Από τις αρχές Μαρτίου 2025, τίθεται σε εφαρμογή ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ, με στόχο την εξάλειψη των παραπλανητικών πρακτικών. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολο Πεταλά, ο νέος κώδικας βασίζεται σε ευρωπαϊκή οδηγία που έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.
Ο κώδικας αφορά την επικοινωνία των εκπτώσεων και όχι την τιμολόγηση των προϊόντων. Περιλαμβάνει δύο βασικές αρχές: πρώτον, κάθε μείωση τιμής πρέπει να συγκρίνεται με την χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών στο ίδιο κατάστημα και, δεύτερον, οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» δεν μπορούν να ισχύουν όλο το χρόνο, αλλά το πολύ για το 1/3 της χρονιάς. Οι αλλαγές αυτές στοχεύουν στη μεγαλύτερη διαφάνεια για τους καταναλωτές, επιτρέποντάς τους να κατανοούν καλύτερα τις πραγματικές προσφορές.
Η προετοιμασία για τον κώδικα έχει ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και τη συνεργασία της βιομηχανίας τροφίμων και των σούπερ μάρκετ. Από τις 6 Μαρτίου ο κώδικας θα ανακοινωθεί επίσημα, ενώ από τις 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι για την τήρησή του.
Μεταξύ των νέων κανόνων, οι προωθητικές ενέργειες θα βασίζονται στη χαμηλότερη τιμή των τελευταίων 30 ημερών και όχι σε εκπτώσεις που ορίζει ο προμηθευτής. Οι πολυσυσκευασίες προσφοράς («1+1 δώρο» κ.λπ.) θα πρέπει να διατίθενται και μεμονωμένα στο ράφι, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να συγκρίνει τιμές.
Επιπλέον, εμπορικές πρακτικές όπως οι εκπτωτικές κάρτες και τα κουπόνια θα συνεχίσουν να ελέγχονται για τυχόν αθέμιτες πρακτικές. Οι κυρώσεις για παραβάσεις φτάνουν έως 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής τα πρόστιμα θα διπλασιάζονται.