«Ναι» στη σοκολάτα «όχι» στη ζάχαρη
Μπορεί η σοκολάτα να αποτελεί σταθερή… αξία για τους πελάτες των μίνι μάρκετ, η ζάχαρη πάλι, όχι. Εδώ και χρόνια έχει παρατηρηθεί η τάση της μείωσης της ζάχαρης στα τρόφιμα και η αντικατάστασή της με άλλες γλυκαντικές ουσίες φυτικής προέλευσης, όπως η στέβια. Αυτό το trend φαίνεται ξεκάθαρα στην κατηγορία των σοκολατένιων προϊόντων, αφού είναι πλέον αναρίθμητοι οι κωδικοί με στέβια που κυκλοφορούν στο ράφι, καθιστώντας την κατανάλωση σοκολάτας ένα «άθλημα» που προσφέρει απόλαυση με λιγότερες ενοχές. Παράλληλα, σταθερή είναι η ανάπτυξη και στους vegan κωδικούς στα γλυκά snacks. Είναι γνωστό πως το κοινό δύσκολα αντιστέκεται στη σοκολάτα. Αυτή την «αδυναμία» προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι μεγάλες εταιρείες τροφίμων, οι οποίες διεκδικούν μερίδια στην εξελισσόμενη αγορά της «vegan chocolate», συνδυάζοντας αρκετές φορές την απουσία ζωικών συστατικών με την απουσία της ζάχαρης.
Η στέβια όμως δεν είναι η μόνη που παγίωσε τη θέση της στη βιομηχανία, αφού ακόμα μια ετικέτα εξασφαλίζει τη θέση των προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού. Τα σοκολατένια προϊόντα χωρίς γλουτένη γίνονται επίσης ανάρπαστα, αφού η κατανάλωσή τους γίνεται δυνατή από άτομα με δυσανεξίες κι όχι μόνο. Η σήμανση «χωρίς» πλέον έχει καταφέρει να ταυτιστεί με τις πιο υγιεινές επιλογές, με αποτέλεσμα να παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο.
«Η μαύρη σοκολάτα φαίνεται να κερδίζει έδαφος, ειδικά στην περίπτωση που διατίθεται σε ανακυκλώσιμη συσκευασία»
Απόλαυση με… πιστοποίηση
Εν μέσω πανδημίας, παρατηρήθηκαν πολλές αλλαγές στη συμπεριφορά των καταναλωτών. Πολλοί ήταν αυτοί που ξεκίνησαν να αναζητούν την προέλευση των προϊόντων, να ελέγχουν την ποιότητα και να αναζητούν πιστοποιήσεις για να σιγουρευτούν ότι οι κωδικοί που αγοράζουν δεν επιβαρύνουν τον πλανήτη. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στα σούπερ και τα μίνι μάρκετ να πωλούνται ευκολότερα προϊόντα που φέρουν πιστοποίηση, π.χ. βιολογικού προϊόντος, ή όσα συνδέονται με ηθικές πρακτικές στην αλυσίδα εφοδιασμού. Τα βιολογικά τρόφιμα μπορούν να αυξήσουν και τον τζίρο των μίνι μάρκετ αφού, όπως όλα δείχνουν, δεν αποτελούν μια εφήμερη μόδα αλλά το μέλλον της βιομηχανίας. Μάλιστα, οι εγχώριες βιομηχανίες δεν σταματούν να παράγουν νέους κωδικούς, προκειμένου να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση που παρατηρείται στην αγορά. Σημαντική θέση στη συνείδηση του κοινού κατέχουν και οι χειροποίητες σοκολάτες που προέρχονται από μικρά συνήθως εργαστήρια, προσφέροντας περισσότερες επιλογές σε επαγγελματίες και πελάτες.
Χριστούγεννα με προϊόντα σοκολάτας σε κάθε μορφή
Η σοκολάτα είναι… εθισμός για μια μεγάλη μερίδα καταναλωτών και, ειδικά την περίοδο των Χριστουγέννων, δύσκολα την προσπερνούν οι πελάτες της μικρής λιανικής. Το γεγονός που παρουσιάζει ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι το αγοραστικό κοινό είναι πρόθυμο να πειραματιστεί με τα προϊόντα της κατηγορίας, δοκιμάζοντας νέες γεύσεις, σε νέα σχήματα, ακόμα και καινοτομίες που δε θα μπορούσε να φανταστεί. Σοκολατάκια, γλειφιτζούρια σοκολάτας, φιγούρες, cupcakes, προϊόντα με αλκοόλ, όλα έχουν θέση την περίοδο των εορτών στα μίνι μάρκετ και υπόσχονται να ενισχύσουν τον τζίρο του επαγγελματία, αφού η σοκολάτα είναι comfort food και δημιουργεί ποικίλα συναισθήματα.
Η περίοδος των Χριστουγέννων άλλωστε θεωρείται από τις πιο δυνατές, αγοραστικά, καθώς στη διάρκειά της η εμπορική κίνηση είναι μεγάλη και αυξάνονται οι πωλήσεις διαφόρων ειδών. Μπορεί η ενεργειακή κρίση και οι συνεχείς ανατιμήσεις να έχουν επηρεάσει το διαθέσιμο εισόδημα, όμως τα σοκολατένια προϊόντα αποτελούν σταθερή αξία της περιόδου.
Ήδη σε πολλά καταστήματα μικρής λιανικής έχει τοποθετηθεί πληθώρα προϊόντων της συγκεκριμένης κατηγορίας, με τους ιδιοκτήτες να ευελπιστούν ότι θα αυξηθούν οι αγορές των καταναλωτών. Εξάλλου, ο πιο δημοφιλής προορισμός, όταν πρόκειται για σοκολάτα, είναι το μίνι μάρκετ της γειτονιάς.