Η επίδραση των social media
Εκτός από τη «στροφή» του αγοραστικού κοινού στην υγιεινή διατροφή και την άσκηση, στην αυξημένη ζήτηση των προϊόντων χωρίς ζάχαρη έχουν συμβάλει και τα social media, που διαμορφώνουν σε μεγάλο βαθμό τις καταναλωτικές συνήθειες. Οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων έχουν γίνει αρκετά δημοφιλείς τα τελευταία χρόνια και συνήθως περιλαμβάνουν μείωση της ζάχαρης, προκειμένου να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Η ετικέτα «χωρίς ζάχαρη» αποτελεί σε πολλές περιπτώσεις το «εισιτήριο» για να καταλήξει το προϊόν στο καλάθι του σύγχρονου καταναλωτή, παρά το γεγονός ότι η πανδημία του κορωνοϊού προκάλεσε κάποιες μεταβολές στις επιλογές του κοινού. Αρκετοί είναι οι influencers που μέσα από τους προσωπικούς τους λογαριασμούς προτείνουν no sugar επιλογές στους followers, προωθώντας τα σχετικά προϊόντα. Παρά το γεγονός ότι οι μεγάλες εταιρείες εξακολουθούν να επενδύουν υπέρογκα ποσά στις τηλεοπτικές καμπάνιες, ώστε να επιτύχουν μεγιστοποίηση του μεριδίου τους στο κανάλι της λιανικής και να αυξήσουν τους ετήσιους τζίρους τους, για τις νεότερες γενιές η τηλεοπτική διαφήμιση ανήκει μάλλον στο παρελθόν και τη θέση της έχουν πάρει μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως το Instagram και το TikTok.
Η μείωση κατά 20% της ζάχαρης στα συσκευασμένα τρόφιμα και 40% στα αναψυκτικά θα μπορούσε να αποτρέψει 2,48 εκ. περιπτώσεις καρδιαγγειακών παθήσεων.
No sugar χωρίς «εκπτώσεις» στη γεύση
Οι σύγχρονοι καταναλωτές αναζητούν επίσης προϊόντα με λιγότερες θερμίδες που να ταιριάζουν στον τρόπο ζωής τους. Η γεύση όμως αποτελεί προτεραιότητα για το κοινό και ίσως μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη βιομηχανία τροφίμων. Η μείωση της ζάχαρης είναι μία από τις κορυφαίες τάσεις στα τρόφιμα και τα ποτά, η οποία οδήγησε στην ευρεία χρήση γλυκαντικών όπως η stevia. Το γεγονός ότι η stevia κερδίζει συνεχώς έδαφος είναι φανερό και στην ελληνική αγορά, καθώς, ξεκινώντας κυρίως από το κανάλι των αναψυκτικών, υιοθετήθηκε από ένα μέρος των καταναλωτών μετά το επιτυχημένο λανσάρισμα αναψυκτικών όπως η green cola. Σταδιακά, απέκτησε παρουσία και σε άλλες κατηγορίες τροφίμων, εκτοπίζοντας τον συμβατικό της αντίπαλο, τη ζάχαρη. Αυτό το trend φαίνεται ξεκάθαρα στην κατηγορία των σοκολατένιων προϊόντων, αφού είναι πλέον αναρίθμητοι οι κωδικοί με στέβια που κυκλοφορούν στο ράφι, καθιστώντας την κατανάλωση σοκολάτας ένα «άθλημα» που προσφέρει απόλαυση με λιγότερες ενοχές.
Η εταιρεία Κουρτίδη από τις Σέρρες, που δραστηριοποιείται στην παραγωγή αναψυκτικών, διαθέτει στην αγορά πλήθος διαφορετικών γεύσεων. Όλη η διαδικασία παραγωγής είναι πιστοποιημένη. Η επιχείρηση παράγει κωδικούς σε πορτοκαλάδα, λεμονάδα, βυσσινάδα, γκαζόζα, σόδα, τόνικ, cola, πράσινο τσάι, ροδάκινο και λεμόνι, με τα brands Nektar και Frut Up. Μεταξύ άλλων, ο επαγγελματίας της μικρής λιανικής μπορεί να προμηθευτεί και τον κωδικό Γκαζόζα Frut Up χωρίς ζάχαρη, ένα αναψυκτικό χωρίς θερμίδες, με γλυκαντικά από το φυτό στέβια και ευχάριστη γεύση lime. Πρόκειται για μια επιλογή που συνοδεύει κατάλληλα το γεύμα και κυκλοφορεί σε συσκευασίες των 330 ml και του 1,5 λίτρου.
Το 80% των Ελλήνων αποφεύγει τα ανθυγιεινά τρόφιμα
Η στροφή των καταναλωτών προς τα πιο υγιεινά προϊόντα επιβεβαιώνεται και από σχετική έρευνα που έκανε το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών σε συνεργασία με τον ΕΦΕΤ. Σύμφωνα με αυτή, ένα μεγάλο ποσοστό των συμμετεχόντων (άνω του 80%) δήλωσε ότι αποφεύγει τρόφιμα τα οποία θεωρεί ανθυγιεινά, ανεξάρτητα από την επισήμανσή τους. Το 68% δήλωσε επίσης ότι έχει καλή γνώση διατροφικών συστάσεων για υγιεινή διατροφή και αυτό μπορεί να εξηγήσει εν μέρει το γεγονός ότι αποφεύγουν τρόφιμα που δεν θεωρούν υγιεινά, ανεξάρτητα από τη διατροφική επισήμανση του προϊόντος. Οι 6 στους 10 συμμετέχοντες δε δήλωσαν ότι αναζητούν μεμονωμένα θρεπτικά συστατικά στη συσκευασία των τροφίμων και αντίστοιχο μέγεθος (61%) φάνηκε να συμφωνεί στην υποχρεωτική αναγραφή του ποσοστού μεμονωμένων συστατικών σε σχέση με τις συστάσεις. Ένας μικρότερος αριθμός (και συγκεκριμένα οι μισοί από τους συμμετέχοντες) δήλωσαν ότι συμφωνούν με την υποχρεωτική αναγραφή της συνολικής διατροφικής αξίας του τροφίμου. Τα στοιχεία δείχνουν έτσι γιατί τα προϊόντα χωρίς ζάχαρη έχουν αρχίσει να κυριαρχούν στις πωλήσεις τροφίμων και ποτών στην Ελλάδα.