Απαραίτητη η αξιοποίηση των νηστίσιμων προϊόντων στα μίνι μάρκετ
Οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής αναζητούν όλο το χρόνο ευκαιρίες προκειμένου να ενισχύσουν τον τζίρο των καταστημάτων τους, αλλά και να ικανοποιήσουν τους πελάτες που διαβαίνουν το «κατώφλι» τους. Αυτή την περίοδο, ιδανική ευκαιρία για ένα έξτρα έσοδο αποτελεί η κατηγορία των σαρακοστιανών, καθώς η Καθαρά Δευτέρα πλησιάζει, εγκαινιάζοντας την περίοδο της νηστείας. Παρά το γεγονός ότι οι διατροφικές συνήθειες, κυρίως των νεότερων, έχουν αλλάξει τα τελευταία χρόνια, υπάρχει στην Ελλάδα ακόμα ένα ποσοστό καταναλωτών που νηστεύει και επιλέγει τα μίνι μάρκετ για να καλύψει τις ανάγκες του. Οι περισσότεροι καταστηματάρχες διατηρούν όλο τον χρόνο κάποια βασικά νηστίσιμα προϊόντα, με τον χαλβά να αποτελεί το σημαντικότερο εξ αυτών και εκείνο που «φεύγει» περισσότερο, ενώ επενδύουν σε επιπλέον προϊόντα την περίοδο της Σαρακοστής.
Οι παραδοσιακοί χαλβάδες και τα χαλβαδάκια, κάποια νηστίσιμα γλυκά και όλα τα προϊόντα της νηστείας, όπως τα βαζάκια με τουρσί, οι κονσέρβες με φασόλια και ντολμαδάκια, τα ξεχωριστά αρτοσκευάσματα όπως τα κριτσίνια και τα παξιμαδάκια και φυσικά οι θαλασσινές λιχουδιές με τα καλαμαράκια και τα χταποδάκια είναι δεδομένο ότι θα προσελκύσουν το βλέμμα όσων νηστεύουν, αν αξιοποιηθούν μέσα στο κατάστημά. Την ίδια ώρα, η ανάπτυξη της vegan αγοράς έχει φέρει στα ράφια και στα ψυγεία των καταστημάτων της μικρής λιανικής πλήθος ακόμα νέων προϊόντων, τα οποία μπορούν να καταναλώσουν όσοι νηστεύουν. Φυτικό τυρί, εναλλακτικοί τύποι κρέατος αλλά και ψαριού, καθώς και πλήθος vegan μπισκότων και άλλων αντίστοιχων γλυκών σνακ δίνουν την ευκαιρία στον επαγγελματία του κλάδου να δημιουργήσει ένα ολόκληρο ράφι στο κατάστημά του. Πολλοί καταναλωτές που νηστεύουν, μάλιστα, μπορεί να έχουν για πρώτη φορά τη δυνατότητα να δοκιμάσουν vegan προϊόντα, ώστε να τα ενσωματώσουν στη διατροφή τους την περίοδο της νηστείας, αλλά και μετά το τέλος αυτής αν μείνουν ικανοποιημένοι.
Ελκυστικά τα κατεψυγμένα προϊόντα
Τα θαλασσινά παραδοσιακά συνδέονται με την περίοδο της Σαρακοστής αλλά και με την ισορροπημένη διατροφή, αφού παρέχουν σημαντικά οφέλη στον οργανισμό και δεν περιέχουν πολλές θερμίδες. Επειδή μάλιστα οι σύγχρονοι καταναλωτές δεν διαθέτουν χρόνο για την προετοιμασία γευμάτων, οι ready to eat προτάσεις που περιέχουν θαλασσινά κερδίζουν σταδιακά έδαφος και στα μίνι μάρκετ. Ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής είναι εύκολο να βρει μια μεγάλη γκάμα έτοιμων γευμάτων που περιέχουν γαρίδες, καλαμάρια, όστρακα, χταπόδια και άλλα θαλασσινά που έχουν ιδιαίτερη ζήτηση κατά τη νηστεία.
Παρά το γεγονός ότι οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει, υπάρχει στην Ελλάδα ακόμα ένα ποσοστό καταναλωτών που νηστεύει και επιλέγει τα μίνι μάρκετ για να καλύψει τις ανάγκες του.
Η κατηγορία των κατεψυγμένων είναι όμως αυτή που μοιάζει πιο ελκυστική τον τελευταίο καιρό για τους καταναλωτές στην Ελλάδα. Τα κατεψυγμένα τρόφιμα ήταν ανάμεσα στα είδη των οποίων οι πωλήσεις εκτινάχθηκαν και στο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 254% εν μέσω κορωνοϊού, ενώ η άνοδός τους συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, τα κατεψυγμένα προϊόντα αποτέλεσαν κορυφαία επιλογή για το κοινό, αφού είδη όπως η κατεψυγμένη πίτσα, τα λαχανικά, τα έτοιμα γεύματα και οι προτηγανισμένες πατάτες έδιναν εύκολες και γρήγορες λύσεις για όλη την οικογένεια. Η αυξημένη ζήτηση των κατεψυγμένων προϊόντων δεν ήταν παροδική, αφού η γενικότερη τάση και τα δυναμικά νέα λανσαρίσματα των εταιρειών δείχνουν ότι και στο μέλλον η κατηγορία θα ξεχωρίσει στο καλάθι του νοικοκυριού.
Τα κατεψυγμένα προϊόντα είναι μάλιστα από αυτά που ξεχωρίζουν κάθε χρόνο την περίοδο της Σαρακοστής και της Μεγάλης Εβδομάδας. Στοιχεία παλαιότερων χρόνων από το συγκεκριμένο διάστημα δείχνουν ότι οι πωλήσεις τους αυξάνονται σε μεγάλο βαθμό, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη γενικότερα στα τρόφιμα να παρουσιάζουν τα κατεψυγμένα προϊόντα, όπως ψάρια, πίτες και λαχανικά. Η άνοδος μάλιστα φτάνει συχνά και το 15%. Σημαντική αύξηση πωλήσεων σημειώνεται συνήθως και στα snacks, κυρίως σε μπισκότα, πατατάκια και σοκολάτες, ενώ ειδικά τη Μεγάλη Εβδομάδα, τα αναψυκτικά εμφανίζουν τις υψηλότερες πωλήσεις.
Νέο μέτρο το «Καλάθι της Σαρακοστής»
Η συντριπτική πλειονότητα των καταστημάτων της μικρής λιανικής δείχνει να αδιαφορεί για το λεγόμενο «καλάθι του νοικοκυριού», το μέτρο της κυβέρνησης για την αντιμετώπιση των μεγάλων ανατιμήσεων στο σύνολο των προϊόντων σε σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ. Το οργανωμένο λιανεμπόριο είναι υποχρεωμένο να ακολουθεί το νέο μέτρο, αλλά τα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν τη δυνατότητα να μην ασχοληθούν, και αυτό φαίνεται ότι κάνουν μέχρι στιγμής. Σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να σημειωθεί ότι μετά το «καλάθι των Χριστουγέννων» και το «καλάθι της Πρωτοχρονιάς», η κυβέρνηση έχει ετοιμάσει και το «καλάθι της Σαρακοστής». Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης προανήγγειλε το σαρακοστιανό καλάθι του νοικοκυριού με σχετικές του δηλώσεις, ενώ χαρακτήρισε επιτυχημένη την όλη συνεισφορά του καλαθιού στην αντιμετώπιση της ακρίβειας. Ειδικότερα, ο Νίκος Παπαθανάσης σε ερώτηση εάν θα υπάρξει καλάθι νοικοκυριού για τα σαρακοστιανά, ανέφερε ότι αναμένεται να ακολουθηθεί το μοντέλο των χριστουγεννιάτικων εορτών με επιλογές ορισμένων προϊόντων που προτιμούνται τη συγκεκριμένη περίοδο πριν από το Πάσχα.
Στη μάχη του ανταγωνισμού τα μίνι μάρκετ
Όπως γίνεται αντιληπτό, τα σούπερ μάρκετ θα αποκτήσουν ένα ακόμη όπλο στη μάχη του ανταγωνισμού με τη μικρή λιανική την περίοδο της Σαρακοστής με τα νηστίσιμα προϊόντα. Τα μίνι μάρκετ, όμως, έχουν το πλεονέκτημα να προσελκύουν πιο εύκολα τις αγορές της τελευταίας στιγμής και έτσι ένα πλούσιο ράφι με προϊόντα της συγκεκριμένης κατηγορίας μπορεί να αποτελέσει δέλεαρ για τους καταναλωτές που έχουν… ελλείψεις στις αγορές τους και ψάχνουν μια γρήγορη λύση για να μη χαλάσουν τη νηστεία τους. Αν γίνει μάλιστα και ο συνδυασμός με τη vegan αγορά, το ξεχωριστό ράφι με τα εν λόγω προϊόντα μπορεί να έχει αυξημένες πωλήσεις και στους vegan καταναλωτές, που θα δουν στο διάστημα αυτό μια ευρεία γκάμα κωδικών για τη διατροφή τους.