Γεμίζουν τα ράφια τα μπισκότα με λιγότερες θερμίδες
Η μείωση του ποσοστού των λιπαρών έχει γίνει ιδιαίτερα εμφανής και στην κατηγορία των γλυκών snacks, ιδιαίτερα των μπισκότων. Τα μπισκότα, παραδοσιακά, αποτελούσαν κωδικούς που συνδέονταν με την ψυχική ανάταση των καταναλωτών, παρά το γεγονός ότι οι θερμίδες τους ήταν αυξημένες. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, οι πωλήσεις τους εκτοξεύτηκαν την περίοδο των lockdowns, που οι καταναλωτές κλείστηκαν στα σπίτια τους και προμηθεύονταν γλυκά, για να καταπολεμήσουν το άγχος και τη μοναξιά. Μια πιο προσεκτική ματιά, όμως, στο ράφι με τα μπισκότα αποδεικνύει την κυριαρχία της ετικέτας «μειωμένα λιπαρά» ή «λιγότερες θερμίδες», την ίδια στιγμή που η σοκολάτα αντικαθίσταται με το κακάο, η ζάχαρη εξαφανίζεται και η βρώμη αποτελεί τη βασική πρώτη ύλη.
Η βιομηχανία, πρακτικά, έδωσε στους καταναλωτές αυτό που πάντα επιθυμούσαν.
Τη δυνατότητα να καταναλώνουν γλυκά snacks, χωρίς να νιώθουν τύψεις για τις θερμίδες που προσλαμβάνουν, αφού οι νέοι κωδικοί χαμηλότερων θερμίδων είναι ευκολότερο να ενσωματωθούν σε ένα πρόγραμμα δίαιτας, με αποτέλεσμα να «απενεχοποιηθούν».
Με χαμηλά λιπαρά απαντούν στον ανταγωνισμό τα γαλακτοκομικά
Ο δρόμος για την κυριαρχία των low fat προϊόντων άνοιξε κυρίως από τα γαλακτοκομικά, μια κατηγορία που κατέχει σημαντική θέση στο τραπέζι των Ελλήνων και δεν μπορεί να απουσιάζει από τα καταστήματα της μικρής λιανικής. Η γκάμα των γαλακτοκομικών με λιγότερα λιπαρά είναι τεράστια στις μέρες μας, καθώς σχεδόν όλες οι σειρές γάλακτος ή γιαουρτιού έρχονται στους τύπους πλήρες, με 2% λιπαρά και με 0% λιπαρά. Τα παραδοσιακά γαλακτοκομικά, όμως, απαντούν διευρύνοντας την γκάμα τους με νέες επιλογές, που στην πλειονότητά τους παίζουν το δυνατό χαρτί των χαμηλών θερμίδων. Σχεδόν όλα τα επιδόρπια γιαουρτιού που λανσάρουν οι βιομηχανίες τα τελευταία χρόνια διαθέτουν σημαντικά περιορισμένες θερμίδες, τη στιγμή που το ίδιο φαινόμενο παρατηρείται ακόμα και στους «ένοχους» σοκολατούχους κωδικούς γάλακτος.
«Ελαφρύ» το τυρί στο καλάθι της νοικοκυράς
Στα ψυγεία κοπής τυριών επικρατεί το ίδιο φαινόμενο. Τα τυριά που φέρουν τη σήμανση «ελαφρύ» έχουν κερδίσει το δικό τους μερίδιο, βρίσκοντας οπαδούς όχι μόνο μεταξύ των καταναλωτών που στοχεύουν στην απώλεια βάρους, αλλά και σε αυτούς που έχουν υψηλή χοληστερίνη και καλούνται να αποφεύγουν τα λιπαρά. Στα ψυγεία πάλι με τα συσκευασμένα τυροκομικά, πέρα από την κλασική φέτα, στην κορυφή της ζήτησης βρίσκονται προτάσεις χαμηλών λιπαρών, όπως το cottage και το light τυρί. Βέβαια, τα παραδοσιακά ελληνικά τυριά, όπως η γραβιέρα ή το κασέρι, έχουν ακόμα φανατικό κοινό, αφού πρόκειται για επιλογές υψηλής ποιότητας. Όμως, μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών προτιμά να καταναλώνει κωδικούς με λιγότερα λιπαρά σε καθημερινή βάση και τα full fat τυροκομικά μερικές φορές μέσα στην εβδομάδα.
Απαγορευτικές οι θερμίδες στα αναψυκτικά
Μεγαλύτερο ίσως ενδιαφέρον παρουσιάζει η κατηγορία των ροφημάτων και των αναψυκτικών, η οποία την τελευταία δεκαετία έχει υποστεί ολικό «lifting» και έχει προσαρμοστεί πλήρως στις «χωρίς θερμίδες» ανάγκες των καταναλωτών. Τα light αναψυκτικά υπήρχαν στα ράφια εδώ και πολλά χρόνια, όμως η «μάχη» των κωδικών zero στα σούπερ και μίνι μάρκετ είναι πιο έντονη από ποτέ. Τα αναψυκτικά τύπου cola, οι πορτοκαλάδες, οι λεμονάδες, τα energy drinks ακόμα και τα αλκοολούχα ροφήματα μειώνουν συντριπτικά τις θερμίδες τους, προκειμένου να κατακτήσουν μια θέση στην καθημερινότητα του καταναλωτή. Ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι τα αναψυκτικά χωρίς θερμίδες συνοδεύουν πολύ συχνά εξαιρετικά παχυντικά γεύματα ή snacks, γεγονός που υποδηλώνει ότι στη συνείδηση του καταναλωτή η πρόσληψη θερμίδων από τα αναψυκτικά είναι πλέον απαγορευτική και… αχρείαστη.
Αυξημένη η ζήτηση και στη μικρή λιανική
Η μικρή λιανική έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί κωδικούς σχεδόν από κάθε κατηγορία προϊόντων, σε πολύ μικρότερες όμως ποσότητες από ένα σούπερ μάρκετ. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ξεκάθαρο στην αγορά ότι οι καταναλωτές θεωρούν προτεραιότητα την υγιεινή διατροφή, με αποτέλεσμα το ενδιαφέρον για προϊόντα χαμηλών θερμίδων και λιπαρών να αυξάνεται συνεχώς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ο επαγγελματίας έχει μόνο να… κερδίσει από την τοποθέτησή τους στο ψυγείο ή στα ράφια, αφού οι πελάτες που εισέρχονται στο κατάστημα εξετάζουν τις θερμίδες ακόμα και στην περίπτωση των αυθόρμητων αγορών, όπως είναι μια μπάρα δημητριακών ή ένα αναψυκτικό.