Η αίσθηση χαράς που φέρνει σε όλους μας η λέξη «παγωτό» επιβεβαιώνεται τακτικά και από τις σχετικές επιστημονικές έρευνες. Ωστόσο εκτός από την προσωπική απόλαυση, τα παγωτά έχουν τη «δύναμη» να ικανοποιήσουν τους επαγγελματίες της αγοράς, και οικονομικά, τώρα που ξεκινά ουσιαστικά και η κύρια περίοδος της κατανάλωσής τους.
Του Στέλιου Ασλανίδη
Το παγωτό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την παιδική μας ηλικία, αφού αποτελούσε μία από τις μεγαλύτερες απολαύσεις μας ως παιδιά και όλοι περιμέναμε πώς και πώς τη στιγμή που θα φτιάξει ο καιρός και θα πάρουμε την άδεια των γονιών μας για το πρώτο παγωτό της χρονιάς. Πόσοι από εσάς, για παράδειγμα, δεν συνδυάζατε την παρέλαση της 25ης Μαρτίου με την πρώτη ευκαιρία για να ζητήσετε τον παγωμένο «πειρασμό»;
Οι παλιότεροι σίγουρα θα θυμάστε τον ενθουσιασμό που προκαλούσε η φωνή του παγωτατζή της περιοχής, όταν περνούσε έξω από το σπίτι σας και οι νεότεροι την τρεχάλα στο περίπτερο ή το ψιλικατζίδικο της γειτονιάς και την έκσταση που νιώθατε πάνω από το ψυγείο, προσπαθώντας να διαλέξετε τον πύραυλο, το ξυλάκι ή το κυπελλάκι της αρεσκείας σας.
Σχεδόν όλοι δε, έχουμε μία φωτογραφία ως παιδιά, που είτε τρώμε παγωτό είτε είμαστε… πασαλειμμένοι με αυτό, ενώ και οι σχετικές αναμνήσεις μας, είναι από τις πιο δυνατές. Οι παλιότεροι σίγουρα θα θυμάστε τον ενθουσιασμό που προκαλούσε η φωνή του παγωτατζή της περιοχής, όταν περνούσε έξω από το σπίτι σας και οι νεότεροι την τρεχάλα στο περίπτερο ή το ψιλικατζίδικο της γειτονιάς και την έκσταση που νιώθατε πάνω από το ψυγείο, προσπαθώντας να διαλέξετε τον πύραυλο, το ξυλάκι ή το κυπελλάκι της αρεσκείας σας.
Το παγωτό όμως, δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση ένα προϊόν μόνο για παιδιά, παρά τη συχνή στόχευση των εταιρειών σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Έρευνες έχουν αποδείξει μάλιστα ότι το παγωτό αποτελεί αγαπημένο επιδόρπιο και των ενηλίκων άνω των 35 ετών, σε ένα μεγάλο ποσοστό της τάξης του 40%.
Το δυνατό «χαρτί» του καλοκαιριού
Ειδικά στην Ελλάδα, που το καλοκαίρι διαρκεί σχεδόν 6 μήνες και οι θερμοκρασίες ξεπερνούν ακόμη και τους 40 βαθμούς, η κατανάλωση παγωτού είναι ιδιαίτερα υψηλή, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην πρώτη 10άδα της Ευρώπης.
Πιο συγκεκριμένα, η κατά κεφαλήν κατανάλωση παγωτού στην Ελλάδα ξεπερνούσε τα 8,5 λίτρα σε παλαιότερη μελέτη του ICAP Group και παρά την προφανή μείωση μετά την κρίση, συνεχίζει να βρίσκεται αρκετά πάνω από τον πανευρωπαϊκό μέσο όρο.
Γι’ αυτό και συνεχίζει να αποτελεί ένα από τα πλέον δυνατά «χαρτιά» του καλοκαιριού και για εσάς και για τα καταστήματά σας. Είναι χαρακτηριστικό άλλωστε ότι σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen για το πρώτο 8μηνο του 2017, το παγωτό ήταν ένα από τα λίγα προϊόντα που κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ της χώρας και μάλιστα της τάξης του 5,7%.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Μπασιάς Αθανάσιος
Ακόμη και μετά την αύξηση του ΦΠΑ, το παγωτό παραμένει ένα προϊόν με σημαντικό περιθώριο κέρδους, ενώ μπορεί να αποτελέσει και πόλο έλξης για καταναλωτές ειδικά τώρα το καλοκαίρι. Φροντίστε λοιπόν να εκμεταλλευτείτε τη δυναμική του με κάθε τρόπο.
Ξέρετε ότι…
…τα πρώτα παγωτά έκαναν την εμφάνισή τους περίπου 3.000 χρόνια πριν, όταν οι Κινέζοι ανέμειξαν χιόνι, φρούτα και μέλι.
…το παγωτό είναι μία άριστη πηγή ενέργειας και θρεπτικών ουσιών γιατί περιέχει υδατάνθρακες, πρωτεΐνες γάλακτος, λιπαρά, ασβέστιο, βιταμίνες, φώσφορο και μαγνήσιο, ανάλογα με τα υλικά που χρησιμοποιούνται. Ως γαλακτοκομικό προϊόν, μας προσφέρει βιταμίνες Α, Β1, Β2, Β5 και C.
… ένα παγωτό βανίλια με σοκολάτα γάλακτος μας προσφέρει σχεδόν την ίδια ποσότητα πρωτεϊνών και ασβεστίου που περιέχει και ένα ποτήρι γάλα.
Ένα δεύτερο ψυγείο, νέα προϊόντα και γεύσεις, περισσότερες επιλογές σε οικογενειακές συσκευασίες ή ακόμα και η πώληση χύμα παγωτού –εφόσον υπάρχει τέτοια δυνατότητα– είναι επιλογές που μπορούν να αποδώσουν καρπούς για την επιχείρησή σας.
Οι νέες τάσεις στα παγωτά
Τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να παρατηρούνται και νέες τάσεις στην αγορά παγωτού, όπως η στροφή σε επιλογές ισορροπημένης διατροφής, η αναζήτηση νέων σύγχρονων γεύσεων, αλλά και η αύξηση της κατανάλωσης οικονομικού παγωτού, όπως τα οικογενειακά και οι μεγάλες συσκευασίες.
Στις καινούργιες τάσεις περιλαμβάνονται τα παγωτά χωρίς γλουτένη (gluten free) που λάνσαρε με σχετική πιστοποίηση η εταιρεία Kayak, τα παγωτά με υψηλή περιεκτικότητα πρωτεΐνης, όπως τα Super Spoon με υπερτροφές της Κρι Κρι, αλλά και τα παγωτά από γάλα κατσίκας, βουβάλου, ακόμη και γαϊδούρας, που κάνουν δειλά-δειλά τα πρώτα τους βήματα στην αγορά.
Όσον αφορά δε τις νέες γεύσεις συσκευασμένου παγωτού, πιστές στη ζήτηση μεγαλύτερης ποικιλίας επιλογών, όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εγχώρια αγορά, λίγο-πολύ φροντίζουν να ανανεώνουν την γκάμα τους.
Από το περασμένο κιόλας καλοκαίρι, είδαμε γεύσεις όπως φιστικοβούτυρο, μπακλαβά, μάνγκο και φρούτα του πάθους, ενώ την πρώτη τους εμφάνιση έκαναν και τα παγωτά με αλκοόλ, όπως η σειρά Boss Beyond με ρούμι της Nestlé αλλά και το Ice Cream Darling, το πρώτο συσκευασμένο παγωτό με κρασί στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας πάντως, η ελληνική αγορά θα συνεχίσει να τροφοδοτείται απρόσκοπτα με τα προϊόντα της, ενώ στους 102 εργαζόμενους που έχασαν τη δουλειά τους, προσφέρθηκε σημαντική οικονομική υποστήριξη, ιδιωτική ασφάλιση και υπηρεσίες επαγγελματικής επανατοποθέτησης στην αγορά.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Κυριακόπουλος Ιάσων
Σημαντικά γεγονότα στην αγορά
Μεγάλες αλλαγές είχαμε τα τελευταία χρόνια στην εγχώρια αγορά των συσκευασμένων παγωτών, αφού ήδη από τα πρώτα χρόνια της κρίσης διαμορφώθηκαν νέα δεδομένα, με αρκετές πτωχεύσεις και συγχωνεύσεις. Οι μεγάλοι παίκτες είναι πλέον ελάχιστοι, με αρκετά παραδοσιακά brands να έχουν αλλάξει χέρια εδώ και αρκετό καιρό.
Μία από τις τελευταίες «μετακινήσεις», ήταν αυτή της Mars Hellas, η οποία μετά από μια πενταετία συνεργασίας με τη σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, αποφάσισε το καλοκαίρι του 2016, να πορευτεί με νέο συνεργάτη-διανομέα στην αγορά του παγωτού, την εταιρεία Cold Sin AE, η οποία δραστηριοποιείται στην εμπορία και παραγωγή τροφίμων και ειδών ζαχαροπλαστικής και έχει έδρα στη ΒΙΠΕ Λαμίας.
Το γεγονός που «συγκλόνισε», όμως, την αγορά, έλαβε χώρα στις αρχές της φετινής σεζόν και συγκεκριμένα τον περασμένο Σεπτέμβριο, με την εταιρεία Froneri Hellas να αποφασίζει εντελώς ξαφνικά, να διακόψει τη λειτουργία του εργοστασίου της στον Ταύρο Αττικής και να επαναπροσδιορίζει την οργάνωσή της.
Επρόκειτο για το μεγαλύτερο εργοστάσιο παραγωγής παγωτού στην Ελλάδα, το οποίο είχε εξαγοράσει το 2006 η Nestlé Hellas από τη ΔΕΛΤΑ και έλαβε την επωνυμία και την εταιρική μορφή Froneri Ελλάς Παγωτό, όταν έγινε σύμπραξη της Nestlé με την R&R.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της εταιρείας πάντως, η ελληνική αγορά θα συνεχίσει να τροφοδοτείται απρόσκοπτα με τα προϊόντα της, ενώ στους 102 εργαζόμενους που έχασαν τη δουλειά τους, προσφέρθηκε σημαντική οικονομική υποστήριξη, ιδιωτική ασφάλιση και υπηρεσίες επαγγελματικής επανατοποθέτησης στην αγορά.
Οι «κυρίαρχοι» του παγωτού στην Ελλάδα
Στην αγορά του συσκευασμένου παγωτού κυριαρχούν σήμερα 3+1 εταιρείες, οι οποίες και έχουν υπό τη σκέπη τους, παραδοσιακά brands με ιστορία χρόνων στη μικρή λιανική της Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, δύο από τις πιο γνωστές μάρκες, η ΕΒΓΑ και η ALGIDA ανήκουν πλέον στην πολυεθνική εταιρεία ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas, ενώ τα παγωτά της ΔΕΛΤΑ έχουν προστεθεί εδώ και χρόνια στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της επίσης πολυεθνικής Nestlé, η οποία με τη σειρά της έχει παραχωρήσει την εν λόγω δραστηριότητα στη Froneri Hellas. Ανερχόμενη δύναμη αποτελεί, όμως, και μία ελληνική εταιρεία, η γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, η οποία και έχει αυξήσει σημαντικά τα μερίδιά της στην αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen για το 2017, βρίσκεται στη δεύτερη θέση στο σύνολο της αγοράς παγωτού, με μερίδιο 15,2% σε όγκο πωλήσεων (+2,8 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2016). Τέλος, μεγάλο αριθμό ψυγείων σε όλη την Ελλάδα, συνεχίζει να τροφοδοτεί και η Mars Hellas, μέσω της νέας συνεργασίας της με την Cold Sin AE. Ακολουθούν τα προφίλ και τα κυριότερα brands των τεσσάρων εταιρειών.
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Το προφίλ της Nestlé Hellas
H ιστορία της Nestlé στην Ελλάδα είναι μεγάλη και συνδέεται διαχρονικά με ιδιαίτερα δημοφιλείς μάρκες για τους Έλληνες. Τα πρώτα προϊόντα Nestlé κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην ελληνική αγορά στα τέλη του 19ου αιώνα, σε απευθείας εισαγωγή από την Ελβετία. Το «γαλακτούχον άλευρον Nestlé» διαφημίζεται μάλιστα στην εφημερίδα «Ακρόπολις» στις 2 Φεβρουαρίου 1899 και περιγράφεται ως «πλήρης τροφή διά τα μικράς ηλικίας παιδία».
Αυτή ήταν η αρχή μιας σειράς από ιστορίες και προϊόντα που μεγάλωσαν μαζί με την ελληνική ιστορία. Ο Nescafé Frappé, μια διάσημη ελληνική «πατέντα» που προέκυψε κατά λάθος και τα μαγειρικά προϊόντα Maggi ενσωματώθηκαν στα ελληνικά νοικοκυριά εξίσου καλά με άλλα δύο διάσημα ελληνικά προϊόντα, τον ελληνικό καφέ Λουμίδης Παπαγάλος και το φυσικό μεταλλικό νερό Κορπή.
Στον τομέα του παγωτού, έχοντας αποκτήσει από το 2016, το χαρτοφυλάκιο της ΔΕΛΤΑ, συνέχισε το λανσάρισμα ιστορικών brands, όπως η σειρά Boss, οι πύραυλοι Magnum και τα κυπελλάκια Nirvana. Στην γκάμα της θα βρει κανείς και διάφορα άλλα… θρυλικά παγωτά, όπως το Lucky, η Τρελή Πατούσα, το Σικάγο, το Καϊμάκι, το Κοκτέιλ και τα Rocket, τα οποία μπορούν να συνδυαστούν με παραδοσιακές μάρκες της Nestlé, όπως Kit-Kat, Oreo και Νesquik. Στα δε οικογενειακά παγωτά, ξεχωρίζουν τα Aloma και Nirvana.
Nestlé Hellas Website: www.nestle.gr Τηλ: 210 6884111
Froneri Ελλάς Παγωτό ΑΕ Website: www.icecreamland.gr Τηλ: 8001160100
Το προφίλ της ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas
Η Unilever είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων παγκοσμίως, με πωλήσεις σε πάνω από 190 χώρες, προσεγγίζοντας καθημερινά περισσότερους από 2.5 δισ. καταναλωτές. Στην Ελλάδα, η εταιρεία δραστηριοποιείται με την επωνυμία ΕΛΑΪΣ- UNILEVER HELLAS ΑΕ, διαθέτοντας στο χαρτοφυλάκιό της πληθώρα προϊόντων στους τομείς των Τροφίμων, της Οικιακής και Προσωπικής Φροντίδας και Υγιεινής.
Είναι η τρίτη σε μέγεθος εταιρεία σε εγχώριες πωλήσεις μη διαρκών καταναλωτικών προϊόντων και Νο 1 προμηθευτής στο λιανεμπόριο, με παρουσία σε 35 διαφορετικά σημεία μέσα στα σούπερ μάρκετ. Η εταιρεία απασχολεί συνολικά 750 εργαζόμενους στην Ελλάδα και διαθέτει τρία εργοστάσια στις περιοχές του Ρέντη, του Νέου Φαλήρου και στη Γαστούνη Ηλείας, καθώς και δύο σύγχρονα Κέντρα Διανομής και Αποθήκευσης, στο Ρέντη Αττικής και στο Σχηματάρι Βοιωτίας.
Όσον αφορά τον τομέα του παγωτού, έχει καταφέρει να αποκτήσει δύο από τις πιο δημοφιλείς μάρκες στη χώρα, την ΕΒΓΑ και την ALGIDA, αλλά και το παγκόσμιο brand της Ben&Jerry. Παγωτά όπως το Magic, το Cornetto, το Carte D’ Or, το Solero και το Vienetta, αλλά και τα εξίσου γνωστά και αγαπημένα Status, Scandal, 4X4 και τα οικογενειακά Variete, διανέμονται πλέον σε όλη την Ελλάδα, μέσα από το δίκτυο της ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas.
ΕΛΑΪΣ-Unilever Hellas Website: www.unilever.gr www.evgaicecreams.gr Τηλ: 210 6304500
Σύρετε για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου…
Το προφίλ της Κρι Κρι
Στη Βόρεια Ελλάδα, στο μέσο της εύφορης κοιλάδας του Στρυμόνα και μόλις 3χλμ. από την πόλη των Σερρών, βρίσκεται το υπερσύγχρονο εργοστάσιο της γαλακτοβιομηχανίας Κρι Κρι ΑΕ. Με ιστορία από το 1954, η εταιρεία σήμερα παράγει παγωτά και γιαούρτια από 100% ελληνικό γάλα Σερρών και έχει καταφέρει να κερδίσει τους Έλληνες και ξένους καταναλωτές.
Το εργοστάσιο παγωτού της εταιρείας, είναι εξοπλισμένο με τις πιο εξελιγμένες και σύγχρονες γραμμές παραγωγής, που επιτρέπουν ετήσια παραγωγική δυνατότητα 100 εκατ. μερίδων παγωτού τη σεζόν. Διαθέτει αυτόματες γραμμές παραγωγής που καλύπτουν όλους τους τύπους παγωτών: με ξυλολαβή, πυραύλους, κύπελλα, οικογενειακά κι επαγγελματικά.
Η Κρι Κρι εμπλουτίζει διαρκώς τα τελευταία χρόνια την γκάμα των παγωτών της και έτσι, πέρα από γνωστά brands όπως τo Master, το Rodeo, το Derby, τη Σοκολάτα Ίον και το Royal, θα βρει κανείς και νέες γεύσεις και καινοτομίες, όπως το Frozen Yogurt, το Super Spoon με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και τη σειρά οικογενειακών παγωτών «Τα γλυκά της μαμάς».
Κρι Κρι ΑΕ Βιομηχανία Γάλακτος Website: www.krikri.gr Τηλ: 23210 68300
Το προφίλ της Mars Hellas
Η Mars Hellas είναι η ελληνική θυγατρική της αμερικανικής πολυεθνικής εταιρείας Mars Incorporated. Με έδρα στην Παιανία Αττικής, η εταιρεία απασχολεί σήμερα πάνω από 140 συνεργάτες και δραστηριοποιείται σε 4 επιχειρηματικούς τομείς, διαθέτοντας στην Ελλάδα από το 1983, μερικά από τα πιο διάσημα εμπορικά σήματα, όπως τις σοκολάτες Mars, Snickers, Twix, Bounty, m&m’s και Maltesers, το ρύζι και τις σάλτσες Uncle Ben’s, τις σάλτσες Dolmio, τις τσίκλες Orbit και 5, και τέλος τα προϊόντα για σκύλους και γάτες Pedigree, Whiskas, Sheba, Cesar και Nutro.
Στον τομέα του παγωτού δραστηριοποιείται σε συνεργασία με την εταιρεία Cold Sin, μια αμιγώς ελληνική εταιρεία, που έρχεται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην αγορά του παγωτού και να εμπλουτίσει το portfolio της με τα δημοφιλή προϊόντα της Mars, για τα οποία είναι πλέον αποκλειστικός αντιπρόσωπος στην Ελλάδα.
Στην γκάμα των προϊόντων της, μπορεί κανείς να ξεχωρίσει τα παγωτά Mars, Bounty, Twix, Snickers, m&m’s, αλλά και τα οικογενειακά παγωτά της εταιρείας Papafilipou Ice Cream.
Mars Hellas Website: www.mars.gr Τηλ: 210 8196200
H «δύναμη» των παγωτών στο κατάστημα
Είναι δεδομένο ότι από εδώ και στο εξής, τα ψυγεία των παγωτών θα αποτελέσουν τον «κράχτη» για την προσέλευση των καταναλωτών στα καταστήματα της μικρής λιανικής. Από τους πρώτους μήνες της άνοιξης μέχρι και τον Σεπτέμβρη-Οκτώβρη, ο τομέας του παγωτού αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια του τζίρου.
Η περαιτέρω αξιοποίησή του είναι ικανή να αποφέρει ακόμη μεγαλύτερους «καρπούς» σε κάθε επιχείρηση. Νέες μάρκες, καινούργια ψυγεία, καλύτερη τοποθέτησή τους στον χώρο, αλλά ακόμη και ιδέες όπως το χύμα παγωτό, μπορούν να αποδώσουν καλύτερα.