E-shop. Οι online αγορές εκτοξεύτηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού και αναμένεται να κυριαρχήσουν τα επόμενα χρόνια και στην αγορά της μικρής λιανικής, γεγονός που αναγκάζει τα μίνι μάρκετ να «στραφούν» προς τη λύση των e-shops.
Του Βάιου Τασούλα
Στην ηλεκτρονική αγορά οδηγούνται και τα μίνι μάρκετ
Η πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε την καθημερινότητα των ανθρώπων και στην Ελλάδα, διαμορφώνοντας νέα δεδομένα και στην αγορά. Πολλές καταναλωτικές συνήθειες εμφανίζονται διαφορετικές τα τελευταία χρόνια, ενώ οι εκτιμήσεις θέλουν μία εντελώς νέα εικόνα να καθιερώνεται στο άμεσο μέλλον. Η πιο σημαντική αλλαγή, πάντως, αφορά τις online πωλήσεις, οι οποίες «έτρεξαν» με ανεπανάληπτους ρυθμούς από την πρώτη καραντίνα και μετά, «κερδίζοντας» έναν μεγάλο αριθμό πελατών, που δείχνουν να εξοικειώνονται πια με το συγκεκριμένο κανάλι πωλήσεων. Η τάση αυτή επηρεάζει σημαντικά, επίσης, τα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική, αφού σε απόλυτα ανοδική τροχιά βρίσκεται και το λεγόμενο e-grocery, όπου οι Έλληνες καταναλωτές στράφηκαν στις διαδικτυακές αγορές, τόσο για τα ψώνια του σούπερ μάρκετ όσο και των ψιλικών. Για τον λόγο αυτό, έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά και τα πρώτα e-shops της μικρής λιανικής, δείχνοντας ότι η αγορά θα κινηθεί σύντομα προς αυτή την κατεύθυνση.
Τα πρώτα e-shops από επαγγελματίες της μικρής λιανικής έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους και στην Ελλάδα.
Δύο στους τρεις Έλληνες επέλεξαν το e-grocery
Τα σχετικά στοιχεία επιβεβαιώνουν τη στροφή των καταναλωτών στις αγορές προϊόντων σούπερ και μίνι μάρκετ μέσω e-shop. Έρευνα του ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και της εταιρείας Convert Group (ηγέτιδα στην παροχή και ανάλυση δεδομένων του παγκόσμιου ηλεκτρονικού εμπορίου καταναλωτικών αγαθών και φαρμάκων) έδειξε ότι 2 στους 3 αγοραστές e-grocery στην Ελλάδα υιοθέτησε τις ηλεκτρονικές αγορές την περίοδο του Lockdown και πως 1 στους 2 εξ αυτών αγοράζει τρόφιμα μέσω διαδικτύου τουλάχιστον 1 φορά τον μήνα ή συχνότερα. Άλλωστε, οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020, σύμφωνα με την Convert Group, τα 163 εκατ. ευρώ, με αύξηση 262% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η συνολική αξία της διαδικτυακής αγοράς είναι ακόμα μεγαλύτερη αν λάβουμε υπόψη τα συνοικιακά καταστήματα κ.λπ. Παράλληλα, η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ σημειώνει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ και μίνι μάρκετ online συστηματικά έχει φτάσει πλέον στο 12% το 2021 – έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019. Η πλειοψηφία των αγοραστών από ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ πραγματοποίησε την πρώτη της αγορά την περίοδο της πανδημίας. Συγκεκριμένα, το 45% το 2020 και το 21% το 2021. Μόνο 1 στους 3 αγοραστές (33%) είχε αγοράσει νωρίτερα προϊόντα σούπερ μάρκετ μέσω διαδικτύου. Επίσης, το 41% των online αγοραστών απάντησαν ότι ψώνισαν για πρώτη φορά προϊόντα σούπερ μάρκετ μέσω διαδικτύου λόγω των μέτρων περιορισμού κυκλοφορίας και το 28% λόγω φόβου επίσκεψης σε φυσικό κατάστημα. Ένα ποσοστό 10% δε αποδίδει την έναρξη ηλεκτρονικών αγορών στη μακρόχρονη παραμονή στο σπίτι. Τα ποσοστά αυτά είναι ακόμα υψηλότερα στο κοινό που ξεκίνησε τις αγορές του το 2021. Όσον αφορά τη συχνότητα των ηλεκτρονικών αγορών, παραμένει μεν χαμηλότερη, αλλά με σημαντικά υψηλή δαπάνη ανά αγορά. Ο μέσος αγοραστής e-supermarket πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 16 αγορές τον χρόνο. Επιπλέον, 1 στους 2 αγοραστές ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, το 46%, αγοράζει τουλάχιστον μία φορά τον μήνα. Ειδικά για τους αγοραστές e-grocery οι online αγορές αντιστοιχούν κατά μέσο όρο στο 35% των συνολικών αγορών τους για προϊόντα παντοπωλείου, με ποσό μηνιαίας δαπάνης 146 ευρώ ανά μήνα.
Το online σούπερ μάρκετ εκτόξευσε τις πωλήσεις του στο πρώτο εξάμηνο του 2021, με την αύξηση να φθάνει το 122%.
«Μονόδρομος» οι επενδύσεις στα e-shops
Όπως γίνεται αντιληπτό, η τάση των online αγορών, ακόμα και στα τρόφιμα, παγιώνεται στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα τα σούπερ μάρκετ ήδη να επενδύουν στην ενίσχυση των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων, τα οποία «δοκιμάστηκαν» τον τελευταίο χρόνο από το βάρος των μαζικών παραγγελιών. Πρόκειται, βέβαια, για μία τάση που ήρθε για να μείνει. Σύμφωνα με έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου, με τη λήξη της καραντίνας οι καταναλωτές δεν επέστρεψαν αυτόματα στο φυσικό δίκτυο των καταστημάτων, αλλά συνέχισαν να αγοράζουν online, δείχνοντας αυξημένη εμπιστοσύνη στο ηλεκτρονικό κανάλι. Αντίστοιχα, μελέτη του Convert Group δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές έχουν εξοικειωθεί πια με το συγκεκριμένο κανάλι και φαίνεται ότι το προτιμούν πλέον και για τα ψώνια τους.
Ειδικότερα, το online σούπερ μάρκετ εκτόξευσε τις πωλήσεις του στο πρώτο εξάμηνο του 2021, με την αύξηση να φθάνει το 122% στην αξία των πωλήσεων, συγκριτικά με το αντίστοιχο πρώτο εξάμηνο του 2020. Η συνολική αξία των online αγορών σε τιμές λιανικής δε άγγιξε το πρώτο εξάμηνο τα 140,6 εκατομμύρια ευρώ, με αποτέλεσμα οι προ πανδημίας πωλήσεις του κλάδου να φαντάζουν πλέον μακρινό παρελθόν, αφού μόνο τους πρώτους έξι μήνες του 2021 ο τζίρος ήταν παραπάνω από τριπλάσιος από τον συνολικό τζίρο του 2019. Στελέχη της αγοράς εκτιμούν, έτσι, ότι οι επενδύσεις στα e-shops, που έχουν ήδη αρχίσει να αυξάνονται από πλευράς σούπερ μάρκετ, θα αποτελέσουν «μονόδρομο» τα επόμενα χρόνια και για τη μικρή λιανική. Η τελευταία θα πρέπει σίγουρα να επενδύσει με τη σειρά της σε αντίστοιχα κανάλια του διαδικτύου, ώστε να διατηρήσει την πελατεία της.