Μανώλης Σερφιώτης,
Senior Commercial Manager MBB Arla Foods Ελλάς
Οι συνθήκες που βιώνουμε το 2020 στην αγορά έχουν τη σφραγίδα της πανδημίας, η οποία επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά δραστικά. Είναι γεγονός ότι οι μεγάλες αίθουσες του λιανεμπορίου συγκέντρωσαν μεγάλο αριθμό καταναλωτών, για αγορές θα έλεγα πανικού/ανάγκης. Τα μικρά σημεία έχουν πληγεί από τη μείωση της μετακίνησης για εργασία ή για ψώνια. Όμως, παρατηρούμε ότι σημαντικός αριθμός συνοικιακών mini market γίνεται σημαντικός πόλος έλξης για καθημερινά ψώνια, σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά καταστήματα. Οι παρούσες συνθήκες δεν συμβάλλουν στο να είμαστε αισιόδοξοι για αύξηση της κατανάλωσης.
Πιστεύω ότι θα έχουμε μια σταθερή αλλά αργή ανάκαμψη που θα βασίζεται στη βελτίωση των οικονομικών δεικτών και, βασικά, στην ανάκαμψη του τουρισμού το 2021, ελπίζοντας, βέβαια, σε θετικά νέα για φάρμακο κι ασφαλές εμβόλιο. Από το 2022 θα αρχίσουμε να επανερχόμαστε, αλλά υπό νέες κανονικές συνθήκες. Το μεγάλο πλεονέκτημα στα mini market είναι η προσωπική επαφή του πελάτη με τον ιδιοκτήτη ή τον υπάλληλο. Η εξαιρετική προσωπική εξυπηρέτηση, η ευγένεια, η καθαριότητα, η διαφοροποίηση οδηγούν στην ανάπτυξη του πελατολογίου. Επίσης, θα συμβούλευα και την καλή και στενή επαφή με εταιρείες που επενδύουν στον χώρο της μικρής λιανικής για αμοιβαίο όφελος.
Βασίλης Ξηραδάκης,
Διευθυντής Πωλήσεων Μικρής Λιανικής Νοτίου Ελλάδας της ΠΗΓΑΣΟΣ ΑΕ
Ο κλάδος των σούπερ μάρκετ ήταν ευνοημένος από το lockdown. Σύμφωνα με τη Nielsen, το κλείσιμο σημαντικών επιχειρήσεων στον κλάδο των περιπτέρων ώθησε τους καταναλωτές να ψωνίσουν περισσότερο στα σούπερ μάρκετ. Όσον αφορά τη Μικρή Λιανική, η εταιρεία μας, Πήγασος ΑΕ, μια εταιρεία που εξυπηρετεί απ’ ευθείας σημεία Μικρής Λιανικής, παρατήρησε πως μια μερίδα σημαντικών επιχειρήσεων (και συγκεκριμένα περιπτέρων στα πιο κεντρικά σημεία) έκλεισαν κατά τη διάρκεια του lockdown, ενώ άλλες μικρότερες συνοικιακές επιχειρήσεις mini market παρέμειναν ανοιχτές, κερδίζοντας σημαντικό μερίδιο από τις αγορές των καταναλωτών.
Μετά την άρση του lockdown, το καταναλωτικό κοινό άρχισε να κινείται ξανά στην αγορά. Το σύνολο του λιανεμπορίου άρχισε να κινείται σε ρυθμούς ανάκαμψης, ωστόσο κατά την περίοδο του καλοκαιριού (και δη κατά την περίοδο των καλοκαιρινών εκπτώσεων) υπήρξε κάμψη στην κατανάλωση. Η πρόβλεψη για την πορεία της αγοράς από εδώ και στο εξής είναι αρκετά δύσκολη και παρακινδυνευμένη.
Αυτό που έχουμε παρατηρήσει εμείς τις πρώτες μέρες του Σεπτεμβρίου είναι μία μικρή άνοδος των πωλήσεών μας σε όλα τα κανάλια διανομής που εξυπηρετούμε. Όσον αφορά τα μίνι μάρκετ, η συμβουλή μας είναι: Επενδύστε! Μία μόνο λέξη με πολλαπλά νοήματα. Ως επιχειρήσεις, τα μίνι μάρκετ (ούτως ή άλλως) παρέχουν ευκολία και ταχύτητα στις αγορές των καταναλωτών. Επενδύστε σε μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων. Οι καταναλωτές ψάχνουν πάντα νέες επιλογές! Επενδύστε στην προσωπική σχέση με τους πελάτες σας. Ο ευχαριστημένος πελάτης είναι αυτός που θα ξανάρθει, και μάλιστα πολύ σύντομα!
Επενδύστε σε επιχειρήσεις και σε προμηθευτές σας που σας έχουν στηρίξει εδώ και χρόνια. Επιχειρήσεις σαν τη δική μας (την Πήγασος ΑΕ) έχουν εδώ και 40 (και πλέον) χρόνια στηρίξει το έργο σας, παρέχοντάς σας μεγάλα brands και σπουδαία προϊόντα. Επενδύστε και σε χρόνο, και μάλιστα σε διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, το οποίο διευκολύνει την πραγματοποίηση αγορών σχεδόν όλη τη μέρα, κάτι που άλλες επιχειρήσεις λιανεμπορίου δεν μπορούν να προσφέρουν. Ο κορωνοϊός αποτέλεσε κι αποτελεί υγειονομική (και κατ’ επέκταση και οικονομική) κρίση. Και σε κάθε κρίση, πάντα υπάρχουν επιχειρηματικές ευκαιρίες. Εκμεταλλευτείτε τις!