Τα προϊόντα πρωινού αποτελούν μια κατηγορία με ευρεία γκάμα επιλογών για τον ιδιοκτήτη του μίνι μάρκετ, που περιλαμβάνει προϊόντα με ιδιαίτερη ζήτηση και στη μικρή λιανική, καθώς αφορά την καθημερινή διατροφή των Ελλήνων.
Της Ελένης Σαραντάκη
Πλήθος επιλογών για τα μίνι μάρκετ
Είναι γεγονός ότι τα προϊόντα πρωινού ευνοήθηκαν σημαντικά από τη «στροφή» των νεότερων σε πιο υγιεινές συνήθειες που παρατηρείται το τελευταίο διάστημα στην αγορά, ενώ τα στοιχεία μαρτυρούν περαιτέρω ανάπτυξη μέσα στην επόμενη δεκαετία. Αξίζει να σημειωθεί ότι η παγκόσμια αγορά breakfast food, άγγιξε τα 398,1 δις δολάρια το 2020 και υπολογίζεται να φτάσει τα 729,5 δις δολάρια μέχρι το 2030. Όπως συμβαίνει σε όλες τις κατηγορίες τροφίμων, έτσι και στο πρωινό, υπάρχουν δυνατά trends τα οποία θα μπορούσαν να ενισχύσουν σημαντικά τους τζίρους στα μίνι μάρκετ, τα ψιλικατζίδικα και τα παντοπωλεία.
Την τελευταία πενταετία άλλωστε, οι επαγγελματίες στηρίζουν πολλά σε προϊόντα όπως είναι οι μπάρες δημητριακών, αφού οι ανάλογοι κωδικοί ταιριάζουν περισσότερο στη φύση της μικρής λιανικής, η οποία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις αυθόρμητες αγορές. Γενικά, οι τάσεις οδηγούν στην αναζήτηση προϊόντων πρωινού που να ταυτίζονται με τους γρήγορους ρυθμούς καθημερινότητας των πολυάσχολων καταναλωτών, παρά τις αλλαγές που προκάλεσε η πανδημία. Για παράδειγμα, οι κωδικοί που συνδέονται με την on the go κατανάλωση εξακολουθούν να αποτελούν δυνατό «χαρτί» για τη μικρή λιανική, ενώ τα προϊόντα με αυξημένα στοιχεία καινοτομίας, όπως οι vegan επιλογές φαίνεται ότι ήρθαν στα ράφια για να… μείνουν. Οι εταιρείες, μάλιστα, που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο κανάλι, έχουν φροντίσει μέσα από τις καμπάνιες τους αλλά και τα Social Media που διαμορφώνουν πλέον τις προτιμήσεις, να πείσουν το αγοραστικό κοινό για τη σημασία που έχουν οι υγιεινές διατροφικές επιλογές που συνδέονται με το wellbeing.
Η υγεία και η ευεξία είναι αδιανόητες όμως χωρίς το πρωινό γεύμα, που κρίνεται πλέον απαραίτητο για να ξεκινήσει η μέρα. Το αποτέλεσμα είναι στην αγορά να προστίθενται συνεχώς νέα προϊόντα που διακρίνονται κατά κανόνα για τα χαμηλά λιπαρά, τις πιο υγιεινές πρώτες ύλες και τη μειωμένη ζάχαρη, που δίνουν τη δική τους «μάχη» στο ράφι.
Σε πρώτο «πλάνο» οι υγιεινές επιλογές στα δημητριακά
Τα δημητριακά πρωινού τα τελευταία χρόνια παρουσιάζουν έντονα στοιχεία καινοτομίας. Οι περισσότερες εταιρείες και στην εγχώρια αγορά προτείνουν κωδικούς χαμηλών λιπαρών με «πρωταγωνίστρια» τη βρώμη. Τα φυσικά προϊόντα και τα συστατικά με ευεργετικά οφέλη αποτελούν βασική προτεραιότητα, προκειμένου οι καταναλωτές να συμπεριλάβουν τα δημητριακά στο καλάθι, ενώ, αξίζει να σημειωθεί, ότι παράγοντας που επηρεάζει θετικά την κατηγορία είναι και η αύξηση της ζήτησης για επιλογές vegan διατροφής. Όσον αφορά τις μπάρες δημητριακών, υπολογίζεται ότι ένα εκατομμύριο Έλληνες τρώνε συστηματικά μπάρες δημητριακών, αφού αποτελούν ένα ιδανικό μίνι γεύμα για το αγοραστικό κοινό που κινείται σε γρήγορους ρυθμούς και δεν βρίσκει χρόνο ακόμα και για την προετοιμασία ενός απλού πρωινού. Βασικό κανάλι πώλησης είναι η μικρή λιανική και η μεγαλύτερη κατανάλωση λαμβάνει χώρα στα μεγάλα αστικά κέντρα, κυρίως στην Αθήνα. Η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, το 70%, είναι γυναίκες.
«Αναγεννήθηκαν» τα spreads εν μέσω πανδημίας
Αρκετοί νέοι κωδικοί, κατάλληλοι και για τα μίνι μάρκετ, έχουν κυκλοφορήσει και στην κατηγορία των spreads. Πρόκειται για μια αγορά που κινείται ανοδικά παγκοσμίως, με τα έσοδά της να υπολογίζονται στα 68,81 εκατ. δολάρια για το 2021, ενώ εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί περισσότερο τα επόμενα χρόνια. Τα προϊόντα στην κατηγορία που προτιμούν οι καταναλωτές είναι κυρίως προτάσεις με υψηλή περιεκτικότητα σε φρούτα, λιγότερη ζάχαρη και λιπαρά και βούτυρα ξηρών καρπών. Οι βιολογικές μαρμελάδες χωρίς συντηρητικά, με ολόκληρα φρούτα έχουν πραγματοποιήσει ένα δυναμικό comeback, ενώ το ελληνικό μέλι αποτέλεσε βασικό «όπλο» απέναντι στον κορωνοϊό, την τελευταία διετία. Η κατηγορία των αλειμμάτων παρουσιάζει επίσης αρκετά στοιχεία καινοτομίας. Τα βούτυρα καρπών από φιστίκι, αμύγδαλο ή φουντούκι έχουν δώσει «αέρα» ανανέωσης στο πρωινό, αφού αποτελούν προϊόντα που προσφέρουν πλούσιες διατροφικά επιλογές, χωρίς να απαιτούν κόπο και προσπάθεια, κάθε στιγμή της ημέρας.
Premium αρτοσκευάσματα πρωινού
Αυτό που παρατηρείται γενικότερα στην αγορά είναι το γεγονός ότι το λευκό αλεύρι χάνει έδαφος. Το ψωμί του τοστ και τα σνακ ολικής άλεσης προτιμώνται στις μέρες μας από μία μεγάλη μερίδα πελατών, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που απορρίπτουν πλήρως το λευκό αλεύρι και τα παράγωγά του. Ο λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι γιατί τα προϊόντα που δημιουργούνται από αλεύρι ή σιμιγδάλι ολικής άλεσης περιέχουν ολόκληρο τον σπόρο του δημητριακού, σε αντίθεση με το άσπρο, επεξεργασμένο αλεύρι που προέρχεται μόνο από το εσωτερικό μέρος του σπόρου.
Εύκολες λύσεις για καφέ στα μίνι μάρκετ
Ο καφές αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του πρωινού για τον Έλληνα καταναλωτή, με τους νεότερους ειδικά να διαθέτουν αρκετές γνώσεις και να αναζητούν εκλεκτά χαρμάνια. Κι ενώ ένα σημαντικό ποσοστό καταναλωτών επιλέγει να αγοράσει τον πρωινό του καφέ καθ’ οδόν για τη δουλειά από κάποιο συνοικιακό καφέ, η κατηγορία μπορεί να προσφέρει ένα έξτρα έσοδο στα μίνι μάρκετ που θα αποφασίσουν να επενδύσουν. Αρκετές πλέον επιχειρήσεις μικρής λιανικής φτιάχνουν καφέ για τους πελάτες τους ή έχουν προσθέσει στα ψυγεία τους ready to drink ροφήματα που το τελευταίο διάστημα γνωρίζουν μεγάλη ανάπτυξη. Σημαντική θέση πλέον παίζουν και οι vegan προτάσεις χωρίς γαλακτοκομικά συστατικά, που απευθύνονται σε ένα εξειδικευμένο κοινό που μέρα με τη μέρα αυξάνεται. Παράλληλα, οι κάψουλες espresso, που είναι συμβατές με τις οικιακές μηχανές καφέ, μπορούν να προσελκύσουν τακτικούς πελάτες στο κατάστημα, αφού θα μπορούσαν να προσφέρουν μια πρακτική λύση στον καταναλωτή που «ξέμεινε» από καφέ και δεν επιθυμεί να στηθεί στο ταμείο του σούπερ μάρκετ για να αγοράσει απλώς ένα προϊόν.