Πτώση του τζίρου στις εκπτώσεις
Τα μέτρα αυτά ήρθαν μετά και την περίοδο των εκπτώσεων, όπου παρατηρήθηκε πτώση του τζίρου πάνω από 50%, σε σχέση με πέρυσι. Παράγοντες της αγοράς σημείωσαν πως οι αιτίες για αυτό το φαινόμενο είναι πολλές. Καταρχάς, υπήρξε μεγάλη κατανάλωση και στοκάρισμα προϊόντων στη διάρκεια της καραντίνας, γεγονός που, όπως έχουμε αναφέρει και σε προηγούμενα τεύχη του περιοδικού, ωφέλησε και τα μίνι μάρκετ. Η προμήθεια παραπάνω προϊόντων, τουλάχιστον σε κάποιες κατηγορίες, είναι λογικό πως προκάλεσε μείωση της ζήτησης στη συνέχεια.
Πέρα από αυτό, όμως, το πλήγμα που δέχθηκαν και δέχονται πολλές επιχειρήσεις, με πρώτες αυτές στον τουρισμό, οδήγησαν σε απώλεια εισοδήματος εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, ψαλιδίζοντας ταυτόχρονα και την αγοραστική τους δύναμη. Τέλος, δεν πρέπει να αγνοούμε και τη βεβαρημένη ψυχολογία που έχει δημιουργηθεί, εξαιτίας όλης αυτή της κατάστασης.
Σε αχαρτογράφητα νερά. Οι προβλέψεις για το τι μέλλει γενέσθαι από τούδε και στο εξής δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η οικονομία βρίσκεται σε αχαρτογράφητα νερά, όπως τονίζουν και πολλοί εκπρόσωποι εταιρειών και προμηθευτών της μικρής λιανικής.
Οπωσδήποτε, οι προσδοκίες τόσο από τα ευρήματα των ερευνών, όσο και από τις εκτιμήσεις της αγοράς είναι επιφυλακτικές για το επόμενο διάστημα. Για την επιστροφή στην κανονικότητα θα πρέπει να φανεί το τέλος, ή έστω η αρχή του τέλους, στην υπόθεση της πανδημίας. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει να κυκλοφορήσει το εμβόλιο κατά της Covid-19 ή να υπάρξουν φάρμακα που θα θεραπεύουν και θα μειώνουν δραστικά τους θανάτους από τον κορωνοϊό. Το θετικό είναι πως γνωρίζουμε πως κάποια στιγμή θα υπάρξει το εμβόλιο, το αρνητικό είναι πως, σύμφωνα με τις περισσότερες εκτιμήσεις, αυτό δεν είναι τόσο πιθανό να συμβεί, πριν από το καλοκαίρι του 2021.
Με τις κατάλληλες κινήσεις και με σωστή διαχείριση της κατάστασης, θα τον ξεπεράσουμε και αυτόν τον «κάβο».
Τι μπορούν να κάνουν οι ιδιοκτήτες μίνι μάρκετ
Δεν μπορούμε να αρνηθούμε πως τα παραπάνω στοιχεία είναι δυσάρεστα και πως οι συνθήκες είναι δυσμενείς. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει πως πρέπει να τα βάψουμε όλα «μαύρα» και να εγκαταλείψουμε τη μάχη. Στους φορείς της αγοράς που απευθυνθήκαμε για να καταγράψουμε την επίδραση της οικονομικής κρίσης που έχει προκαλέσει η πανδημία, ζητήσαμε να απευθύνουν και τη συμβουλή τους στις επιχειρήσεις μίνι μάρκετ για τη διαχείριση της κατάστασης.
Ανάμεσα στις απαντήσεις που μας έδωσαν και μπορείτε να διαβάσετε κι αναλυτικά παρακάτω, είναι η σωστή διαχείριση των προϊόντων που τοποθετούνται στα ράφια, ίσως και με συχνότερες παραγγελίες, αλλά και με έμφαση στα προϊόντα που έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους. Επίσης, σημαντική είναι η διεύρυνση της προσφερόμενης γκάμας, ενδεχόμενα και με την ένταξη υπηρεσιών, όπως η εξόφληση λογαριασμών ή και η παροχή delivery. Τέλος, ένα στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό για τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής είναι η επένδυση στην προσωπική σχέση με τους πελάτες. Γενικότερα, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως όταν βρισκόμαστε σε περιόδους κρίσης κι ανατροπών, είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε «έξω από το κουτί». Να μην επαναπαυόμαστε στον τρόπο που δουλεύαμε μέχρι χθες και να μπορούμε να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα.
Αυτό είναι κάτι κρίσιμο, για να μη βρεθεί κανείς επαγγελματίας προ δυσάρεστων εκπλήξεων. Με βάση τα όσα είδαμε παραπάνω, η πτώση της ζήτησης και της κατανάλωσης για το επόμενο διάστημα είναι σχεδόν δεδομένη. Το πόσο μεγάλη ή μικρή, ή ακόμα κι ανεπαίσθητη θα είναι αυτή για ένα μίνι μάρκετ θα εξαρτηθεί από τις κινήσεις και τις επιλογές που θα κάνει. Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η πανδημία συνεχίζεται και πως πολύς κόσμος θα συνεχίσει να παραμένει όσο μπορεί στο σπίτι του και θα αποφεύγει τις μετακινήσεις. Το γεγονός αυτό μπορεί να αντισταθμιστεί με κάποιους τρόπους, όπως με υπηρεσίες delivery, ή με την παρουσία των μίνι μάρκετ στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδέες για τις οποίες γίνεται κι εκτενής αναφορά στο παρόν τεύχος.
Οι φορείς της αγοράς καταθέτουν κάποιες σκέψεις κι ιδέες για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής και το ίδιο προσπαθούμε κι εμείς από την πλευρά μας. Είναι σίγουρο πως υπάρχουν τουλάχιστον άλλες τόσες ιδέες που μπορεί να σκεφτεί κανείς. Επίσης, είναι γεγονός πως δεν υπάρχει μία αλήθεια που να «κουμπώνει» σε όλες τις περιπτώσεις ανεξαιρέτως. Ακόμα κι ανάμεσα στα μίνι μάρκετ, η πτώση του τζίρου δεν είναι παντού ίδια, αλλά μεταβάλλεται ανάλογα με την περιοχή, τα κρούσματα της πανδημίας, αν βρίσκεται σε τουριστικό προορισμό και άλλα. Ωστόσο, με τις κατάλληλες κινήσεις και με σωστή διαχείριση της κατάστασης, θα τον ξεπεράσουμε και αυτόν τον «κάβο». Στην Ελλάδα, άλλωστε, είμαστε πλέον μαθημένοι στις δυσκολίες…