Ένα νέο μίνι μάρκετ παντοπωλείο άνοιξε στα Άνω Πατήσια κατά τη διάρκεια του κορωνοϊού, με τους ιδιοκτήτες να έχουν, όμως, μεγάλη εμπειρία στον συγκεκριμένο κλάδο, όντας επαγγελματίες της αγοράς για πάνω από 15 χρόνια.
Του Βάιου Τασούλα
Νέο μίνι μάρκετ παντοπωλείο εν μέσω κορωνοϊού
H Ελλάδα περνάει μαζί με πολλές χώρες σε ολόκληρο τον κόσμο μία νέα κρίση, υγειονομική κι οικονομική, η οποία έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα στην αγορά για τους υφιστάμενους και τους υποψήφιους επιχειρηματίες. Τα μίνι μάρκετ ήταν από τους ευνοημένους την περίοδο της καραντίνας, καθώς οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε μεγάλο βαθμό, εξαιτίας και του συνωστισμού στα σούπερ μάρκετ. Ακόμη και μετά το τέλος της καραντίνας, όμως, οπότε και η κίνηση φάνηκε να επιστρέφει στην καλύτερη περίπτωση στα προηγούμενα δεδομένα, η μικρή λιανική παραμένει ένας «ελκυστικός» προορισμός. Παρά τα προβλήματα και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι επαγγελματίες των μίνι μάρκετ, οι επενδύσεις σε τέτοιου είδους καταστήματα δείχνουν να μη σταματάνε. Χαρακτηριστικό είναι ότι ένα ακόμη μίνι μάρκετ παντοπωλείο άνοιξε τις «πύλες» του στην περιοχή της Λαμπρινής στα Άνω Πατήσια, εν μέσω κορωνοϊού, και μάλιστα οι ιδιοκτήτες του, ο κ. Χρήστος Τσαπαλιάς κι ο πατέρας του, γνωρίζουν εδώ και πολλά χρόνια από πρώτο χέρι το συγκεκριμένο επάγγελμα.
«Δυστυχώς, πλέον, έχουν δώσει την ευκαιρία σε πολλούς προμηθευτές να καθορίζουν τις τιμές των προϊόντων, κι άρα το δικό σου περιθώριο κέρδους».
Νέο κατάστημα με 15 χρόνια εμπειρίας
Μπορεί το κατάστημα στη Λαμπρινή να είναι καινούργιο, όμως η εμπειρία στη μικρή λιανική ξεπερνά τα 15 χρόνια. «Αποφασίσαμε να ανοίξουμε ένα νέο κατάστημα εδώ, κοντά στο σπίτι μας, αλλά τη δουλειά την ξέρουμε πολύ καλά, καθώς είχαμε μίνι μάρκετ στο Χαλάνδρι για πάνω από 15 χρόνια», εξήγησαν στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική». Το νέο κατάστημα ξεκίνησε τη λειτουργία του περίπου έναν μήνα μετά το τέλος της καραντίνας και με το ξεκίνημα του καλοκαιριού, γεγονός που έχει διαμορφώσει νέα δεδομένα. «Δεν προλάβαμε εκείνη την περίοδο με την καραντίνα, όπου υπήρχε περισσότερη κίνηση, αλλά ακόμη είμαστε σε περίοδο γνωριμίας με τον κόσμο της περιοχής κι έτσι κοιτάμε βήμα βήμα την ανάπτυξη του καταστήματος και την αύξηση των πελατών, σαν να μην υπάρχει ο κορωνοϊός, με τα καλά του και τα κακά του», μας είπε ο κ. Τσαπαλιάς.
Σημαντική η γνώση της δουλειάς
Η εμπειρία των ιδιοκτητών στη μικρή λιανική οδηγεί και στην εύλογη ερώτηση: Αξίζει τον κόπο να ασχοληθεί κανείς με τα μίνι μάρκετ στην Ελλάδα; «Αν ξέρεις τη δουλειά, υπάρχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας. Είναι πολύ σημαντικό στον συγκεκριμένο τομέα να έχεις βαθύτερη γνώση της αγοράς, ώστε να μην σε εκμεταλλεύονται, και να μπορείς να διατηρείς τα περιθώρια κέρδους που είναι απαραίτητα, για να σταθεί ένα τέτοιο κατάστημα και να αξίζει τον κόπο να είσαι τόσες ώρες πίσω από τον πάγκο», τόνισαν στο περιοδικό μας. Ποια είναι όμως τα προβλήματα κι οι προκλήσεις του επαγγέλματος; «Εντάξει, οι ώρες είναι πολλές, αλλά αυτό το ξέρεις από πριν, είναι δεδομένο χαρακτηριστικό του επαγγέλματος, όταν είσαι ιδιοκτήτης μίνι μάρκετ. Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι να έχεις σταθερό περιθώριο κέρδους, με όλα όσα αντιμετωπίζεις σταθερά ως επαγγελματίας του κλάδου. Δυστυχώς, πλέον, έχουν δώσει την ευκαιρία σε πολλούς προμηθευτές να καθορίζουν τις τιμές των προϊόντων, κι άρα το δικό σου περιθώριο κέρδους, με αποτέλεσμα να πρέπει να ανεβάζεις στα ύψη τις τιμές και να κάνεις κακό στο μαγαζί σου και στους πελάτες σου, ή να πουλάς “τσάμπα”, κάνοντας ουσιαστικά τον μεσάζοντα για τις εταιρείες», είπε ο κ. Τσαπαλιάς και πρόσθεσε: «Αντίστοιχο πρόβλημα είναι κι η φορολογία. Αλλάζουν συνεχώς οι φόροι για τα προϊόντα, για τις πληρωμές, για τα πάντα και δεν μπορείς να υπολογίσεις τίποτα ως επαγγελματίας. Εξαρτόμαστε, έτσι, συχνά από άλλους και, δυστυχώς, δεν υπάρχει πάντα σεβασμός μεταξύ των επαγγελματιών σε όλη την “αλυσίδα” του κλάδου».
Μείζον ζήτημα η ασφάλεια
Δεν υπάρχει επαγγελματίας της μικρής λιανικής που να μην έχει έρθει αντιμέτωπος με ζητήματα ασφάλειας, καθώς οι κλοπές φαίνεται πια ότι είναι καθημερινό φαινόμενο, ειδικά στην Αθήνα και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Αντίστοιχη εμπειρία είχε κι ο κ. Τσαπαλιάς στο προηγούμενο κατάστημα. «Είχαν μπει μέσα με δύο όπλα, στις 9 το βράδυ. Ήταν χειμώνας, βέβαια, και δεν υπήρχε πολύς κόσμος στους δρόμους, αλλά ήταν ακόμη νωρίς. Δεν μπορείς να κάνεις πολλά σε αυτές τις περιπτώσεις, περιμένεις, απλώς, να τελειώσει το επεισόδιο κι ελπίζεις να μη συμβεί κάτι κακό», είπε στο περιοδικό μας, υπογραμμίζοντας ότι οι επαγγελματίες του μίνι μάρκετ είναι αναγκασμένοι μέσα σε όλα τα υπόλοιπα να έχουν κι όλα τα μέτρα ασφάλειας, αλλά και να ζουν με τη γνώση ότι αυτά συμβαίνουν σε τέτοιου είδους καταστήματα.
«Κλειδί της επιτυχίας συνήθως στις επιχειρήσεις είναι αυτό που λέμε τα τρία Χ: ο χρόνος, το χρήμα κι ο χώρος».
«Κλειδί» επιτυχίας τα… τρία Χ
Παρότι πρόκειται για νέο κατάστημα, το μίνι μάρκετ και παντοπωλείο στην περιοχή της Λαμπρινής στα Άνω Πατήσια είναι ήδη εξοπλισμένο με μια μεγάλη γκάμα προϊόντων, από τους βασικούς κωδικούς της μικρής λιανικής μέχρι φρούτα και λαχανικά, σε έναν αρκετά μεγάλο χώρο, ο οποίος έχει ήδη αρχίσει να γεμίζει, όντας παράλληλα και ιδιαίτερα εύχρηστος. «Το σκεπτικό πριν ανοίξουμε το μαγαζί ήταν ότι κλειδί της επιτυχίας στις επιχειρήσεις είναι συνήθως αυτό που λέμε τα τρία Χ: ο χρόνος, το χρήμα κι ο χώρος. Τον χρόνο τον διαθέτουμε έτσι κι αλλιώς με το να είμαστε εδώ όλη την ημέρα, το χρήμα είναι επίσης προφανώς απαραίτητο όταν ανοίγεις ένα νέο κατάστημα, αλλά ιδιαίτερα σημαντικός είναι κι ο χώρος. Θέλαμε ένα κατάστημα όπου να μπορεί ο κάθε πελάτης να βρίσκει εύκολα ό,τι χρειάζεται και να έχουμε κι εμείς τη δυνατότητα να γεμίζουμε και να αναδεικνύουμε τα ράφια μας καταλλήλως», τόνισε ο κ. Τσαπαλιάς.
Δεδομένοι οι κωδικοί που πουλάνε στα μίνι μάρκετ
Το συγκεκριμένο μίνι μάρκετ έχει λοιπόν εξ αρχής μία μεγάλη γκάμα προϊόντων, επιτρέποντας στους καταναλωτές να κάνουν σχεδόν ψώνια σούπερ μάρκετ σε αυτό, αλλά ακόμη και σε αυτή την περίπτωση, οι κωδικοί που πουλάνε περισσότερο είναι συγκεκριμένοι και κυρίως συνηθισμένοι. «Εντάξει, το μαγαζί εδώ είναι καινούργιο ακόμη για να υπάρχει ξεκάθαρη εικόνα, αλλά τα προϊόντα που έχουν περισσότερη ζήτηση είναι τα γνωστά. Οι μπίρες, τα αναψυκτικά και γενικά τα προϊόντα ψυγείου τώρα το καλοκαίρι, ενώ σταθερά και τα τσιγάρα είναι το Νο1 έστω κι ως “κράχτης”, αφού το περιθώριο κέρδους είναι μηδαμινό, όπως γνωρίζετε», μας είπε ο ιδιοκτήτης του καταστήματος, αναδεικνύοντας κι ο ίδιος ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των εν λόγω καταστημάτων.
Αναγκαίο κακό τα POS
Το ζήτημα με τα τσιγάρα και τα POS συνεχίζει να ταλαιπωρεί έναν ολόκληρο κλάδο, καθώς τα περισσότερα καταστήματα της μικρής λιανικής, κι ειδικά τα ψιλικατζίδικα, έχουν το μεγαλύτερο κομμάτι του τζίρου τους ανεκμετάλλευτο, αφού ειδικά μέσω POS οι πωλήσεις τσιγάρων αφήνουν μηδενικό περιθώριο κέρδους στους επαγγελματίες. «Έχουμε βάλει κανονικά POS και δεχόμαστε κανονικά κάρτες και για την αγορά τσιγάρων. Δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς. Είναι μία τάση που έχει καθιερωθεί για τους καταναλωτές και μόνο να χάσεις πελάτες έχεις από αυτή τη διαδικασία. Εμείς δεν ζητάμε ούτε επιπλέον χρήματα για τις κάρτες κινητής, καθώς θεωρούμε ότι δεν αξίζει η ταλαιπωρία να κάθεσαι να εξηγείς σε κάθε πελάτη το πρόβλημα. Αυτά πρέπει να λύνονται από τις εταιρείες και το κράτος, δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει συνεννόηση, ώστε να είναι επικερδής η διαδικασία για όλους», μας ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τσαπαλιάς.
Έδρα: Οδός Ορφανίδου, Άνω Πατήσια