Νηστίσιμα προϊόντα. Η περίοδος της Σαρακοστής, σε συνδυασμό με τη σταθερή ανάπτυξη της κατηγορίας των vegan προϊόντων, αναμένεται να αυξήσει τη ζήτηση για νηστίσιμους κωδικούς στα ράφια των μίνι μάρκετ, τα οποία έχουν την ευκαιρία να αυξήσουν τις πωλήσεις τους, επενδύοντας στον συγκεκριμένο τομέα.

Της Ελένης Σαραντάκη

Κερδίζουν τη θέση τους στα ράφια και των μίνι μάρκετ

H περίοδος της Σαρακοστής βρίσκεται προ των πυλών και τα μίνι μάρκετ και τα υπόλοιπα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν τη δυνατότητα να αξιοποιήσουν μια ειδική αγορά, η οποία εμφανίζεται ενισχυμένη κάθε χρόνο. Στην Ελλάδα υπάρχει ακόμη μια πλειοψηφική μερίδα του πληθυσμού που ακολουθεί τη νηστεία για το Πάσχα, και έτσι κάθε χρόνο αυτό το διάστημα κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων παρουσιάζουν ανάπτυξη, αυξάνοντας τις πωλήσεις τους σε σημαντικό βαθμό. Τα νηστίσιμα προϊόντα έχουν γίνει όμως τα τελευταία χρόνια ακόμα πιο επικερδή στα ράφια των καταστημάτων, τόσο στα σούπερ μάρκετ, όσο και στη μικρή λιανική, καθώς έχουν συνδυαστεί ουσιαστικά με τη vegan αγορά. Ο βιγκανισμός ακολουθεί απόλυτα ανοδική πορεία σε παγκόσμιο επίπεδο και είναι χαρακτηριστικό ότι τα στοιχεία δείχνουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί με ανοδικό ρυθμό στο μέλλον.

Φυτικά τυριά, εναλλακτικοί τύποι κρέατος και ψαριού, καθώς και πλήθος vegan μπισκότων και άλλων σνακ μπορούν πλέον να ενισχύσουν την κατηγορία των νηστίσιμων προϊόντων.

Πιο συγκεκριμένα και σε παγκόσμιο επίπεδο, η έρευνα της Imarc προβλέπει για την αγορά vegan διατροφικών προϊόντων σύνθετο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης (CAGR) 10,14% την περίοδο 2022-2027. Η αύξηση των περιστατικών χρόνιων νοσημάτων είναι ένας από τους βασικούς παράγοντες που ενισχύουν τις πωλήσεις των vegan τροφίμων, ενώ ενισχυτικά λειτουργεί το αυξανόμενο ενδιαφέρον των καταναλωτών για τα δικαιώματα και την ευημερία των ζώων. Σε κάθε περίπτωση, η έρευνα σημειώνει τη μεγάλη ανάπτυξη της κατηγορίας τα επόμενα χρόνια, η οποία στην Ελλάδα «μεταφράζεται» σε θετικές προσδοκίες και για τον τομέα των νηστίσιμων προϊόντων.

Η vegan αγορά ενισχύει τα νηστίσιμα προϊόντα στην Ελλάδα

Η αγορά των vegan προϊόντων διευρύνεται διαρκώς και αναμένεται να αποτελέσει κυρίαρχη κατηγορία τα επόμενα χρόνια, τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα. Όλο και περισσότεροι κωδικοί είναι διαθέσιμοι πλέον και για τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα της μικρής λιανικής στην πατρίδα μας, με κορυφαίες εταιρείες στον κλάδο των τροφίμων, των απορρυπαντικών, της προσωπικής υγιεινής και άλλων να λανσάρουν πλέον σχετικά προϊόντα.
Τα νούμερα αναμένεται όμως να συνεχίσουν να μεγαλώνουν με γοργό ρυθμό και τα επόμενα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι το χρηματοοικονομικό ίδρυμα της UBS σε πρόσφατη έκθεσή του εκτίμησε ότι ο τζίρος της αγοράς των plant-based προϊόντων θα εκτιναχθεί από 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2018 σε 85 δισεκατομμύρια δολάρια (ή 76 δισεκατομμύρια ευρώ) το 2030.

Ως εκ τούτου, γίνεται αντιληπτό ότι η ζήτηση για vegan και plant-based προϊόντα θα συνεχίσει να είναι ανοδική, διαμορφώνοντας αντίστοιχα και τα ράφια στα μίνι μάρκετ και στα υπόλοιπα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου και της μικρής λιανικής, ειδικά την περίοδο της Σαρακοστής, που οι πωλήσεις των συγκεκριμένων προϊόντων ενισχύονται όχι μόνο από τους vegans, αλλά και από όσους νηστεύουν για το Πάσχα. Όσον αφορά την ανοδική πορεία της vegan αγοράς πάντως, χαρακτηριστικά είναι και τα στοιχεία από πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ για τις διατροφικές τάσεις που θα κυριαρχήσουν στο μέλλον, επηρεάζοντας τον κλάδο του σούπερ μάρκετ και της μικρής λιανικής.

Όπως έχει γίνει ήδη σαφές και στους επαγγελματίες του μίνι μάρκετ, όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν χορτοφαγικές δίαιτες, αναζητώντας εναλλακτικά προϊόντα στα ράφια. Σύμφωνα με την έρευνα, στην Ελλάδα, το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν χορτοφάγοι βρίσκεται περίπου στο 4%, δηλαδή 400.000 πολίτες, με τους μισούς από αυτούς να αυτοπροσδιορίζονται ως vegans (δεν καταναλώνουν καθόλου ζωικά προϊόντα) και τους άλλους μισούς ως vegetarians (δεν καταναλώνουν κρέας, ψάρι κ.λπ.). Δίπλα σε αυτή την κατηγορία καταναλωτών υπάρχουν οι flexitarians ή ημιχορτοφάγοι, καταναλωτές δηλαδή που προσπαθούν να υιοθετήσουν μια πιο χορτοφαγική διατροφή, αλλά όχι ολοκληρωτικά χορτοφαγική. Η κατηγορία αυτή εκπροσωπεί περίπου το 15% του πληθυσμού, περίπου 1,5 εκατ. πολίτες, δηλαδή μια πολύ σημαντική κοινωνική και καταναλωτική ομάδα.

Η άνοδος των πωλήσεων στην κατηγορία των κατεψυγμένων προϊόντων κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής φτάνει ακόμη και στο 15%.

Η προαναφερθείσα τάση αναμένεται να κάνει πιο έντονη την αναζήτηση για εναλλακτικά φυτικά υλικά, τρόφιμα και προϊόντα, προκειμένου να καλυφθούν οι υπάρχουσες διατροφικές συνήθειες. Προϊόντα όπως το φυτικό τυρί, τα φυτικά γάλατα, το κρέας εργαστηρίου κ.λπ. κυκλοφορούν ήδη στην ελληνική αγορά. Υπάρχει άλλωστε πλέον ένα καταναλωτικό κοινό που κάνει τις συγκεκριμένες διατροφικές επιλογές (αν και σε χαμηλότερο ποσοστό σε σχέση με το εξωτερικό). Τα ποσοστά των καταναλωτών που υιοθετούν αυτές τις κατηγορίες είναι
αξιοσημείωτα.

Το 14% καταναλώνει γαλακτοκομικά φυτικής προέλευσης, το 11% θα έτρωγε κρέας εργαστηρίου, ενώ το 19% θεωρεί αυτές τις εναλλακτικές ως πιο υγιεινές. Όλα τα παραπάνω προϊόντα, όμως, συμπεριλαμβάνονται και στην κατηγορία των νηστίσιμων προϊόντων, με αποτέλεσμα η περίοδος της Σαρακοστής να εμφανίζεται έτοιμη να επωφεληθεί από το συνδυασμό στις καταναλωτικές τάσεις, αυξάνοντας ακόμη περισσότερο τη ζήτηση για τους εν λόγω κωδικούς στα καταστήματα και της μικρής λιανικής.