Προϊόντα πρωτεΐνης. Η ζήτηση για προϊόντα πρωτεΐνης εμφανίζεται ενισχυμένη και στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα πολλές μεγάλες επιχειρήσεις να επενδύουν στη συγκεκριμένη κατηγορία, αυξάνοντας την γκάμα των κωδικών και κατ’ επέκταση τις επιλογές για τους επαγγελματίες της μικρής λιανικής.
Του Βάιου Τασούλα
Η νέα τάση της αγοράς στα ράφια των μίνι μάρκετ
H παγκόσμια διατροφή έχει αλλάξει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, με τις τάσεις να «έρχονται» και στην Ελλάδα, διαμορφώνοντας σχετικά τις προτιμήσεις των Ελλήνων καταναλωτών και ως εκ τούτου, τα ράφια των σούπερ και μίνι μάρκετ. Προϊόντα με λιγότερες θερμίδες, χωρίς γλουτένη και χωρίς ζάχαρη είναι η νέα πραγματικότητα και στην ελληνική αγορά, ενώ η τάση του βιγκανισμού θεωρείται η πλέον ανερχόμενη για τα επόμενα χρόνια. Εξ ίσου σημαντική, όμως, φαίνεται ότι είναι κι η ζήτηση για προϊόντα πρωτεΐνης, με αποτέλεσμα πολλές μεγάλες επιχειρήσεις από τον κλάδο των τροφίμων και των ποτών να έχουν «στραφεί» προς τη συγκεκριμένη κατηγορία. Μέσα στην τελευταία διετία, σχετικοί κωδικοί έχουν «κατακλύσει» την αγορά και τα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Από μπάρες, σοκολάτες και γαλακτοκομικά προϊόντα, μέχρι ζυμαρικά, τα προϊόντα με υψηλό ποσοστό πρωτεΐνης αποτελούν πια υπολογίσιμη «δύναμη» στην αγορά και θεωρούνται… απαραίτητα και για τα μίνι μάρκετ, καθώς η πελατειακή τους βάση μεγαλώνει διαρκώς, και το ίδιο προβλέπεται να συνεχίσει να συμβαίνει και στο μέλλον.
Στο προσκήνιο τα λειτουργικά τρόφιμα και το «gut health»
Τα προϊόντα πρωτεΐνης περιλαμβάνονται στη γενικότερη τάση για πιο υγιεινή διατροφή, όπου κυριαρχούν πια τα superfoods και τα λεγόμενα «λειτουργικά» τρόφιμα, τα οποία και συμβαδίζουν με τη νέα λογική του «gut health». Πρόκειται για έναν όρο, που προέρχεται από τις ΗΠΑ κι έχει έρθει στο προσκήνιο τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τον οποίο οι τροφές που βάζεις στο στομάχι σου έχουν επίπτωση στη γενικότερη υγεία του οργανισμού σου, αλλά και σε ολόκληρη την υπόστασή σου. Στο πλαίσιο αυτό, οι σύγχρονοι καταναλωτές επιλέγουν συστηματικά τα τελευταία χρόνια προϊόντα με superfoods, όπως τα goji berries, τα chia seeds, το ιπποφαές και το macha tea, τα οποία έχουν ταυτιστεί με την ευεργετική επίδραση στο σώμα. Ανάπτυξη γνωρίζει κι η κατηγορία των λειτουργικών τροφών, με τις βιομηχανίες να λανσάρουν συνεχώς εμπλουτισμένους κωδικούς, όπως φυτικές μαργαρίνες, ροφήματα γιαουρτιού, γιαούρτι και γάλα με φυτικές στερόλες και στανόλες για τη μείωση χοληστερίνης, ενισχυμένα σε βιταμίνες δημητριακά, γαλακτοκομικά προϊόντα με προβιοτικές καλλιέργειες για την υγεία του γαστρεντερικού συστήματος, αλλά και μια εντυπωσιακή γκάμα προϊόντων κανναβιδιόλης. Οι φυτικές ίνες κι οι πρωτεΐνες βρίσκονται σε πρώτο πλάνο σε όλα τα παραπάνω, και για αυτό κι επικράτησαν τον προηγούμενο χρόνο στη βιομηχανία τροφίμων και αναμένεται να συνεχίσουν να απασχολούν καταναλωτές και βιομηχανία στο πεδίο των λειτουργικών τροφών. Ως εκ τούτου, τα εν λόγω προϊόντα έχουν αποκτήσει πλέον σταθερή θέση και στα ράφια της μικρής λιανικής, καθώς τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο όσο και στην Ελλάδα, οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε αυτό το πιο υγιεινό μοντέλο διατροφής.
Σε ποιους απευθύνονται τα προϊόντα πρωτεΐνης
Τα προϊόντα πρωτεΐνης έχουν συνδεθεί με την τάση για υγιεινή διατροφή κι ως εκ τούτου απευθύνονται στο σύνολο των καταναλωτών, αλλά και ιδιαίτερα σε όσους προσέχουν την καθημερινή δίαιτά τους. Από εκεί και πέρα, το «δυνατό» target group των προϊόντων με υψηλό ποσοστό πρωτεΐνης είναι οι οπαδοί της άσκησης, καθώς τους βοηθούν στην αύξηση της μυϊκής μάζας και τη γράμμωση του σώματος. Για αυτό τον λόγο, άλλωστε, υπάρχουν και τα συμπληρώματα πρωτεΐνης, που είναι ιδιαίτερα δημοφιλή στα γυμναστήρια. Εξίσου σημαντική κατηγορία καταναλωτών για τα εν λόγω προϊόντα είναι κι οι vegans, καθώς η έλλειψη πρωτεΐνης από το κρέας μπορεί να αντικατασταθεί, ως ένα βαθμό, από άλλες τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη.
Οι μπάρες πρωτεΐνης έδειξαν τον «δρόμο» στα μίνι μάρκετ
Η νέα αυτή τάση για τρόφιμα με υψηλό ποσοστό πρωτεΐνης έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα μέσα από τις μπάρες πρωτεΐνης, οι οποίες και παρουσιάζουν πολύ μεγάλη ζήτηση τα τελευταία χρόνια, έχοντας μάλιστα ως βασικό «κανάλι» πώλησης τα μίνι μάρκετ και τα περίπτερα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η γενικότερη αγορά των ειδών διατροφής για αθλητές έχει αυξηθεί από το 2011 κατά περίπου 160%, με τις ίδιες τις μπάρες πρωτεΐνης να σημειώνουν αύξηση πωλήσεων ύψους 63%, μόνο κατά τη διάρκεια του 2015, σύμφωνα με μελέτη του Euromonitor. Το 2016, σύμφωνα με τα στοιχεία της Mintel, λανσαρίστηκαν 40% περισσότερα προϊόντα υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες στη χώρα μας. Μπάρες πρωτεΐνης έχουν λανσάρει στο εγχώριο λιανεμπόριο πολλές εταιρείες, όπως η Naturetech με τα προϊόντα Power Pro, η Naturals με τη σειρά Go On και η Healthier Choice με τις μπάρες πρωτεΐνης BEZZO, που περιέχουν 30% υψηλής περιεκτικότητας πρωτεΐνη. Πρόκειται για μια ομάδα προϊόντων που ταιριάζει περισσότερο στη φύση των καταστημάτων μικρής λιανικής, καθώς αποτελούν ένα σνακ που ακολουθεί τη λογική των τροφίμων «to go» και καταναλώνεται γρήγορα από κάθε ηλικιακή ομάδα.