Ο κορωνοϊός έβαλε «μαχαίρι» στα μετρητά
Η πανδημία του κορωνοϊού φαίνεται ότι ώθησε ακόμη περισσότερο τη μετάβαση από τα μετρητά στις ηλεκτρονικές πληρωμές, αφού ακόμη και καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας άρχισαν να τις υιοθετούν. Συγκεκριμένα, ένα σημαντικό ποσοστό ηλικιωμένων, περίπου 4 στους 10, εγκατέλειψαν τις συναλλαγές με μετρητά για αγορές στο σούπερ μάρκετ και σε μικρότερα καταστήματα, σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από την Ipsos για λογαριασμό της PayPal, με στόχο να καταγράψει τις καταναλωτικές τάσεις των Ελλήνων κατά τη διάρκεια του lockdown. Γενικότερα, οι ανέπαφοι τρόποι πληρωμής κερδίζουν σταθερά «έδαφος» μετά την πρωτόγνωρη κατάσταση που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν οι καταναλωτές τους τελευταίους μήνες, καθώς, ακόμα και οι μεγαλύτερης ηλικίας (43%) άρχισαν να εξοικειώνονται με την τεχνολογία και το διαδίκτυο. Ακόμα και προ κρίσης, τα μετρητά είχαν αρχίσει να χάνουν σταδιακά τη δημοτικότητά τους σε σχέση με άλλες μεθόδους πληρωμής. Η πανδημία επιτάχυνε κυριολεκτικά τη διαδικασία αυτή, καθώς 6 στους 10 ερωτηθέντες στην Ελλάδα σκέφτονται να δοκιμάσουν πλέον νέες ανέπαφες λύσεις πληρωμών στα καταστήματα. Παράλληλα, το 50% περίπου των Millennials προτιμά τη χρήση ανέπαφων συναλλαγών, προκειμένου να αποφύγει τη χρήση ΡΙΝ, ενώ 9 στους 10 Έλληνες (89%) επεσήμαναν τα πλεονεκτήματα των διαδικτυακών αγορών εν μέσω lockdown, όπως τη μη αναμονή σε ουρές ταμείων (61%), τη δυνατότητα παράδοσης κατ’ οίκον (46%) και τις ανταγωνιστικές τιμές ή και προσφορές-εκπτώσεις (44%).
Υποχρεωτικά μέχρι το τέλος του έτους, η online σύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με το Taxisnet και την ΑΑΔΕ
Νέα κίνητρα για ηλεκτρονικές συναλλαγές
Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών γίνεται προς όφελος και της κυβέρνησης, η οποία ετοιμάζει μάλιστα νέα κίνητρα για την περαιτέρω ενίσχυσή τους, αλλά και ριζικές αλλαγές στο ισχύον καθεστώς της φορολοταρίας από τις αρχές του 2022. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, στο νέο πλαίσιο κινήτρων που θα δοθούν για ηλεκτρονικές πληρωμές, εστιάζουν σε συγκεκριμένες επαγγελματικές κατηγορίες στις οποίες παρατηρούνται υψηλά ποσοστά φοροδιαφυγής. Συγκεκριμένα, στο στόχαστρο των ελεγκτικών υπηρεσιών μπαίνουν επαγγέλματα που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών αλλά και τεχνικά ή επιστημονικά επαγγέλματα.
Γίνονται όλα ηλεκτρονικά για τις μικρές επιχειρήσεις
Από την 1η Σεπτεμβρίου δε, άρχισε να τίθεται σε ισχύ το καθεστώς με τα ηλεκτρονικά βιβλία και η online σύνδεση των ταμειακών μηχανών των επιχειρήσεων με το Taxisnet και την ΑΑΔΕ. Η πρώτη φάση αφορά επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ, που δεν επλήγησαν από την Covid, ενώ μέχρι το τέλος του έτους υποχρεωτικά θα διασυνδεθούν όλες οι ταμειακές μηχανές. Με την εν λόγω διασύνδεση, διαβιβάζονται στην πλατφόρμα ηλεκτρονικών βιβλίων myDATA όλα τα δεδομένα των στοιχείων λιανικής πώλησης και των αποδείξεων των επιχειρήσεων. Παράλληλα, η ΑΑΔΕ δημιούργησε και εγκαινίασε από τις 30 Αυγούστου μια νέα εφαρμογή για τους επαγγελματίες και τις μικρές επιχειρήσεις που δεν διαθέτουν μηχανογραφικό σύστημα έκδοσης και διαβίβασης παραστατικών στο myDATA ή των οποίων το σύστημα δεν καλύπτει τις καθημερινές ανάγκες τους. Πρόκειται για το timologio (timologio.aade.gov.gr) που παρέχεται δωρεάν από την ΑΑΔΕ και μέσω αυτής δίδεται η δυνατότητα να εκδίδονται ψηφιακά τα παραστατικά των επιχειρήσεων και να διαβιβάζονται ταυτόχρονα στο myDATA. Μέσω της εφαρμογής αυτής, μια επιχείρηση μπορεί να:
• διαμορφώσει το προφίλ της,
• συνθέσει το πελατολόγιό της,
• οργανώσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της,
• εκδώσει και να αποθηκεύσει σε μορφή pdf τα κάθε είδους παραστατικά της (τιμολόγια, αποδείξεις κ.λπ.).
Με την έκδοση των παραστατικών μέσα από το timologio, η εφαρμογή αποστέλλει ταυτόχρονα και αυτόματα τη σύνοψη της συναλλαγής στο myDATA του εκδότη (έσοδα) και του λήπτη (έξοδα). Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στο site της ΑΑΔΕ τα ακόλουθα βίντεο σχετικά με τη χρήση της εφαρμογής: Γενικά στοιχεία της επιχείρησης, Κατηγορίες παραστατικών, Δημιουργία αγαθών/υπηρεσιών, Εισαγωγή πελατών, Έκδοση παραστατικών.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι υπάρχει και ειδική επισήμανση για τις πλαστικές σακούλες και το τέλος που καταβάλλεται από τις επιχειρήσεις της μικρής λιανικής. Σύμφωνα με όσα αναφέρει η ΑΑΔΕ, για τους σκοπούς της επιβολής του σχετικού τέλους, η παρακολούθηση των ποσών που τιμολογούνται από πλαστικές σακούλες στα βιβλία των επιχειρήσεων θα γίνεται πλέον με ειδική λογιστική εγγραφή. Το ίδιο ισχύει μέχρι στιγμής και για το myDATA, στις περιπτώσεις όπου οι πλαστικές σακούλες τιμολογούνται μέσω Φορολογικών Ηλεκτρονικών Μηχανισμών (ΦΗΜ). Η ΑΑΔΕ έχει επεξεργαστεί τρόπους ώστε και στις περιπτώσεις αυτές να καταστεί εφικτός ο άμεσος διαχωρισμός των σχετικών ποσών από τα υπόλοιπα έσοδα που τιμολογούνται μέσω ΦΗΜ, όπως έχει ήδη δοθεί λύση για τις αντίστοιχες τιμολογήσεις που διαβιβάζονται στην ΑΑΔΕ μέσω ειδικών προγραμμάτων λογισμικού (ERP). Περισσότερες σχετικές οδηγίες τεχνικού και λογιστικού χειρισμού θα δοθούν το επόμενο διάστημα και καλό θα είναι να συμβουλευτούν τους λογιστές τους οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής, για όλες τις αλλαγές που τους αφορούν.
Σε νέα εποχή τα μίνι μάρκετ
Όλα τα παραπάνω δείχνουν ότι και τα μίνι μάρκετ έχουν μπει πια σε μία νέα εποχή, την οποία και πρέπει να ακολουθήσουν για να «επιβιώσουν» στον ανταγωνισμό. Ακόμη και χωρίς σχετικά μέτρα από τις αρμόδιες αρχές, οι επαγγελματίες της μικρής λιανικής θα πρέπει πλέον να αποδεχθούν το γεγονός ότι τα POS και οι ηλεκτρονικές συναλλαγές ήρθαν για να μείνουν. Ως εκ τούτου είναι αναγκαίο να λάβουν τα μέτρα τους, προσφέροντας σταθερά τη συγκεκριμένη εξυπηρέτηση στους πελάτες τους, έστω και αυξάνοντας τις τιμές των προϊόντων τους, αν αυτό είναι κάτι που θεωρούν ότι θα αντισταθμίσει τη χασούρα.