Προϊόντα σοκολάτας. Οι παρορμητικές αγορές σοκολάτας αυξάνονται θεαματικά την περίοδο των Χριστουγέννων και τα καταστήματα της μικρής λιανικής έχουν την ευκαιρία για επιπλέον πωλήσεις, μέσα από την περαιτέρω ανάδειξη των προϊόντων της κατηγορίας στα ράφια.
Της Ελένης Σαραντάκη
Με έξτρα δυναμική τα προϊόντα σοκολάτας την περίοδο των Χριστουγέννων
Όσο πλησιάζει η εορταστική περίοδος, τα προϊόντα σοκολάτας αποκτούν περίοπτη θέση στα ράφια των καταστημάτων της μικρής λιανικής. Μπάρες κάθε μεγέθους, διαφορετικοί γευστικοί συνδυασμοί και σοκολατάκια για μικρούς και μεγάλους αποτελούν κωδικούς που παραδοσιακά ανεβάζουν τον τζίρο των μίνι μάρκετ, όχι μόνο τα Χριστούγεννα αλλά και ολόκληρο τον χειμώνα. Τα καταστήματα της μικρής λιανικής, ειδικά τον χειμώνα, στηρίζουν πολλά στην κατηγορία των γλυκών snacks και ιδιαίτερα στα προϊόντα με βάση τη σοκολάτα. Πρόκειται, άλλωστε, για μια κατηγορία που οι καταναλωτές επιλέγουν συνειδητά, με στόχο την απόλαυση και όχι για να καλύψουν τις ανάγκες του νοικοκυριού. Μεγάλο πλεονέκτημα της σοκολάτας είναι το γεγονός ότι αρέσει σε κάθε ηλικιακή ομάδα κι αποτελεί συνήθως μια αυθόρμητη αγορά που συντελείται τελευταία στιγμή στο ταμείο του μίνι μάρκετ.
Ενόψει της εορταστικής περιόδου, μάλιστα, οι επαγγελματίες δικαίως επενδύουν στην ενίσχυση της γκάμας, αφού η σοκολάτα παραδοσιακά αποτελεί τη «βασίλισσα» των Χριστουγέννων. Θεωρείται σχεδόν υποχρεωτική η καλύτερη δυνατή ανάδειξή τους στα καταστήματα, καθώς αυξάνονται οι παρορμητικές αγορές και δίνουν την ευκαιρία για σημαντικά έξτρα έσοδα. Παρά το γεγονός ότι οι διατροφικές τάσεις αλλάζουν, ο συγκεκριμένος κλάδος παρουσιάζει μεγάλες προοπτικές ανάπτυξης. Τα προηγούμενα χρόνια, τα προϊόντα σοκολάτας παρουσίασαν θεαματική αύξηση στις πωλήσεις τους παγκοσμίως, αφού το αγοραστικό κοινό, κλεισμένο εντός της οικίας, κατανάλωνε γλυκά σχεδόν καθημερινά. Μπορεί από τότε η κατάσταση να έχει επανέλθει σε φυσιολογικά επίπεδα, ωστόσο αυτή η κατηγορία γλυκών snacks μπορεί ακόμα να αποτελέσει ένα δυνατό χαρτί για τον επαγγελματία, αρκεί να γνωρίζει ποιοι είναι οι κωδικοί που παρουσιάζουν μεγαλύτερη ζήτηση και τι έχει αλλάξει τα τελευταία χρόνια στην αγορά.
Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, η παγκόσμια αγορά σοκολάτας αναμένεται να αγγίξει τα 171,7 εκατ. δολάρια μέχρι το 2028, ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην κατηγορία κατέχει αυτή τη στιγμή η μαύρη σοκολάτα. Οι κωδικοί που έχει πια ο επαγγελματίας στη διάθεσή του είναι αναρίθμητοι, απαιτείται προσοχή στην επιλογή των προϊόντων όμως, αφού η απόλαυση πλέον συνδυάζεται συνήθως με υγιεινές επιλογές και χαμηλότερες θερμίδες. Οι καταναλωτές έχουν στραφεί σε προϊόντα βιολογικά, vegan, χωρίς ζάχαρη και χωρίς γλουτένη, με αποτέλεσμα να παρατηρείται ολικό lifting στο ράφι.
«Το παιδικό κοινό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα μίνι μάρκετ, αφού συνδέεται στενά με την κατανάλωση σοκολάτας»
«Ψήφος εμπιστοσύνης» στις πιο υγιεινές επιλογές
Η μαύρη σοκολάτα αναμένεται να έχει σημαντική θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών τα επόμενα χρόνια, καθώς θεωρείται μια πιο υγιεινή επιλογή που συμβαδίζει με τις σύγχρονες διατροφικές τάσεις. Είναι γνωστό άλλωστε ότι περιέχει αντιοξειδωτικά και συνδέεται με οφέλη για την καρδιά ή τις νοητικές δεξιότητες. Σε ένα περιβάλλον, όπου η άσκηση και η υγιεινή διατροφή παίζουν σημαντικό ρόλο, η μαύρη σοκολάτα φαίνεται να κερδίζει έδαφος, ειδικά στην περίπτωση που διατίθεται σε ανακυκλώσιμη συσκευασία. Οι premium επιλογές σοκολάτας, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων μαύρης σοκολάτας με υψηλή περιεκτικότητα σε κακάο, θεωρούνται healthy επιλογές που καταναλώνονται χωρίς… τύψεις, ενώ οι ανακυκλώσιμες ή από ανακυκλωμένα υλικά συσκευασίες του προϊόντος αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία για τον Ευρωπαίο καταναλωτή.
Συνεχείς οι ανατιμήσεις και στην κατηγορία της σοκολάτας
Το τελευταίο διάστημα τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις έχουν εγκλωβιστεί στη «δίνη» των ανατιμήσεων. Η κατηγορία των γλυκών δεν θα μπορούσε να παραμείνει ανεπηρέαστη, αφού αυξήσεις παρατηρούνται ακόμα και στο αλουμινόχαρτο που τυλίγεται μια σοκολάτα. Οι πρώτες ύλες έχουν ακριβύνει σημαντικά, ωστόσο η διαφορά στην τιμή γίνεται αισθητή κυρίως στα ζαχαροπλαστεία και όχι τόσο στα προϊόντα σοκολάτας που διατίθενται στα μίνι μάρκετ. Τα γλυκά snacks μπορεί να θεωρούνται premium προϊόντα, παρ’ όλα αυτά η τιμή τους εξακολουθεί να παραμένει χαμηλή, αποτελώντας μια αγορά που ο καταναλωτής δε χρειάζεται να κόψει… μαχαίρι, ειδικά στην περίπτωση που έχει παιδιά. Το παιδικό κοινό είναι εξαιρετικά σημαντικό για τα μίνι μάρκετ, αφού συνδέεται στενά με την κατανάλωση σοκολάτας.