Γιώργος Παρασκευαΐδης,
Διευθυντής Πωλήσεων ΑΤΛΑΝΤΑ Α.Ε.
Μετά την περίοδο του lockdown, οπότε έγιναν μαζικές αγορές, η εικόνα άλλαξε άρδην, όπως κι αναμενόταν, από τον Ιούνιο και μετά. Σε αυτό συνέβαλλε η καθυστερημένη έναρξη της τουριστικής περιόδου αλλά κι η μειωμένη εισροή τουριστών. Μεγάλος αριθμός του εργατικού δυναμικού που απασχολούταν παραδοσιακά στον συγκεκριμένο κλάδο και στα παρεμφερή επαγγέλματα (εστίαση, μεταφορές κ.τ.λ.) έμεινε χωρίς εργασία, με αποτέλεσμα μειωμένο εισόδημα και μειωμένη αγοραστική δύναμη. Παράλληλα, η αβεβαιότητα για το άμεσο μέλλον επέδρασε αρνητικά στην ψυχολογία των καταναλωτών. Το κλίμα που έχει δημιουργηθεί θα συνεχιστεί και το επόμενο διάστημα, καθώς αρχίζει η περίοδος των υποχρεώσεων των φορολογουμένων, όπως επίσης αυξημένες δαπάνες διαβίωσης (έναρξη σχολικής χρονιάς, φροντιστήρια, θέρμανση κ.τ.λ.).
Η τάση θα βαίνει μειούμενη σε σχέση με την περσινή χρονιά, μήνα-μήνα, συγκρίνοντας ίδια στοιχεία. Την περίοδο που διανύουμε είναι πολύ δύσκολο να γίνουν προβλέψεις. Αυτό που έχει διαπιστωθεί, όμως, είναι πως σε περίπτωση έξαρσης του Covid-19, όπως αναμένεται το επόμενο διάστημα, οι καταναλωτές, για να αποφύγουν τις πολλές μετακινήσεις κι επαφές με κόσμο, θα στραφούν στα μεγαλύτερα καταστήματα για τις πιο μαζικές αγορές. Με βάση αυτό το δεδομένο, η συμβουλή μου θα ήταν καλύτερη διαχείριση του στοκ για καλύτερο cash flow, συχνότερες παραγγελίες στους προμηθευτές, καλύτερη διαχείριση μείγματος προϊόντων μέσα στα καταστήματα, με έμφαση στους ταχυκίνητους κωδικούς και στους κωδικούς με καλύτερα περιθώρια κέρδους.
Κώστας Μπίσκος,
Διευθύνων Σύμβουλος της NEXT AE
Τα σούπερ μάρκετ και μίνι μάρκετ είχαν αύξηση τζίρου στην καραντίνα, γιατί όλα τα υπόλοιπα καταστήματα ήταν κλειστά. Από τότε πέρασαν 5 μήνες, με δραματική μείωση του τουρισμού (η Ελλάδα έχασε 15 δισεκατομμύρια ευρώ), ανεργία, ανασφάλεια και μείωση εισοδημάτων.
Αυτή η μείωση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών θα πλήξει και τα μίνι μάρκετ (λιγότερο ίσως από άλλες κατηγορίες επιχειρήσεων). Σε αυτή την κρίση, έχει πληγεί η πραγματική οικονομία (μόνο οι δημόσιοι υπάλληλοι κι οι συνταξιούχοι δεν έχασαν εισοδήματα). Οι κάθε λογής κρατικές παρεμβάσεις (αναστολές, δάνεια, συνεργασία κ.ά.) άμβλυναν τις άμεσες συνέπειες, αλλά κι αυτές τελειώνουν.
Πάντα η συμβουλή μου, είτε σε περίοδο κρίσης είτε όχι, είναι «κάν’ το αλλιώς», καινοτόμησε, ξεχώρισε. Είδα μίνι μάρκετ που αύξησαν τον τζίρο τους γιατί εστίασαν στην εξυπηρέτηση κάποιων πελατών, π.χ. μεταφέρουν τους ηλικιωμένους με τα ψώνια στο σπίτι τους, παίρνουν τηλεφωνικές ή ηλεκτρονικές παραγγελίες, γίνονται μικτά καταστήματα, καφέ αναψυκτήρια, take away κ.ά. Άλλα καταστήματα εξοφλούν λογαριασμούς πελατών τους (ΔΕΗ, ΟΤΕ, εφορία κ.ά.). Οι τράπεζες αποσύρονται κι υπάρχει ζήτηση από όσους δεν χρησιμοποιούν το Internet.
Τέλος, τα καταστήματα μικρής λιανικής μπορούν να παρέχουν κι υπηρεσίες courier, ώστε να αυξηθεί η επισκεψιμότητά τους και να εισπράττουν προμήθεια.
Εδώ δραστηριοποιείται κι η εταιρεία μας με τη nextpoint courier, που συνεργάζεται αποκλειστικά με καταστήματα (δεν έχει δικούς της οδηγούς για παραδόσεις πόρτα-πόρτα) για τις παραλαβές και παραδόσεις δεμάτων και φακέλων.
Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις αυξάνονται ραγδαία, οι νέοι ψωνίζουν κυρίως από ιντερνετικά καταστήματα, οπότε όσα φυσικά καταστήματα γίνουν και σημεία παραλαβής-παράδοσης δεμάτων θα αποκτήσουν πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού.
Αθανασία Δάκου,
Εμπορική Διευθύντρια της Βιομηχανίας Ζυμαρικών ΗΛΙΟΣ
Η αγοραστική κίνηση κατά την περίοδο μετά το lockdown ήταν αρκετά μειωμένη. Από τη μία, υπήρχε εκ μέρους των πολιτών ιδιαίτερη προσοχή στη μετακίνηση με ΜΜΜ και στον συγχρωτισμό. Από την άλλη, ήταν έντονο το κλίμα ανασφάλειας για το πώς θα εξελιχθεί η οικονομία κι ο οικογενειακός προϋπολογισμός το αμέσως επόμενο διάστημα, λόγω των μέτρων για την πρόληψη της μετάδοσης του Covid-19. Στον αντίποδα, θα πρέπει να αναφέρουμε τη μεγάλη αύξηση των online αγορών που μπορεί σε απόλυτα νούμερα να μην είναι μεγάλη, αλλά η τάση είναι εκεί.
Όσον αφορά τα μίνι μάρκετ και τα CTNs (ψιλικατζίδικα), συνέχισαν να έχουν αυξημένη κίνηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αφού οι καταναλωτές κατά τη διάρκεια του lockdown επέστρεψαν στα μικρότερα (και πιο «φιλικά» κι «ασφαλή») σημεία λιανικής. Η επισκεψιμότητα στα σούπερ μάρκετ επίσης αυξήθηκε μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, με βάση και τα στοιχεία που παίρνουμε από την αγορά. Η πανδημία επηρεάζει αρνητικά πολλούς κλάδους της οικονομίας και σίγουρα όλη η ειδησεογραφία, η επιβολή των περιοριστικών μέτρων κι οι επιπτώσεις στην εποχική απασχόληση θα αποτελέσουν αποτρεπτικούς παράγοντες για την άμεση ανάκαμψη της εμπορικής κίνησης. Ωστόσο, πολλοί κλάδοι είδαν μεγάλη ανάπτυξη, όπως αυτοί της τεχνολογίας, των διαδικτυακών καταστημάτων, των καταστημάτων τροφίμων κ.λπ.
Πιστεύουμε πως αν δεν υπάρξει δεύτερο γενικευμένο lockdown και κρατηθεί σε χαμηλά σχετικά επίπεδα το επιδημιολογικό φορτίο, θα δούμε βελτίωση στην εμπορική κίνηση προς τις γιορτές. Τα μίνι μάρκετ θα πρέπει να φροντίσουν για την τήρηση των μέτρων υγιεινής και προστασίας για την αρτιότερη προφύλαξη του προσωπικού, των πελατών και των προμηθευτών που επισκέπτονται τα καταστήματά τους. Επίσης, καλές κινήσεις θα ήταν οι εξής:
Εμπλουτισμός των προσφερόμενων ειδών με περισσότερες μάρκες κι είδη, ώστε να καλύπτουν περισσότερες διαρκείς και πάγιες ανάγκες κι όχι απλώς να καλύπτουν την κατηγορία με κάποια είδη.
Ενημέρωση των πελατών και της ευρύτερης περιοχής εξυπηρέτησης σχετικά με νέα προϊόντα, προσφορές κ.λπ. Ανέπαφες συναλλαγές, τηλεφωνικές παραγγελίες, κατ’ οίκον παράδοση να αποτελούν βασικές υπηρεσίες. Θα μάθουμε όλοι να ζούμε και να επιχειρούμε / εργαζόμαστε υπό τις νέες συνθήκες, με αισιοδοξία για το μέλλον και πάντα με αγάπη και σεβασμό στους συνεργάτες μας, στους πελάτες μας και στο προσωπικό μας.
Είμαστε όλοι μαζί σε αυτό κι όλοι μαζί θα προχωρήσουμε.