Πλάτωνας Μαρλαφέκας,
Αντιπρόεδρος της Λουξ
Οι περισσότεροι κλάδοι της αγοράς έχουν υποστεί κλυδωνισμούς, λόγω της πανδημίας. Η αρχική αύξηση που σημειώθηκε στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ και των μίνι μάρκετ άρχισε να εξασθενεί σταδιακά, επιστρέφοντας στα προ κορωνοϊού επίπεδα. Κάτι ανάλογο παρατηρήσαμε και στην περίπτωση των αναψυκτικών και χυμών Λουξ, καθώς αρχικά υπήρξε αύξηση των πωλήσεων στο οργανωμένο Λιανεμπόριο αλλά αργότερα οι πωλήσεις επέστρεψαν σε επίπεδα ανάλογα με τα περσινά. Ο επιχειρηματικός κλάδος επενδύει και βασίζεται στην περίοδο των θερινών εκπτώσεων, που όμως για τη φετινή χρονιά συνοδεύτηκε από μη ενθαρρυντικά στοιχεία. Η πανδημία συνιστά μια νέα πραγματικότητα παγκοσμίως και, καθώς καμία κοινωνία δεν είχε κληθεί να αντιμετωπίσει μια υγειονομική κρίση τέτοιου μεγέθους στο πρόσφατο παρελθόν, είναι αναμενόμενο ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόβλεψη για το μέλλον. Αξίζει να σημειωθεί ότι ούτε η δεκαετής οικονομική κρίση δεν μας είχε προετοιμάσει για μια τέτοια κατάσταση που επηρεάζει την παγκόσμια οικονομία.
Οι επιχειρήσεις πλέουν σε αχαρτογράφητα νερά και το τοπίο δεν προσφέρεται για προβλέψεις και σταθερά μελλοντικά σχέδια. Κοινός παρονομαστής όλων των επιχειρήσεων θα πρέπει να είναι η προσαρμοστικότητα. Αυτή την αρχή ακολουθούμε και στη Λουξ που σε συνδυασμό με την ευελιξία μάς επιτρέπει να παρακολουθούμε στενά και να συμβαδίζουμε με τις εξελίξεις και επομένως να ανταποκρινόμαστε αποτελεσματικά στις επιταγές της αγοράς και στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού.
Το μέγεθος της ύφεσης της εγχώριας οικονομίας αλλά και η πορεία της ελληνικής επιχειρηματικότητας έχουν άμεση σχέση και θα επηρεαστούν στενά από την ταχύτητα της επανεκκίνησης της παγκόσμιας αγοράς. Τα μίνι μάρκετ οφείλουν να ακολουθήσουν και να δημιουργήσουν νέες εναλλακτικές προώθησης και παράδοσης των προϊόντων τους, ώστε να ελαχιστοποιήσουν την ανασφάλεια και τον φόβο που συνοδεύει την πανδημία στην καθημερινότητα των καταναλωτών.
Κατερίνα Μαρκοπούλου,
Διευθύντρια Πωλήσεων Super Market Arista
Σε περιόδους κρίσεων πάντα υπάρχει έξαρση στις αγορές καταναλωτικών αγαθών, κάτι ανάλογο συνέβη και το 2015. Οι ιδιαιτερότητες που οδήγησαν στη δραματική πτώση του τζίρου στο γ’ τρίμηνο ήταν πρωτίστως η μειωμένη τουριστική κίνηση και τα τοπικά lockdown. Δευτερευόντως, η πρώτη περίοδος της πανδημίας χαρακτηρίστηκε από διεύρυνση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πολλοί καταναλωτές εξοικειώθηκαν με τις ηλεκτρονικές αγορές, ακόμα και σε είδη πρώτης ανάγκης, και δεν «γύρισαν» ποτέ στις μεγάλες σάλες. Συνεπώς, χάθηκε τμήμα της λεγόμενης «αυθόρμητης αγοράς». Οι δυσοίωνες για πολλούς, πλήρως ρεαλιστικές για εμάς, προβλέψεις μιλούν για πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα το 2022.
Ο τρόπος με τον οποίο κινούμασταν κι είχαμε μάθει να βιώνουμε την καθημερινότητα έχει αλλάξει οριστικά . Είναι ουτοπία να περιμένουμε ότι οι καταναλωτικές συνήθειες θα επανέλθουν στην προ COVID -19 εποχή. Το ηλεκτρονικό εμπόριο θα ενταθεί, η φοβία συνωστισμού σε χώρους διασκέδασης θα παραμείνει κι η αυξητική τάση που παρατηρείται στις αποταμιεύσεις δημιουργεί νέο πρότυπο. Το υπόλοιπο του 2020 θα χαρακτηριστεί από βαθιά ύφεση. Το 2021 πολλές επιχειρήσεις θα κλείσουν ή θα διαφοροποιήσουν το αντικείμενο εργασίας τους για να επιβιώσουν.
Οι οικογενειακές επιχειρήσεις, όπως τα περισσότερα μίνι μάρκετ, έχουν αποδείξει ότι αντέχουν, γιατί βασίζονται στην προσωπική εργασία. Αυτό δεν είναι πλέον αρκετό. Όσους λειτουργούν αυτόνομα τους παροτρύνουμε να ενταχθούν σε έναν Όμιλο που θα τους παρέχει ανταγωνιστικές τιμές, ταυτότητα, αποκλειστικότητα στην περιοχή δραστηριοποίησης κι υπηρεσίες marketing-digital marketing. Συμβουλεύουμε, επίσης, να επενδύσουν σε ηλεκτρονικό εξοπλισμό και σε υπηρεσίες delivery.