Ο τομέας των παγωτών αποτελεί συχνά ένα από τα πιο ισχυρά «όπλα» για τους επαγγελματίες στα μίνι μάρκετ και τη μικρή λιανική, αφού αποτελεί τον «κράχτη» των καταστημάτων, προσελκύοντας τους καταναλωτές, ειδικά κατά την περίοδο του καλοκαιριού. Νέα παγωτά για το καλοκαίρι του 2019
Της Ελένης Σαραντάκη
Πολλαπλά οφέλη για τα μίνι μάρκετ
Tα παγωτά στην Ελλάδα αποτελούν μία από τις σημαντικότερες αγορές, καθώς, με την καλοκαιρία να διαρκεί στη χώρα μας σχεδόν έξι μήνες, η κατανάλωσή τους είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με αυτή των άλλων χωρών της Ευρώπης κι όχι μόνο. Από μικρά παιδιά, άλλωστε, όλοι οι Έλληνες έχουμε ως ανάμνηση το παγωτατζίδικο ή το περίπτερο ή το ψιλικατζίδικο της γειτονιάς, το οποίο και περιμέναμε, συνήθως εναγωνίως, να φέρει την άνοιξη το ψυγείο με τα παγωτά για τις… πρώτες εξορμήσεις της χρονιάς. Η πλειοψηφία των μίνι μάρκετ σήμερα, βέβαια, προσφέρει παγωτά στους πελάτες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, με τα ψυγεία να είναι γεμάτα και κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Περιθώριο ανάπτυξης στην αγορά
Στη χώρα μας, ναι μεν καταναλώνουμε περισσότερο παγωτό από κάποιες βόρειες χώρες, από την άλλη, όμως, τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει τεράστιο περιθώριο ανάπτυξης. Κι αυτό, γιατί η εγχώρια κατά κεφαλήν κατανάλωση παγωτού κινείται σε χαμηλά συγκριτικά επίπεδα, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Ιταλία κι η Ισπανία. Συγκεκριμένα, ο μέσος Έλληνας φέρεται να καταναλώνει περί τα 5,5–6 κιλά παγωτό τον χρόνο, έναντι των ακόμη και 14 κιλών τον χρόνο, που καταναλώνουν άλλοι μεσογειακοί λαοί. Το γεγονός αυτό, λοιπόν, από μόνο του υποδεικνύει σημαντική προοπτική για τον τομέα, ο οποίος, μάλιστα, ενισχύθηκε κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Η κατηγορία των παγωτών κατέγραψε ανοδική τάση σε όγκο πωλήσεων κατά 33,8% και σε αξία κατά 30,4%, το 2018 στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η χαμηλή τιμή των περισσότερων παγωτών οδήγησε τους καταναλωτές να «στραφούν» σε αυτή τη λύση επιδορπίου κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης στη χώρα, με τις πωλήσεις να ακολουθούν ανοδική τάση ακόμη και στην περίοδο των capital controls, αλλά και γενικότερα το 2015 και το 2016. Με βάση τα στοιχεία πενταμήνου της IRI για το 2018, η κατηγορία των παγωτών κατέγραψε ανοδική τάση, σε όγκο πωλήσεων κατά 33,8% και σε αξία κατά 30,4%, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο την αμέσως προηγούμενη χρονιά. Είναι ενδεικτικό ότι σε δύο ισχυρές «αλυσίδες» σούπερ μάρκετ η αύξηση στην κατανάλωση παγωτού το πρώτο πεντάμηνο άγγιξε ακόμα και το 40%, αποτέλεσμα που επιβεβαιώνει το περιθώριο ανάπτυξης.
Οφέλη αλλά και προβλήματα στα μίνι μάρκετ
Όσον αφορά τα καταστήματα της μικρής λιανικής, πάντως, τα παγωτά αποτελούν ένα προϊόν με πολλαπλά οφέλη, αλλά και σημαντικά προβλήματα. Όπως είπαν στο περιοδικό «Mini Market & Μικρή Λιανική» πολλοί επαγγελματίες της αγοράς, το κέρδος από τις πωλήσεις παγωτών έχει περιοριστεί σημαντικά στα καταστήματά τους. Η συρρίκνωση των προμηθευτών τους οδηγεί συχνά σε… μονόδρομο, όσον αφορά την επιλογή ψυγείου και προϊόντων για το κατάστημά τους. Τα έξοδα του ρεύματος είναι πολύ μεγάλα, και σε πολλές περιπτώσεις ασύμφορα, ειδικά για τη διατήρηση του ψυγείου των παγωτών όλο το χρόνο.
Από την άλλη πλευρά, το ψυγείο με τα παγωτά αποτελεί κι ένα από τα πιο «ισχυρά όπλα» για τα μίνι μάρκετ, τα περίπτερα και τα καταστήματα ψιλικών. Καταρχάς, τα παγωτά το καλοκαίρι είναι το Νο1 προϊόν στην προσέλκυση πελατών, με την κίνηση στα εν λόγω μαγαζιά να αυξάνεται κατακόρυφα σε αυτό το διάστημα και με παράλληλα οφέλη από τις πωλήσεις των υπολοίπων προϊόντων. Επίσης, σε καταστήματα που βρίσκονται κοντά σε πλατείες και σχολεία, ο τζίρος από τα παγωτά μπορεί να είναι τόσο μεγάλος, ώστε να προσφέρει κι ένα ιδιαίτερα σημαντικό έσοδο, ικανό να αντισταθμίσει άλλες «απώλειες» από προϊόντα του… χειμώνα.
Οι «κυρίαρχοι» του παγωτού στην Ελλάδα
Στην αγορά του συσκευασμένου παγωτού κυριαρχούν σήμερα 4 εταιρείες, οι οποίες κι έχουν υπό την σκέπη τους παραδοσιακά brands, με ιστορία χρόνων στη μικρή λιανική της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, δύο από τις πιο γνωστές μάρκες, η ΕΒΓΑ κι η Algida ανήκουν πλέον στην πολυεθνική εταιρεία ΕΛΑΪΣ – Unilever Hellas, ενώ τα παγωτά της ΔΕΛΤΑ έχουν προστεθεί εδώ και χρόνια στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της επίσης πολυεθνικής Nestle, η οποία με τη σειρά της έχει παραχωρήσει την εν λόγω δραστηριότητα στη Froneri Hellas. Ανερχόμενη δύναμη αποτελεί, όμως, και μία ελληνική εταιρεία, η γαλακτοβιομηχανία Κρι–Κρι, η οποία κι έχει αυξήσει σημαντικά τα μερίδιά της στην αγορά. Αντίστοιχα, ένα μεγάλο αριθμό ψυγείων σε όλη την Ελλάδα συνεχίζει να τροφοδοτεί κι η Mars Hellas, η οποία λανσάρει διαρκώς νέα προϊόντα, σε συνεργασία με πολλά γνωστά brands της σοκολάτας, όπως τα Snickers και τα m&m’s.
Όσον αφορά τη «μάχη» της αγοράς, λοιπόν, τα πιο πρόσφατα στοιχεία που αφορούν τα μερίδια σε όγκο του πενταμήνου 2018 (Nielsen) θέλουν για το σύνολο της αγοράς τη Froneri να εμφανίζει μερίδιο 21,9%, την Kρι Kρι 15%, την Algida 13,2%, την EBΓA 9,9%, την ιδιωτική ετικέτα 24,8% και τους λοιπούς 16,2%. Στη μικρή λιανική, όμως, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι περιορισμένα κι έτσι τα αντίστοιχα ποσοστά διαμορφώνονται ως εξής: Froneri 34,5%, Kρι Kρι 22,8%, Algida 19,7%, EBΓA 14,2%, ιδιωτική ετικέτα 1,4%, λοιποί 9,3%.
Οι νέες τάσεις στα παγωτά
Νέες τάσεις διαμορφώνονται τα τελευταία χρόνια και στην αγορά του παγωτού, με τους καταναλωτές να ζητούν, μεταξύ άλλων, πιο υγιεινές επιλογές. Στο πλαίσιο αυτό, έχουν αρχίσει να παίρνουν τη δική τους θέση στα ψυγεία πολλά, διαφορετικά προϊόντα. Μία βασική τάση είναι τα προϊόντα με μηδέν ζάχαρη και λιγότερες θερμίδες, ενώ δεν είναι λίγες πια κι οι επιλογές για vegan παγωτά, καθώς πρόκειται για μία ομάδα καταναλωτών που αυξάνεται διαρκώς και στην Ελλάδα.
Επίσης, εν μέσω κρίσης, τα οικογενειακά παγωτά εμφάνισαν μεγάλη αύξηση στην κατανάλωσή τους κι έτσι οι μεγάλες συσκευασίες ενισχύθηκαν στα χαρτοφυλάκια των εταιρειών. Τέλος, ως νέα τάση θα πρέπει να καταγραφεί κι η… σύμπραξη των brand πολλών παγωτών με άλλα γνωστά brand στις σοκολάτες, τα μπισκότα κτλ. Στα ψυγεία μπορεί κανείς να βρει σήμερα παγωτό ION, Lacta, Παπαδοπούλου, m&m’s και πολλά ακόμη αντίστοιχα προϊόντα.