Οnline ψώνια Η πανδημία του κορωνοϊού «εκτόξευσε» τις ηλεκτρονικές παραγγελίες και τις πωλήσεις και στα προϊόντα του σούπερ και μίνι μάρκετ, οι οποίες αναδεικνύουν και νέες προτιμήσεις από την πλευρά των καταναλωτών στην Ελλάδα.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Οι διαδικτυακές αγορές δείχνουν νέες τάσεις
Νέα δεδομένα έχουν αρχίσει να διαμορφώνονται και στη χώρα μας, μετά την πανδημία και τα Lockdown που άλλαξαν τη ζωή όλων μας. Ανάμεσα στις αλλαγές που καταγράφονται είναι κι ο τρόπος που κάνουμε πια τα ψώνια μας από τα σούπερ και μίνι μάρκετ, αλλά κι η γενικότερη καταναλωτική συμπεριφορά, αφού νέες τάσεις έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους.
Το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) στο πλαίσιο κυλιόμενης έρευνας καταναλωτών που πραγματοποιεί, με δείγμα 850 ατόμων (συλλογή τέλος 2020) με θέμα τις καταναλωτικές συνήθειες των καταναλωτών λόγω της εμφάνισης του ιού COVID-19 στην Ελλάδα, κατέγραψε ενδιαφέρουσες απόψεις των καταναλωτών σε σχέση με τις ηλεκτρονικές αγορές προϊόντων σούπερ μάρκετ. Οnline ψώνια
Είναι χαρακτηριστικό, άλλωστε, ότι οι πωλήσεις του online καναλιού των σούπερ μάρκετ έχουν ξεπεράσει το 2020 τα 100 εκατ. ευρώ, δηλαδή ήταν υπερδιπλάσιες συγκριτικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις που πραγματοποιήθηκαν το 2019, οι οποίες είχαν διαμορφωθεί στα 46,7 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την Convert Group. Η συνολική αξία της online αγοράς είναι σημαντικά μεγαλύτερη, αν λάβουμε υπόψη τα συνοικιακά καταστήματα κ.λπ. Παράλληλα, η έρευνα καταναλωτών του ΙΕΛΚΑ καταγράφει ότι το κοινό που αγοράζει τρόφιμα και γενικά είδη σούπερ μάρκετ online έχει φτάσει πλέον στο 25%, έναντι ενός πολύ μικρού ποσοστού 1-2% το 2019. Οnline ψώνια
Το delivery στο φαγητό έχει φυσικά «εκτιναχθεί», αλλά μεγάλη άνοδος παρατηρείται και στις τηλεφωνικές παραγγελίες από συνοικιακά καταστήματα, όπως παντοπωλεία, οπωροπωλεία κ.ά. (έφθασε μέχρι και το 17% των καταναλωτών), ενώ οι online παραγγελίες από το σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν ακόμη και κατά 12%. Οnline ψώνια
Τα πλεονεκτήματα των αγορών μέσω διαδικτύου
Η έρευνα σημειώνει, επίσης, ότι το βασικό πλεονέκτημα των ηλεκτρονικών αγορών όπως αναγνωρίζεται από το ευρύ κοινό (ανεξάρτητα από το αν είναι αγοραστές μέσω ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ) είναι η ασφάλεια από τον κορωνοϊό σε ποσοστό 40%. Ακολουθεί η ευκολία των αγορών σε ποσοστό 38%, η ταχύτητα αγορών με 23% κι η αναζήτηση προσφορών με 22%. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις καταναλωτές( 25%) δεν έχει εικόνα για τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών, κάτι που αποτελεί ένδειξη για ακόμη μεγαλύτερες δυνατότητες ανάπτυξης της αγοράς. Οnline ψώνια
Μεγάλη άνοδος παρατηρείται και στις τηλεφωνικές παραγγελίες από συνοικιακά καταστήματα, όπως τα παντοπωλεία και τα οπωροπωλεία.
Ακόμη πιο σημαντικά ευρήματα, όμως, παρέχει η περεταίρω ανάλυση στο εστιασμένο δείγμα όσων αποτελούν αγοραστές προϊόντων από τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Σε αυτή την περίπτωση, τα πλεονεκτήματα των ηλεκτρονικών αγορών παραμένουν στην ίδια σειρά, αλλά με σημαντικά υψηλότερα ποσοστά. Το 71% θεωρεί ότι παρέχουν ασφάλεια από τον κορωνοϊό, το 63% ευκολία αγορών, το 41% ταχύτητα αγορών. Τα στοιχεία αυτά, ουσιαστικά, δείχνουν ότι ναι μεν ο κύριος λόγος έναρξης αγορών μέσω διαδικτύου είναι η ασφάλεια από την πανδημία, ωστόσο η άνεση κι η ταχύτητα που προσφέρουν τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ αποτελούν τους κύριους λόγους διατήρησης αυτής της αγοραστικής συνήθειας. Οnline ψώνια
Η επιλογή του online μάρκετ
Όσον αφορά την επιλογή του σημείου ηλεκτρονικής πώλησης, είναι αξιοσημείωτο ότι η πλειονότητα σε ποσοστό 52% προτιμά το ηλεκτρονικό κατάστημα της ίδιας αλυσίδας σούπερ μάρκετ από την οποία αγοράζει κι εκτός διαδικτύου, από τα φυσικά καταστήματά της. Αυτό δείχνει ότι τα ηλεκτρονικά καταστήματα σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα απολαμβάνουν υψηλή πιστότητα από τους αγοραστές, κάτι που αφήνει περιθώρια για ανάπτυξη νέων υπηρεσιών.
Αθροιστικά ηλεκτρονικό κατάστημα αλυσίδας με φυσικό δίκτυο θα επέλεγαν 2 στους 3 καταναλωτές, το 66% (52% της ίδιας αλυσίδας και 14% άλλης αλυσίδας), κάτι που δείχνει τη σημασία που δίνουν οι καταναλωτές στην αξιοπιστία του φυσικού καταστήματος. Οnline ψώνια
Μόλις 11% θα επέλεγαν ηλεκτρονικό κατάστημα χωρίς φυσικό σημείο πώλησης. Πρόκειται για μια σημαντική ιδιαιτερότητα της αγοράς τροφίμων που δεν συναντάται εύκολα σε αγορές άλλων αγαθών. Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι στη δεύτερη θέση επιλογής σημείου αγοράς με ποσοστό 21% βρίσκεται η χρήση ηλεκτρονικής πλατφόρμας με πολλά καταστήματα τροφίμων, όπως είναι το e-food και το box. Το νέο αυτό μοντέλο αγορών που εμφανίστηκε μόλις την προηγούμενη άνοιξη στην αγορά έχει κερδίσει ήδη σημαντικό έδαφος. Οnline ψώνια
Οι παράγοντες που «κερδίζουν» τους καταναλωτές
Οι παράγοντες με τους οποίους επιλέγουν οι χρήστες να κάνουν τις αγορές τους είναι επίσης ενδιαφέροντες. Η δωρεάν αποστολή προϊόντων θεωρείται πρακτικά δεδομένη από την πλευρά των πελατών, με ποσοστό 73%. Η ποιότητα των φρέσκων προϊόντων και των προϊόντων ψυγείου με ποσοστό 71% είναι κάτι που φαίνεται να αποτελεί ουσιαστική απαίτηση του κοινού και βασικό παράγοντα διαφοροποίησης.
Σημαντικοί, επίσης, παράγοντες είναι η ταχύτητα παράδοσης με 69% (ένας τομέας όπου οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ παρουσιάζουν ουσιαστική βελτίωση τους τελευταίους μήνες με αυθημερόν παράδοση), οι τιμές των προϊόντων επίσης με 69% (οι πιο πολλές εταιρείες έχουν κοινή τιμολογιακή πολιτική για ψηφιακό και φυσικό δίκτυο) κι η ευκολία χρήσης του site ή της εφαρμογής τηλεφώνου πάλι με 69%. Αντίθετα, υπηρεσίες όπως είναι η παραλαβή από το κατάστημα κι η παρακολούθηση παραγγελίας δεν παρουσιάζουν ενδιαφέρον, με χαμηλά ποσοστά 38% και 43% αντίστοιχα.