντα. Οι ιδιοκτήτες διαφημίζουν, ότι το κατάστημά τους δεν έχει κωδικούς με τεχνητά αρώματα, χρώματα, γλυκαντικά ή ζωικές πρωτεΐνες που περιέχουν νιτρικά άλατα και αντιβιοτικά. «Τα παραδοσιακά σνακ, όπως τα Cheetos και τα Tostitos, έχουν αντικατασταθεί από εναλλακτικά και πιο υγιεινά, όπως τα Barbara’s Cheese Puffs και τα Siete Grain-Free Tortilla Chips», αναφέρουν χαρακτηριστικά σε σχετικές συνεντεύξεις τους.