Το χαμηλό κόστος βοηθά τις αυθόρμητες αγορές
Παίρνοντας τη σκυτάλη από τα παραπάνω, το χαμηλό κόστος αγοράς ενός παιχνιδιού, με τιμή που δεν υπερβαίνει το ένα ή δύο ευρώ, το καθιστά πολύ πιο εύκολο να πωληθεί, σε σύγκριση με παιχνίδια που έχουν υψηλότερο κόστος, για παράδειγμα από 5 ευρώ και πάνω. Συνήθως, τα πιο ακριβά παιχνίδια θα αγοραστούν στοχευμένα, αφού πρώτα έχουν εντοπιστεί από τον νεαρό καταναλωτή κι έχουν υπάρξει οι… απαραίτητες «διαπραγματεύσεις» με γονείς και λοιπούς συγγενείς.
Οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής έχουν επισημάνει κατά καιρούς ότι το περιθώριο κέρδους στα παιχνίδια ξεπερνάει το 50%, κι αυτό σημαίνει ότι ακόμα κι οι μικρές σε ποσά πωλήσεις, όταν μάλιστα φτάνουν και σε έναν καλό αριθμό, προσφέρουν σημαντικά στο ταμείο του μίνι μάρκετ. Ένας βασικός παράγοντας για την άνοδο των πωλήσεων είναι η γκάμα των παιχνιδιών που προσφέρονται. Όσο πιο μεγάλη, τόσες περισσότερες είναι κι οι πιθανότητες να κερδίσει πελατεία. Μάλιστα, έχει παρατηρηθεί ότι οι πωλήσεις των παιχνιδιών φτάνουν στα «ύψη» τις περιόδους των γιορτών, καθώς και στην έναρξη του σχολικού έτους, αφού συνδυάζονται με τις πωλήσεις σχολικών ειδών κι όλοι οι γονείς θέλουν να δώσουν μια ευχάριστη νότα στα παιδιά για την επανέναρξη των σχολείων.
Η ανάγκη των παιδιών να παίξουν είναι ζωτικής σημασίας και μάλιστα αποτελεί αναγνωρισμένο δικαίωμα στη Διεθνή Χάρτα Δικαιωμάτων του Παιδιού. Η κρίση μπορεί να έχει προκαλέσει ουκ ολίγα οικονομικά προβλήματα, ιδίως στη χώρα μας που δεν πρόλαβε καλά καλά να βγει από τη δυσχερή θέση και «πλάκωσε» η πανδημία. Παρά όμως αυτές τις αρνητικές εξελίξεις, επειδή ακριβώς τα παιχνίδια δεν είναι κάτι που τα παιδιά μπορούν να στερηθούν ολοκληρωτικά, η συγκεκριμένη αγορά έδειξε αξιοσημείωτη αντοχή στους οικονομικούς κραδασμούς.
Επιπλέον, η αγορά πιο προσιτών παιχνιδιών που διατίθενται στη μικρή λιανική, ακριβώς λόγω της οικονομικής δυσχέρειας, φέρεται να κέρδισε έδαφος σε σύγκριση με τα παραδοσιακά καταστήματα παιχνιδιών που πωλούν πιο ακριβά παιχνίδια. Βεβαίως, και στα μεγάλα καταστήματα διατίθενται πλέον για τους παραπάνω λόγους ουκ ολίγες φθηνές επιλογές, όμως παρά τον ανταγωνισμό, τα παιχνίδια και στα μίνι μάρκετ αποτελούν ένα σημαντικό έσοδο. Ας μην ξεχνάμε δε πως πλέον στη μικρή λιανική διατίθενται και παιχνίδια από εταιρείες που μέχρι πριν από μερικά χρόνια δεν υπήρχαν στον χώρο, όπως τα Lego και τα Playmobil. Αυτό είναι ενδεικτικό των όσων προαναφέραμε, καθώς ιδίως τα Lego σε ένα βαθμό θεωρούνται παιχνίδια που είναι και εκπαιδευτικά, premium κατηγορίας, για τα οποία θα πρέπει να δαπανήσει ο γονιός ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και αυτή η εταιρεία έχει στραφεί σε πιο προσιτές λύσεις, που μπορούν να διατεθούν και στη μικρή λιανική.
Το πρόβλημα με τα παράνομα παιχνίδια
Το ζήτημα των παράνομων παιχνιδιών έχει επισημανθεί επανειλημμένα από το περιοδικό μας. Σε παλαιότερο τεύχος του «Mini Market & Μικρή Λιανική», ο κ. Γιώργος Παππάς, Marketing Manager της Giochi Preziosi Hellas S.A., είχε τονίσει ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που διέθετε η εταιρεία του το ποσοστό των παράνομων παιχνιδιών αγγίζει το 90%. Πρόκειται, δηλαδή, για παιχνίδια που δεν διαθέτουν τις απαραίτητες πιστοποιήσεις ότι είναι ασφαλή για τα παιδιά κι ενέχουν κινδύνους από τη χρήση τους. Τα περισσότερα παράνομα παιχνίδια φαίνεται να έχουν ως χώρα προέλευσης την Κίνα.
Eπειδή τα παιχνίδια δεν είναι κάτι που τα παιδιά μπορούν να στερηθούν ολοκληρωτικά, η συγκεκριμένη αγορά έδειξε αξιοσημείωτη αντοχή στους οικονομικούς κραδασμούς.
Οι εισαγωγείς παιχνιδιών έχουν τονίσει κατά καιρούς πως ο έλεγχος της διανομής των κλεψίτυπων, παράνομων παιχνιδιών είναι πολύ δύσκολο να ελεγχθεί, αφού δεν έχουν επάνω ούτε επωνυμίες επιχειρήσεων, ούτε χαρακτηριστικά προϊόντος, ενώ πολλές φορές φτάνουν στα σημεία πώλησης, ακόμη και χωρίς τιμολόγια. Ο κυρίως κίνδυνος είναι ότι παράγονται με φθηνότερα υλικά, που δεν έχουν περάσει από κανέναν έλεγχο κι ως εκ τούτου είναι επικίνδυνα για τα παιδιά. Θα πρέπει να πούμε πως δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε ένα φαινόμενο που είναι ελληνικό. Αντιθέτως, υπάρχει λιγότερο ή περισσότερο σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Στην τελευταία έκθεση που δημοσίευσε η Κομισιόν για το θέμα, τονίζεται πως το σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των κρατών μελών συνεχώς εξελίσσεται κι επεκτείνεται, ενώ πολλαπλασιάζονται κι οι έλεγχοι που πραγματοποιούνται εντός της ΕΕ.
Λόγω ακριβώς της έντασης των ελέγχων, τα επικίνδυνα προϊόντα που εντοπίστηκαν στην ευρωπαϊκή αγορά το 2019 αυξήθηκαν κατά 10% σε σχέση με το 2018 και 63% σε σύγκριση με το 2015. Τα μέτρα που λαμβάνονται σε συνέχεια των προειδοποιήσεων ποικίλλουν και περιλαμβάνουν από την απόσυρση ή την καταστροφή προϊόντων από τους διανομείς και τους εμπόρους λιανικής πριν φτάσουν στους καταναλωτές, έως και την ανάκληση μη ασφαλών προϊόντων που έχουν ήδη πουληθεί. Για να παραμείνουμε στο αντικείμενο που αφορά το παρόν αφιέρωμα, τα παιχνίδια ήταν η κατηγορία με το μεγαλύτερο ποσοστό εντοπισμού επικίνδυνων προϊόντων κι αφορούσαν συνολικά το 29% των περιπτώσεων.
Ο υψηλότερος αριθμός γνωστοποιήσεων αφορούσε τον κίνδυνο να επιφέρουν τραυματισμούς (27%), όπως κατάγματα ή διασείσεις. Δεύτερη σε συχνότητα αναφοράς πηγή ανησυχίας ήταν τα χημικά συστατικά σε προϊόντα (23%), ακολουθούμενη από τον κίνδυνο πνιγμού για τα παιδιά (13%). Να επισημανθεί ότι και λόγω της πανδημίας οι έλεγχοι αναμένεται να ενταθούν περισσότερο κι εντός Ελλάδας. Για τους παραπάνω λόγους, θα πρέπει να τονιστεί πως στη χώρα μας δραστηριοποιούνται αρκετές επιχειρήσεις εισαγωγής παιχνιδιών που προσφέρουν αυθεντικά παιχνίδια, τα οποία διαθέτουν όλες τις απαραίτητες πιστοποιήσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Είναι συνετό, λοιπόν, να αποφεύγονται προϊόντα αμφιβόλου προέλευσης, τα οποία υπόσχονται μεν ένα πολύ μεγάλο περιθώριο κέρδους, αλλά ταυτόχρονα το ρίσκο να φέρουν και πολλούς μπελάδες στον επαγγελματία είναι αυξημένο.