Πανδημία Οι επιπτώσεις της κρίσης καταγράφονται σε μια σειρά ερευνών. Στο πλαίσιο αυτό, το «Mini Market & Μικρή Λιανική» ήρθε σε επαφή με φορείς και παράγοντες της αγοράς, προκειμένου να διαφανεί ποια είναι η εικόνα της αγοράς σήμερα αλλά και ποιες είναι οι κινήσεις που μπορούν να βοηθήσουν τα μίνι μάρκετ να αντιμετωπίσουν την κατάσταση.
Του Γιάννη Αποστολόπουλου
Πώς θα δούμε το «φως» στο βάθος του τούνελ
Η πανδημία του κορωνοϊού, πέρα από την υγειονομική κρίση που προκάλεσε σε διεθνές επίπεδο, είχε και έχει κι οικονομικές επιπτώσεις. Τα ποσοστά ύφεσης που καταγράφονται σε όλο τον πλανήτη, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, είναι δυσάρεστα για την πορεία της οικονομίας. Παρακάτω επιχειρούμε να αναγνώσουμε ποια θα είναι η επίδραση της κρίσης που έχει προκαλέσει η πανδημία στην καταναλωτική συμπεριφορά για το επόμενο διάστημα. Στην προσπάθεια αυτή, παρουσιάζουμε στοιχεία ερευνών αλλά κι απόψεις κι εκτιμήσεις φορέων και παραγόντων της αγοράς για το τι «βλέπουν» να συμβαίνει στην οικονομία και το λιανεμπόριο τους επόμενους μήνες. Να πούμε επίσης πως, γενικότερα, στο παρόν τεύχος του περιοδικού επιχειρούμε να δώσουμε κάποιες ιδέες που μπορούν να βοηθήσουν τα μίνι μάρκετ να διαχειριστούν καλύτερα την κατάσταση.
Τα στοιχεία του ΕΒΕΑ
Σε έρευνα που πραγματοποίησε το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Αθηνών (ΕΒΕΑ) στις αρχές του περασμένου Ιουλίου, η συντριπτική πλειονότητα των ερωτηθέντων εξέφρασε την αυξημένη ανησυχία του για τα οικονομικά προβλήματα που έχει προκαλέσει η πανδημία. Επιπλέον, οι περισσότεροι πολίτες εκφράζουν φόβους ότι, λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί, δεν αποκλείεται να υπάρξουν και νέα δημοσιονομικά μέτρα λιτότητας. Αυτός ο φόβος είναι λογικός, ωστόσο δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην παρούσα κρίση τα δεδομένα είναι διαφορετικά και δεν έχουμε να κάνουμε απλώς με κάποιους «αδύναμους κρίκους», όπως ήταν η Ελλάδα κι άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Nότου στη δημοσιονομική κρίση του 2008, αλλά με ένα φαινόμενο γενικευμένης ύφεσης που έχει επηρεάσει όλο τον πλανήτη κι ειδικότερα το σύνολο της Ευρωζώνης και των χωρών της ΕΕ.
Για τον λόγο αυτό, η ΕΕ έχει ήδη φανεί πως αντιμετωπίζει με διαφορετικό τρόπο την κατάσταση, σε σύγκριση με το 2008, και προς το παρόν τουλάχιστον, η επιβολή μίας νέας ασφυκτικής δημοσιονομικής πολιτικής δεν φαίνεται να είναι προτεραιότητα. Συγκεκριμένα, στην έρευνα του ΕΒΕΑ, που πραγματοποιήθηκε 2 με 6 Ιουλίου σε συνεργασία με την εταιρεία δημοσκοπήσεων Pulse, το 57% των συμμετεχόντων στην έρευνα δήλωσε απαισιόδοξο για την πορεία της οικονομίας, το 75% εξέφρασε έντονους φόβους για την διακοπή λειτουργίας επιχειρήσεων, λόγω της κρίσης, ενώ το 56% δήλωσε πως ανησυχεί για την επιβολή νέων μέτρων λιτότητας.
Επιδείνωση κατέγραψε και το ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ
Σε παρόμοιο κλίμα κινείται κι η έρευνα του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδος (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ), η οποία επίσης διενεργήθηκε τον Ιούλιο. «Μετά από τη σταθερή σε γενικές γραμμές βελτίωση που είχε καταγραφεί στις προηγούμενες έξι εξαμηνιαίες έρευνες οικονομικού κλίματος του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η οικονομική κατάσταση των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων αντιστράφηκε απότομα και σε βάθος», σημειώνει στο εισαγωγικό σημείωμα της έρευνας το ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ. Το εύρημα «καμπανάκι» της μελέτης είναι πως η ραγδαία μείωση της οικονομικής δραστηριότητας αρχίζει εκ νέου να αποτυπώνεται στην αδυναμία καταβολής των υποχρεώσεων, τόσο προς το Δημόσιο όσο και προς τους ιδιώτες, με τον φαύλο κύκλο ύφεσης – υπερχρέωσης να φαίνεται πως αναβιώνει.
Τη στιγμή που διεξαγόταν η έρευνα τον Ιούλιο, οι 6 στις 10 επιχειρήσεις, και συγκεκριμένα το 62,9%, δήλωναν πως είναι λίγο ή καθόλου ικανοποιημένοι με τα μέτρα που είχε λάβει μέχρι εκείνη τη στιγμή η κυβέρνηση, έναντι του 35,3% που δήλωνε πως είναι πολύ ή αρκετά ικανοποιημένο. Μένει να φανεί αν τα 12 μέτρα που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός -και τα οποία αναφέρονται αναλυτικά στο οικονομικό ρεπορτάζ του «Mini Market & Μικρή Λιανική»- από το βήμα της ΔΕΘ στη Θεσσαλονίκη για τη στήριξη των επιχειρήσεων, της απασχόλησης και των πιο αδύναμων κοινωνικών ομάδων θα αντιστρέψουν το παραπάνω κλίμα, όχι μόνο στο ψυχολογικό κομμάτι, αλλά και στην πραγματική οικονομία.